דיווח: המשטרה השתמשה בתוכנת הריגול של NSO כדי לפרוץ לטלפונים של אזרחים

לפי תחקיר "כלכליסט", משטרת ישראל משתמשת בתוכנה ללא צו בית משפט כדי להוציא מידע מטלפונים של ישראלים, בהם ראשי תנועות מחאה וראש עיר בפרשת שחיתות • המפכ"ל: "משטרת ישראל אינה מפעילה את יכולותיה הטכנולוגיות המתקדמות אל מול אזרחים ומפגינים תמימים"

משרדי NSO / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner
משרדי NSO / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי מגיב לתחקיר הבוקר ב"כלכליסט" לפיו משטרת ישראל משתמשת בתוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO כדי לפרוץ מרחוק לטלפונים של אזרחים.

לפי הדיווח, השימוש בתוכנה נעשה ללא צו של בית משפט, לגבי חשודים בעבירות וגם לגבי אזרחים שאינם חשודים. בין היתר דווח כי הוצא מידע על מנהיגי מחאת "הדגלים השחורים", ראש עיר מכהן שהיה חשוד בעבירות שחיתות ובמסגרת החקירה של רצח שירה בנקי ז"ל במצעד הגאווה בשנת 2015 לגבי גורמים בולטים ממתנגדי המצעד.

את התוכנה מפעילים, לפי הפרסום, אנשי צוות המבצעים המיוחדים (מ"מ) בחטיבת הסייבר "סיגינט" המשטרתית, ללא צו בית משפט או פיקוח של שופט.

"הוריתי על בדיקת כל המקרים שעלו בכתבה ושלכאורה התרחשו לפני מספר שנים. מהבדיקה עלה כי חלק מהמקרים אינם נכונים. בין השאר, לא התבצע שימוש בכלים מסוג זה מול מפגיני הדגלים השחורים, טלפונים של ראשי רשויות ומעקב אחרי גורמים המתנגדים למצעד הגאווה. פרטים אלה אינם נכונים. בכל הנוגע לשימוש באמצעי אכיפה באופן כללי, כאמור, הכול נעשה עם האישורים המשפטיים הנדרשים", מסר המפכ"ל שבתאי.

המפכ"ל הוסיף כי "משטרת ישראל אינה מפעילה את יכולותיה הטכנולוגיות המתקדמות אל מול אזרחים ומפגינים תמימים.

"אני גאה בשילוב מערכות טכנולוגיות שהפכו לראש חץ במלחמה בפשע, באלימות ובעבריינים. השימוש בטכנולוגיה מתקדמת במאבק בפשיעה הוא אינטרס לאומי ראשון במעלה, והוא בא להגן על הציבור שומר החוק בישראל ועל ביטחון הפנים של המדינה. עולם הפשע מתחכם, ואנו נמשיך לפעול ולעשות הכול בכדי להיות צעד אחד קדימה.

"חשוב לציין כי מדובר באחד התחומים הכי מבוקרים ומפוקחים על-ידי כלל הגורמים המשפטיים בתוך הארגון ומחוץ לארגון, וביניהם הבכירים ביותר, ואני רוצה להבטיח כי משטרת ישראל בראשותי פועלת על-פי חוק תוך הקפדה יתרה על צווי בתי המשפט בכל שימוש בכלי כזה או אחר". 

אלשיך הפך את המערכת למבצעית

על-פי התחקיר, המפכ"ל לשעבר, יוחנן דנינו, הוא שרכש את המערכת, והמפכ"ל שבא אחריו, רוני אלשיך, הפך אותה למבצעית, והמשטרה עושה בה שימוש בהיבט המודיעיני ומוציאה תעודת חיסיון, כך שהאזרחים לא יודעים שבוצע נגדם שימוש במערכת.

עוד פורסם כי ההוראה לבצע את המעקב באמצעות הרוגלה של NSO אחר אזרחים ישראלים שאינם עבריינים או חשודים, ניתנה על-ידי דרגים גבוהים במשטרה, ללא צו בית משפט או פיקוח של שופט, כאשר אחראי התפעול הם אנשי צוות המבצעים המיוחדים (מ"מ) בחטיבת הסייבר "סיגינט" המשטרתית. בין היתר דווח כי השתמשו בתוכנה נגד אנשי מחאת "הדגלים השחורים" וראשי עיר שנחשדו בשחיתות.

