שבע השנים הטובות של ישי דוידי: ההנפקות בת"א שסידרו לקרן פימי מעל מיליארד שקל

קרן ההשקעות שמוביל ישי דוידי יוצאת להנפקת חברת פורטפוליו שישית שלה בשנים האחרונות: חברת שירותי הלוויין אימאג'סט • ההנפקה, שמתוכננת לפי שווי הגבוה פי 5 מזה שבו השקיעה פימי בחברה, מהווה חוליה נוספת בשרשרת האקזיטים שסידרה לפימי הבורסה בת"א

ישי דוידי / צילום: איל יצהר
ישי דוידי / צילום: איל יצהר

קרן פימי שמוביל ישי דוידי נחשבת לקרן ההשקעות הפרטית המצליחה בישראל בזכות עשרות עסקאות, שבהן השביחה את החברות שרכשה וייצרה עבור משקיעיה ערך עצום. בשנים האחרונות, מימוש תהליכי ההשבחה הללו עובר לא פעם דרך הבורסה בתל אביב, בהנפקות ראשוניות שבהן מוכרת הקרן נתחים מהחזקותיה בחברות הפורטפוליו לציבור המשקיעים בישראל.

לוויין מסדרת ארוס של אימאג'סט / צילום: אתר החברה
 לוויין מסדרת ארוס של אימאג'סט / צילום: אתר החברה

מבדיקת גלובס עולה כי מאז שנת 2014 ביצעה פימי בת"א חמש הנפקות ראשוניות של חברות בשליטתה (אינרום, אוברסיז, נובולוג, ג'י וואן ופולירם), שבמסגרתן מכרה מניות בסכום מצרפי של יותר מ-1.1 מיליארד שקל. כעת עומדת על הפרק הנפקה שישית, של חברת שירותי הלוויין אימאג'סט אינטרנשיונל (ISI), שאם תצא לפועל כמתוכנן תייצר לקרן תמורה של לפחות כמה עשרות מיליוני שקלים נוספים. כל זאת תוך פחות משבע שנים.

הניסיון מלמד כי ברוב מהמקרים מממשת פימי את יתרת החזקותיה בחברה המונפקת תוך כמה שנים מההנפקה - במה שייצר לה תמורות משמעותיות נוספות, בהיקפים מצטברים של מאות מיליוני שקלים בשנים האחרונות. עד כה נפרדה מכל החזקותיה בשלוש מבין חמש החברות שהנפיקה.

בהנפקה המתוכננת כעת, של חברת אימאג'סט, מבקשת פימי, יחד עם שותפיה - התעשייה האווירית ודיסקונט קפיטל - לגייס עבור החברה כ-100 מיליון דולר לפי שווי של 400 מיליון דולר לפחות לפני הכסף.

מלבד גיוס ההון שמתכננת אימאג'סט לקופתה, באמצעות הנפקת מניות חדשות, מהלך הצטרפותה לבורסה יכלול גם הצעת מכר בהיקף המוערך בעד כ-50 מיליון דולר מצד פימי ודיסקונט קפיטל, שנכנסו להשקעה בחברה לא לפני שנים רבות ולפי שוויים נמוכים משמעותית מהשווי שאליו מכוונת אימאג'סט בהנפקה לציבור.

 
  

הנפקה גם למשקיעים זרים

את ההנפקה מוביל בנק UBS יחד עם דיסקונט חיתום וברק קפיטל - והיא מיועדת גם למשקיעים זרים וגם למקומיים, במתכונת דומה לכמה הנפקות שכבר הושלמו בגל גיוסי ההון האחרון, בהן של רשת האופנה ריטיילורס, חברת הפינטק נאייקס, רשת המוצרים המוזלים מקס סטוק ועוד.

מטיוטת התשקיף שפרסמה אימאג'סט לקראת ההנפקה עולה, כי היא נוסדה ב-1999 כחברה בת של התעשייה האווירית וכמה שותפים "במטרה למסחר את הטכנולוגיה והניסיון התפעולי של תעשיית החלל הישראלית". 

אימאג'סט עוסקת כיום "במתן פתרונות מודיעיניים מתקדמים מהחלל מבוססי לוויין, המשלבים יכולות חישה מרחוק ושליטה על ידי מערך קרקעי מתקדם מבוססת יכולות בינה מלאכותית למטרת הגנה ואיסוף מודיעין".

החברה פועלת כיום בעיקר בשוק הביטחוני, ועיקר הלקוחות שלה מגיעים מאסיה. מנכ"ל אימאג'סט הוא נועם סגל, היו"ר הוא גילון בק מקרן פימי, ובסך-הכול מעסיקה החברה קצת יותר מ-90 עובדים.

בתחילת שנת 2021 חתמה אימג'סט על חוזה שירות מול לקוח חדש, מה שסייע לה להגדיל את הכנסותיה בתשעת החודשים הראשונים של השנה שעברה ב-21% ל-23 מיליון דולר. לצד זאת, הוצאותיה של אימאג'סט גדלו, כך שהרווח הנקי שלה בין ינואר לספמבר נשחק כמעט ב-40% והסתכם בפחות מ-4 מיליון דולר.

בשנת 2020 הכיוון בתוצאות היה הפוך. כמו חברות רבות אחרות במשק, באותה שנה נפגעה אימאג'סט מהשפעות הקורונה, שהובילו לדחייה באספקות ולשחיקה של 14% בהכנסותיה, שהסתכמו ב-26 מיליון דולר, אולם צמצום הוצאותיה סייע לה לשפר את הרווח התפעולי, והרווח הנקי השנתי שלה עלה ב-13% לכ-7 מיליון דולר.

