משקיעי הנדל"ן הסתערו על הדירות בנובמבר. איזו עיר הובילה בעסקאות

לפי נתוני הכלכלנית הראשית באוצר, נובמבר רשם שיא היסטורי עם 18.2 אלף דירות שנרכשו • המשקיעים רכשו 6.7 אלף דירות, ושמינית מהעסקאות התבצעו בתל אביב • עלייה נרשמה גם בדירות שנרכשו על ידי זוגות צעירים ומשפרי דיור

תל אביב / צילום: Shutterstock
תל אביב / צילום: Shutterstock

אחרי שמדד מחירי הדירות רשם קפיצה חודשית גבוהה, ולאחר שהלמ"ס הצביעה על רמות שיא ברכישת דירות, הגיעה גם הכלכלנית הראשית באוצר ואישרה את ההערכות המוקדמות: נובמבר 2021 רשם שיא חודשי היסטורי ברכישת דירות, שעה שנרכשו בו 18.2 אלף דירות. הסיבה: הסתערות כוללת של כל מרכיבי השוק על דירות של בשוק החופשי, ובמיוחד של משקיעים. עם זאת - גם זוגות צעירים ומשפרי דיור רשמו שיאי רכישות בשוק החופשי.

כאמור, הסקטור הבולט ביותר הוא המשקיעים. אלו התנהגו בדיוק כפי שהתנהגו ביוני 2015, כשמשה כחלון הודיע על העלאת מס הרכישה, ונהרו לשוק על מנת לרכוש דירות לפני כניסת המס החדש. התוצאה אז הייתה, ש-7.5 אלף משקיעים רכשו דירות באותו חודש, לעומת 6.7 אלף בחודש זה. אולם בניגוד לאז, שהמשקיעים מיקדו את כל הרכישות שלהם בחודש יוני, גל הרכישות הנוכחי ארך כ-5 שבועות והחל עוד בסוף אוקטובר, ובמסגרתו נרכשו כ-12 אלף דירות, כך שבסך הכל הוא היה גבוה מקודמו.

להיכן רצו המשקיעים? תל אביב היא המוקד הראשון, ובנובמבר נרכש בה כמעט שמינית מכלל הדירות להשקעה שנרכשו באותו חודש - 800 דירות; אחריה מדורגות ירושלים (520 דירות), חיפה (380 דירות), באר שבע (270), בת ים (260), רמת גן (250) אשקלון (240) ונתניה (230). לגבי בת ים - באחרונה הסתיים שם מבצע מכירות לחברי "חבר" של פרויקט התחדשות עירונית גדול והוא מיקד אליו חלק גדול מעניין המשקיעים.

מצד שני המשקיעים הוסיפו להיפטר מדירות, ובנובמבר מכרו כ-3.9 אלף דירות. לראשונה מאז 2016 מלאי הדירות שמוחזקות בידי משקיעים גדל בשנה שעברה בכ-5.8 אלף דירות ואולם השיא החודשי של 18.2 אלף דירות (לעומת השיא הקודם שנרשם ביוני 2015 שהגיע ל-16.1 אלף דירות) לא היה נשבר, אלמלא גם הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור רשמו רמות חריגות של רכישת דירות.

זינוק של 23% ברכישות של זוגות צעירים

הזוגות הצעירים רכוש 6.1 אלף דירות, מהן 4.9 אלף בשוק החופשי ו-1.2 אלף במחיר למשתכן. על כך כתבה הכלכלנית הראשית, כי זו "הרמה הגבוהה ביותר ברכישות אלו לפחות מאז תחילת העשור הקודם". גידול של 23% בהשוואה לנובמבר 2020.

באזורי הפריפריה נמצא גידול אף גבוה יותר. "כך, למשל, באזור באר שבע עמדו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי בחודש נובמבר על 800 דירות, רמה הגבוהה ב-26% מאשר ביוני 2015". באזור השרון הצפוני (שכולל את חדרה, אור עקיבא וחריש) והגליל התחתון (שכולל את נוף הגליל ועפולה) הפער גדול אף יותר; לעומת זאת באזור המרכז עמדו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי בחודש נובמבר על 610 דירות, נמוכות ב-29% מהשיא שנרשם ביוני 2015.

גם משפרי הדיור הצטרפו לחגיגה. רכישות משפרי הדיור בחודש נובמבר הסתכמו ב-5.4 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר לפחות מאז תחילת העשור הקודם. בהשוואה לנובמבר 2020 זהו גידול של 34%, וגידול של 18% בהשוואה לחודש הקודם. בפילוח גיאוגרפי בולט אזור באר שבע עם גידול חריג של 73% בהשוואה לנובמבר 2020, זאת בהמשך לשיעורי גידול חדים ברכישות אלו (מעבר לממוצע הארצי) באזור זה מאז חודש יולי האחרון. מנגד, שיעור הגידול המתון ביותר נרשם באזור רחובות (עלייה של 15%) , האזור הדומיננטי ביותר ברכישות משפרי הדיור (בחודש נובמבר ובכלל).