לפי תחקיר של 17 גופי תקשורת, בהם ה"גרדיאן" הבריטי וה"וושינגטון פוסט", שפורסם ביולי בשנה שעברה, תוכנת הריגול פגסוס שימשה לפריצה של עשרות טלפונים חכמים של עיתונאים, פעילי זכויות אדם, מנהלי עסקים, לפחות שופט עליון אחד ואף לארוסתו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י שנרצח בהוראת נסיך הכתר הסעודי.

חברת NSO, שנוסדה ב-2010, מייצרת מוצרי סייבר התקפי שהידוע בהם הוא תוכנת פגסוס המסווגת בישראל כ"כלי ביטחוני". פגסוס מאפשרת לפרוץ לטלפונים ניידים ולמחשבים ולהאזין להם בלא ידיעת בעליהם. החברה מייצאת את התוכנה שלה תחת רישיון לסחר בנשק שניתן לה על-ידי משרד הביטחון ומשרד החוץ הישראלי.

מהמשטרה נמסר: "בהמשך לפרסומים בהם לכאורה משטרת ישראל משתמשת בתוכנת ריגול, כפי שפורסם הבוקר ב'כלכליסט', ברצוננו להעמיד את הדברים על דיוקם: אין שחר לטענות העולות בכתבה שפורסמה היום. כל פעילות המשטרה בתחום זה היא על-פי דין, על בסיס צווי בית משפט ונהלי עבודה מוקפדים. בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס. משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות לאכיפת החוק במדינת ישראל".

"חשש אמיתי לפגיעה בדמוקרטיה"

בעקבות הפרסום, יו"ר הוועדה לביטחון הפנים, ח"כ מירב בן ארי, צפויה לקיים דיון דחוף בוועדה. בן ארי אמרה לגלובס כי "התחקיר חושף אירוע חמור מאוד. לא ייתכן שמשטרת ישראל, שאחראית לביטחונם של אזרחים, תשתמש במידע חסוי שנמצא בטלפונים אישיים של אזרחים נגדם. יש כאן פגיעה קשה בזכות לפרטיות ואף חשש אמיתי לפגיעה בדמוקרטיה. זהו מקרה קשה, והוא יעלה בימים הקרובים לדיון בוועדה לביטחון הפנים בראשותי".

ח''כ מירב בן ארי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
 ח''כ מירב בן ארי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מאחורי הקלעים במשטרה מופתעים מהביקורת השלילית נגד השימוש בתוכנה. "איך מצפים שנעצור טרור בלי הפעלת כלים מיוחדים?", תהו הבוקר בכירים במערכת הפוליטית דווקא, שעה ששר אחר אמר לגלובס כי על "שר המשפטים גדעון סער לבחון את העניין בחומרה. לא יכול להיות שהמשטרה תעשה שימוש בכלי כה פולשני נגד ראשי ערים מכהנים ואזרחים".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הוציא הודעה שמתייחסת לנושא, לפיה "אין פרקטיקה של האזנות סתר או חדירה למכשירים בידי משטרת ישראל ללא אישור שופט". יתר שרי הממשלה שומרים בינתיים על דממה. 

חברת מפלגתו של בר-לב, אמילי מואטי, צייצה: "איש לא חשב שעלילות ה-NSO יסתיימו בתקריות דיפלומטיות בלבד ולא יעבוד נגדנו פנימה. החשיפה של תומר גנון תובעת בדיקה מיידית של הרשויות. מתכוונת לבקש דיון מיוחד בוועדה לביטחון הפנים, שתניע הליך של בדיקה בהקדם".

ח"כ מיכל רוזין הודיעה כי היא פנתה לראשת מח"ש בעקבות הפרסום. "מדובר בהפרת זכויות אדם והפרת החוק והמשטר הדמוקרטי", אמרה, והוסיפה: "שימוש בתוכנת המעקב על-ידי המשטרה ללא צו היא חריגה חמורה מסמכות, לצד פגיעה חמורה בזכויות פרט חוקתיות - כאשר בראשן הזכות לפרטיות ולחופש הביטוי".

ח"כ מוסי רז אמר כי "הזכות לפרטיות וחופש המחאה הן זכויות יסוד. החדירה שנעשתה לפרטיותם של אזרחים ואזרחיות על-ידי המשטרה, בעזרת תוכנת פגסוס, היא חדירה לפרטיות, וסכנה לדמוקרטיה. ידענו שהשימוש בתוכנה הזו מסכן את הדמוקרטיה בעולם, מסתבר שגם את זו של ישראל עצמה. לא ייתכן שיעשה שימוש בכלי רב-נזק כזה בכלל, בטח שלא ללא פיקוח הולם, ואל מול מובילי מחאה אזרחית".