"פועלת להרחבה משמעותית בתחום האזרחי"

כאמור, עיקר פעילותה של אימאג'סט היום מתרכז בשוק הביטחוני, בעוד שפעילותה בשוק האזרחי מהווה פחות מ-5% מכלל הפעילות. אולם לדבריה, עם כניסת שני לוויינים המאפשרים לה להציע תוצרים העונים לדרישות הפלח האזרחי היא "פועלת להרחבה משמעותית של היקף הפעילות בשוק האזרחי".

 
  

את מוצריה מחלקת אימאג'סט לשלושה מגזרים - העיקרי שבהם כולל מתן "שירותי תצפית מלווייני צילום ברזולוציה גבוהה מאוד" ותוצרים מודיעיניים המתבססים על ניתוח ועיבוד מאותם לוויינים.

כמו כן היא מציעה פתרונות ושירותים מבוססי בינה מלאכותית, "לצורך מיצוי המידע הנאסף מן הלוויינים", וכן פיתוח ואספקת מערכות לוויינים מתקדמות, וכחלק מכך מערך קרקעי לשליטה ובקרה בהן, אולם בשלב הנוכחי פעילות זו נעשית בהיקפים מצומצמים.

החברה מדווחת על "צמיחה מתחדשת" בכל אחד משלושת קווי המוצרים המרכזיים שלה, ומעריכה, כי "צמיחה זו עתידה להימשך בטווח הנראה לעין".

עוד לפי אימאג'סט, פלח שוק הפעילות העיקרי שלה "מתאפיין ברמת תחרות נמוכה" והיא נמנית עם שלוש השחקניות היחידות בפלח שוק זה, לצידן של חברה אמריקאית (Maxar) ויצרנית המטוסים האירופית איירבוס.

טיוטת התשקיף חושפת כי בחודש מאי האחרון חתמה אימאג'סט על חוזה בהיקף של כ-110 מיליון דולר, לחמש שנים, לבניית תוכנית חלל לאומית לסוכנות החלל הלאומית של צ'ילה.

את עיקר תמורת ההנפקה מייעדת אימאג'סט להמשך בניית לוויין אלקטרו-אופטי בעל רזולוציה גבוהה מאוד (EROS C3) ולעלויות שיגורו, להתחלת בניית לוויין חדש ולתשלומים הקשורים במו"פ לפיתוח לווייני העתיד של החברה (Global Eye). סכומים אלה יוצאו להערכת החברה, עד סוף שנת 2023.

פימי השקיעה לפי שווי נמוך מ-80 מיליון דולר

פימי הפכה לבעלת השליטה באימאג'סט בסוף שנת 2017. עם השקעה של 40 מיליון דולר קיבלה לידיה קצת יותר ממחצית מהונה, לפי שווי חברה של פחות מ-80 מיליון דולר (כחמישית מהשווי בהנפקה המתוכננת), בעוד שדיסקונט קפיטל השקיעה 32 מיליון דולר בשנת 2020, תמורת הקצאת כ-17% מההון, לפי שווי חברה של כ-185 מיליון דולר "אחרי הכסף". כיום מחזיקה פימי בקצת יותר מ-44% מהונה של אימאג'סט, בעוד שחלקה של התעשייה האווירית עומד על כ-38%, ודיסקונט קפיטל מחזיקה ב-17%.

מדובר כאמור בהנפקה השישית של חברת פורטפוליו של פימי בשנים האחרונות. הראשונה, הצעת מכר בהיקף של כ-350 מיליון שקל, בוצעה בשנת 2014 עם חברת מוצרי הבנייה והצבעים אינרום - שממנה נפרדה סופית בשנת 2019, אז סיכמה על ההשקעה באינרום תשואה של פי עשרה בעשר שנים.

בהמשך, לקראת סוף שנת 2016, הביאה פימי לבורסה את חברת הלוגיסטיקה הימית אוברסיז קומרס, ובהנפקתה מכרה נתח ממניותיה תמורת כ-90 מיליון שקל. סכום דומה קיבלו עבור נתח ממניותיהם שותפיה אז בחברה, גד זאבי וחברת הספנות צים. ב-2018 סיכמה פימי על מכירת השליטה באוברסיז לחברת ההחזקות אמיליה פיתוח, וגם שם סיכמה את ההשקעה שלה בתשואה בשיעור תלת-ספרתי.

לקראת סוף שנת 2017 הביאה פימי לבורסה את חברת הפצת התרופות נובולוג, שבהנפקתה מכרה מניות תמורת קרוב ל-200 מיליון שקל, וגם ממנה כבר יצאה סופית בשנת 2019 עם מכירת יתרת החזקותיה.

זאת בעוד היקף התמורה שקיבלה בהצעת מכר של מניות חברת האבטחה ג'י וואן בסוף שנת 2018 הגיע ל-150 מיליון שקל, והתמורה שקיבלה בהצעת מכר של מניות חברת התעשייה פולירם בסוף שנת 2020 הגיעה לכ-350 מיליון שקל - בשתיהן היא עדיין מחזיקה.

פימי, בראשות ישי דוידי, נוסדה בשנת 1996, והיא קרן ההשקעות הפרטית הראשונה והגדולה בישראל עם נכסים מנוהלים של מעל 7 מיליארד דולר.

הקרן רוכשת שליטה בחברות ומבצעת בהן תהליכי השבחה משמעותיים. עד כה רכשה הקרן שליטה ב-99 חברות ומימשה 65 מהן בהיקף עסקאות של למעלה מ-5.5 מיליארד דולר.