"לאור אירועי השנתיים האחרונות": שלמה אליהו מסביר את עזיבתו

אליהו, בעל השליטה במגדל, מפנה את כיסא היו"ר לשופט העליון בדימוס חנן מלצר ומסבירי כי "בשלה העת לסיים את כהונתי" • צפוי להמשיך לכהן כדירקטור • העימות עם הממונה משה ברקת יימשך?

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

"לאור מכלול האירועים בשנתיים האחרונות, הגעתי למסקנה, כי בשלה העת לסיים את כהונתי, ולכן הודעתי היום על פרישתי הצפויה כיו"ר מגדל אחזקות", כך אמר שלמה אליהו בהודעה הרשמית על החלפתו בשופט העליון בדימוס חנן מלצר.

אליהו, שחוגג השבוע יום הולדת 86, מחזיק נכון להיום ב-64.3% ממגדל , באמצעות חברת אליהו הנפקות שאותה הקים ב-2017 כדי לממן את רכישה השליטה בחברה. הוא צפוי להמשיך לכהן כדירקטור במגדל אחזקות.

ברקע, העימות עם הממונה על הביטוח, הד"ר משה ברקת. ביולי 2020 הורה ברקת לאליהו להכריע בין תפקידיו בקבוצה באותה עת: יו"ר החברה האם מגדל אחזקות או דירקטור בחברה הבת הפרטית מגדל ביטוח. במכתב שנשלח לחברי דירקטוריון מגדל כתב ברקת, כי "אליהו אינו רשאי להמשיך ולכהן במקביל כדירקטור בחברת ההחזקות וכדירקטור בחברת הביטוח", תוך שהמשיך והבהיר כי מבחינתו "ככל שיבחר להמשיך ולכהן כדירקטור בחברת הביטוח, יהא על אליהו לקבוע את משרדיו מחוץ למשרדי חברת הביטוח".

לדברי ברקת אז, הוראתו לאליהו נעשתה משום ש"זה תקופה מאופיינת חברת הביטוח בחוסר יציבות משמעותי בשדרה הניהולית הבכירה שלה (בהקשר זה, נציין שבתקופה שמתחילת שנת 2013 ועד למועד מכתבנו זה, בחברת הביטוח הוחלפו, בין היתר, 5 מנכ"לים, 4 יו"רים ונושאי משרה נוספים)", כתב ברקת, כשלמספרים אלו יש להוסיף מנכ"ל נוסף שעזב (רן עוז) ויו"ר חדש שמונה (יפתח רון-טל) מאז אותו מכתב.

בהקשר זה כתב הממונה על שוק ההון, כי "כחלק מהגשמת תפקידי הרשות, במהלך תקופה העולה על שנה וחצי עקבה מקרוב הרשות אחר התנהלותה ואופן ניהולה של חברת הביטוח, ובכלל זה מידת המעורבות של אליהו, המכהן בתקופה האמורה כיו"ר דירקטוריון חברת ההחזקות וכדירקטור בחברת הביטוח, ומעורבות דירקטוריון חברת ההחזקות בענייניה של חברת הביטוח. בחינה זו הצביעה על מספר אירועים המעידים על תפקוד לקוי של אליהו, בניגוד לחובות המוטלות עליו מכוח הוראות הדין".

העימות עם ברקת צפוי להימשך

השאלה הגדולה שנותרה פתוחה היא האם יוכל אליהו עתה לשוב לכהן גם כדירקטור במגדל ביטוח או בכל תפקיד אחר בחברת הביטוח, או שייאלץ לעזוב לשם כך גם את משרת הדירקטור במגדל אחזקות. לגלובס נודע, כי פנייה רשמית בנושא טרם הוגשה לרשות שוק ההון, אך בעבר לא חששו ברשות להזהיר את מגדל מפני צעדים דומים עוד לפני שהם יצאו לפועל.

ברקת עצמו התייחס בחודש שעבר במהלך ועידת ישראל לעסקים של גלובס לכהונת בעלי שליטה כדירקטורים בחברות שבשליטתם. לדבריו, בבנקים קיימים מנגנונים חזקים להגנה על התנהלות תקינה, ובהם מנגנון שלפיו חל איסור על בעל השליטה לכהן בתפקיד יו"ר הדירקטוריון.

"אנחנו מתכוונים לקחת את זה צעד אחד רחוק יותר, ובמקרים מתאימים לאסור בהוראותינו על בעלי שליטה מסוימים לכהן אפילו כדירקטורים בחברת ביטוח, והכול על פי קריטריונים ברורים ועל פי החוק". בכך התייחס ברקת לכוונה שהעלה איש העסקים אלפרד אקירוב, שביקש היתר שליטה בכלל ביטוח, שלפיה הוא שוקל למנות את בנו ג'ורג'י לדירקטור בכלל (ומאוחר יותר ציין בריאיון לגלובס כי אין בכוונתו לבצע מינוי כזה).