"נצטרך להגדיל את תקציבי השכר, אסור לתת לטאלנטים לברוח להייטק"

ברק שטרוזנברג, סמנכ"ל משאבי אנוש בתעשייה האווירית, מספר על הנטישה להייטק ועל  איזון הבית-עבודה בארגון • מדור חדש

ברק שטרוזברג, סמנכ''ל משאבי אנוש בתעשייה האווירית / צילום: תמר מצפי
ברק שטרוזברג, סמנכ''ל משאבי אנוש בתעשייה האווירית / צילום: תמר מצפי

מסלול הקריירה שלי. "התחלתי כרואה חשבון ב-Deloitte ואחרי שלוש שנים עברתי למשרד האוצר, שבו עבדתי כ-12 שנה. בין 2007 ל-2012 הייתי סגן הממונה על השכר, וב-2013 כשהגעתי לגיל 40, הגיל שבו אתה מפסיק להיות נער אוצר וממשיך הלאה, פנו אליי מאסם נסטלה, חברה שהיו בה 24 ועדים וחיפשה סמנכ"ל משאבי אנוש. כמי שהיה סגן הממונה על השכר, הכרתי ועדים ואת ראשי ההסתדרות. למדתי משאבי אנוש באחד מבתי הספר הטובים בעולם - נסטלה העולמית, חברה שווייצרית שמעסיקה יותר מ-300 אלף עובדים ומנהלת את המשאב האנושי בצורה הכי מתקדמת. הייתי שם שש שנים, עד שהגעתי לתעשייה האווירית. שש שנים הוא לא מספר קדוש, אבל קדנציה צריכה להיות כזו שיש בה התחלה, אמצע וסוף. רענון מביא ערך רב".

יאיר כץ. "חבר. שותף אמיתי מבחינתי, ומעבר להיותו מזכיר ארגון העובדים הארצי של עובדי תע"א, הוא מהנדס צעיר שמבין מצוין את האתגרים של השוק ומודאג לא פחות ממני מהאטרקטיביות של החברה ומהצורך להיות מוביל בקליטת טאלנטים טכנולוגיים".

הנטישה להייטק. "התחלופה הגבוהה מאתגרת אותנו, אבל היא הרבה יותר קטנה ממה שקורה בחברות טכנולוגיות אחרות: 2.5% בשנה לעומת 8%-10% בחברות ההייטק. העובדה שאנחנו חברה מצליחה היא פרמטר מאוד חשוב בשיקול הדעת של העובדים. קלטנו ב-2021 יותר מ-1,000 עובדים. אנחנו קולטים עובדים מצוינים מאלביט, שהתעשייה האווירית מעניינת אותם בזכות העומק והגיוון הטכנולוגי. אנחנו יודעים להציע להם אופק תעסוקתי ולא חושבים שאנחנו בנחיתות מול תעשיות ביטחוניות אחרות. עם זאת, אנחנו לא מקילים ראש בתופעה ועושים פעולות ממוקדות לשימור ולגיוס. אנחנו מבינים שאנחנו צריכים להגדיל את תקציבי השכר שלנו, כי אסור לתת לשוק לברוח לנו, ואנחנו גם מבינים שהמנהלים צריכים לעבור טרנספורמציה ולהתאים את המנהיגות ואת כלי הניהול שלהם לעולם המתחדש".

מיתוג מעסיק. "עשינו עבודה מאוד יסודית בנוגע לרלוונטיות של מיתוג מעסיק לשוק של עובדים. השכר נמצא רק במקום השלישי והרביעי בסדרי עדיפויות של עובדים. אנשים מחפשים עניין, קריירה מגוונת ועומק טכנולוגי, ואת זה התעשייה האווירית יודעת להציע בשפע, לעומת חברות טכנולוגיות אחרות. מהנדסים שיודעים לשלוח חללית לירח ולוויין לחלל, לייצר מכ"מים - לא תמצאי את זה בשום חברה. מהנדס יכול להתחיל בתחום אחד ולעבור לאחר. אנחנו מציעים לכלל העובדים בחברה ניוד רוחבי. יש לנו יעדים ספציפיים להגדלת את מספר הניודים בחברה".

ההון האנושי. "בשנים האחרונות אנחנו עושים מהפכה בתפיסה שלו. אנחנו מכשירים אנשים כגורם ייעוצי שמלווה מנהלים ונותן להם כלים לפיתוח צוות, לזיהוי אתגרים אנושיים ופתרונות. עשינו שינוי מבני, שעדיין נמשך, שבמסגרתו הסרנו מאותם אנשים פעילות אדמיניסטרטיבית, שהייתה נחלתם הרבה מאוד שנים, והקמנו בתוך החברה מרכזי שירות שעושים זאת: מרכז שירות שכר ומרכז גיוס. מרכז הגיוס אמון על גיוס של כ-1,000 עובדים בשנה.

"אנחנו מלמדים מנהלים פרקטיקות חדשות, שיחות משוב והערכה והצבת יעדים. כל עובד מקבל פעמיים בשנה שיחת משוב, דבר שלא היה בתע"א, ואנחנו גם מציבים יעדים. אנחנו שואלים את העובדים על איכות הניהול, ועד כמה מאפשרים להם להתפתח בתפקיד. הכול נעשה בכלים טכנולוגיים, באמצעות אפליקציות. יש קשר חד-ערכי בין שיפור המחוברות של העובדים לשיפור היעדים של תע"א".

עבודה היברידית. "עשינו התאמות בכלים דיגיטליים לעבודה מרחוק, שמאפשרות לחלק מהעובדים לעבוד שלושה ימים בשבוע מהבית, ובעת הזאת להורים - כל השבוע. אי אפשר לעשות זאת כשעובדים על פרויקטים מסווגים. אחד הפרויקטים המרכזיים שהמנכ"ל הנחה לקדם הוא לאפשר לעוד אוכלוסיות לעבוד מהבית. נתנו לעובדים גם אפשרות לעבוד במתחמים יותר קרובים לבית. זה פיילוט שיתרחב. יש לנו מתחמי משרדים בבאר שבע ובפתח תקוה ומרכז חדשנות במגדל אטריום ברמת גן, שהוסב מאקסלרטור למשרדים לעובדים שגרים בסביבה".

סדר יום. "בראש הנושאים האסטרטגיים שמעסיקים את הארגון נמצאים גיוס ושימור עובדים, ואני דואג שחלונות הזמן שלי יהיו מיועדים לזה. חשוב לי גם לבקר ולשמוע את העובדים והמנהלים באופן בלתי אמצעי, ואני עושה שולחנות עגולים. יש זמן חשוב גם עם ארגון העובדים. אנחנו מבלים יחד פעם בשבוע לפחות כדי למצוא פתרונות".

איזון בית-עבודה. "כמנהל ברמת בכירות כזאת, איזון בית-עבודה נמצא באזורים נוחים יחסית, והיום אני יודע לאזן לא רע את הבית והמשפחה. גם זוגתי מנהלת בכירה בעיריית ירושלים ואנחנו יודעים לפנות חלונות זמן למה שצריך לטפח. כדי להיות מנהל מוצלח, אתה צריך להיות בנאדם שלם, לדאוג לטפח את הלבד ואת הספורט שלך, ככל שניתן. יש תקופות שזה יותר מאוזן ויש תקופות שפחות".

גיל: 50 ● השכלה: תואר ראשון במדעי המדינה וסוציולוגיה מהאוניברסיטה העברית, תואר ראשון בחשבונאות ומינהל עסקים מבית הספר הבינלאומי לניהול, ותואר שני במדיניות ציבורית מהאוניברסיטה העברית ● מספר עובדים בתעשייה האווירית: 15 אלף