ריו בדרך למטבע משלה, והיא לא לבד: העולם המתעורר מגלה את הקריפטו

קרן המטבע העולמית חוששת מסיכוני יציבות פיננסית ובוחנת האם ירידות בקריפטו יכולות להוביל גם לירידות בשוקי המניות • אבל עוד ועוד מדינות, ערים ומשקיעים בעולם מאמצים את המטבעות הקריפטוגרפיים, אם כגידור מפני חולשת המטבע המקומי או כדרך לניהול מוניציפלי מתקדם

ריו בדרך למטבע משלה, והיא לא לבד / צילום: Shutterstock
ריו בדרך למטבע משלה, והיא לא לבד / צילום: Shutterstock

שנת 2022 נפתחה בסערה בעולם הקריפטו, עם גל ירידות במטבעות המובילים, שבשיאו ירד שער הביטקוין מתחת לרף ה-40 אלף דולר. על אף שהביטקוין שב לעלות מעל לרף זה, הוא עדיין ממשיך להיסחר בתנודתיות. אבל התנודתיות לא מונעת מהקריפטו להמשיך להעסיק את עולם הפיננסים הגלובלי, כפי שמלמד הסיפור הבאים.

1. התנודתיות בקריפטו תשפיע גם על שוק המניות?

קרן המטבע העולמית, IMF, פרסמה בתחילת החודש מחקר בתחום היציבות שמתייחס למתאם בין התנודתיות בשערי המטבעות הקריפטוגרפיים לשוקי המניות. נקודת המוצא של המחקר היא המתאם שהולך ומתהדק בין הביטקוין למדדים S&P 500 ול-MSCI של השווקים המתעוררים. הסיבה שנבחרו מדדים אלו היא שלמרות שבארה"ב יש את המוכנות הטכנולוגית הגבוהה ביותר לאימוץ הקריפטו, 9 מתוך 10 המדינות שבהן האימוץ דה-פקטו של הקריפטו היה הנרחב ב-2021 ביותר שייכות לשווקים מתעוררים - כך לפי המחקר.

בקרן המטבע בוחנים את המתאם משני הכיוונים, כלומר לא רק האם כאשר יש ירידות בשוקי המניות נראה ירידות גם בקריפטו, אלא גם בכיוון ההפוך: האם ירידות בקריפטו יכולות להוביל גם לירידות בשוקי המניות. האפשרות השנייה מטרידה את ה-IMF, שמציעה מעקב צמוד אחר שוקי הקריפטו ואימוץ מדיניות רגולטורית מתאימה כדי להפחית סיכוני יציבות פיננסית פוטנציאליים. "למרות שהסיכונים הנשקפים מנכסי קריפטו נחשבו למינימליים עד לפני כמה שנים, בשל גודלם של שוקי הקריפטו והקשר המוגבל למערכת הפיננסית המפוקחת, האימוץ הנרחב שלהם עלול להוות סיכון ליציבות פיננסית בהתחשב בתנודתיות המחירים הגבוהה, השימוש הגובר במינוף במסחר בהם והחשיפה של המוסדות הפיננסיים - הישירה והעקיפה, לנכסים אלו.

"בגלל האופי הבלתי מוסדר של הקריפטו, כל הפרעה משמעותית במערכת הפיננסית שמונעת על ידי התנודתיות במחירי הקריפטו, עשויה להיות במידה רבה מחוץ לשליטתם של הבנקים המרכזיים והרשויות הרגולטויות המפקחות", מציינים בקרן המטבע, ומסכמים: "הגישה הרגולטורית של 'מגע רך' (התערבות רק בנקודות ההשקה שלו למוסדות הפיננסיים המסורתיים, א"א). שננקטה עד כה כלפי עולם הקריפטו צריכה להיבחן מחדש, בהתאם לסיכונים שגלומים בו".

חששות אלה ליציבות מצטרפים לחששות של הרגולטורים מסביב לעולם מפני המטבעות היציבים, - הסטייבל קוינס ( עליהם כתבנו במדור הקודם), שהם  מטבעות קריפטו שהשער שלהם צמוד למטבע פיאט, כמו לדוגמה ה-USTD של חברת תת'ר שצמוד לדולר -  וההשפעה שלהם על המערכות הפיננסיות המסורתיות. 

אגב, קשר בין התנודתיות בקריפטו ל"עולם האמיתי" ראינו השבוע, כאשר סוכנות הדירוג העולמית מודי'ס הורידה את דירוג החוב של אל סלבדור לנוכח התנודתיות במטבע (תגובתו של הנשיא נאיב בוקלה: DGAF ,dont give a f**k )). על רקע זה מעניין לציין שהשבוע הוציאה ענקית ההשקעות והנכסים פידליטי  דוח שבו היא קוראת למדינות לקנות ביטקוין: "גם אם המדינות לא מבינות עד הסוף את המנגנון של הקריפטו, צריך לרכוש אותו כביטוח או כעלות גידור" נכתב בדוח. "מדינות שיעשו זאת, מצבן יהיה טוב יותר בהשוואה למדינות שלא, ובמדינות שבהן יהיה איסור מוחלט על קריפטו, זה יוביל לאובדן משמעותי של עושר והזדמנויות".

2. ריו דה ז'ניירו בדרך למטבע משלה

 ראש עיריית ריו דה ז'ניירו, אדוארדו פס, ציין במסגרת אירועי שבוע החדשנות בעיר שהוא מתכנן להקצות 1% מהרזרבות הכספיות של העיר להשקעה בקריפטו. בעיר מתכננים להנפיק מטבע עירוני - Crypto Rio, ולתת הנחות על תשלומי מס המבוצעים באמצעות ביטקוין. כל זאת, הדגיש פס, לאחר הבנת המסגרת המשפטית לפעילות. בכך מצטרפת ריו דה ז'ניירו לערים נוספות שהודיעו על הנפקת מטבע עירוני והשקעה בקריפטו, שהמפורסמות שבהן הן מיאמי וניו יורק.

כסף עירוני בפרט, ועליית כוחן של הרשויות המוניציפליות בכלל, הם חלק מהחזון של מייסד אתריום ויטליק בוטרין, והתפתחות זו תקרה, לדבריו, בגלל שקל יותר להגיע להסכמות על התוויית דרך משותפת בין תושבי ערים שלהם מאפיינים יחסית דומים, בהשוואה למאפיינים של קהילות שונות בתוך המדינה. הכסף העירוני, לפי החזון, לצד יישומי קריפטו נוספים כמו NFT, יאפשר שימושים שיעניקו הטבות וזכויות לתושבי העיר.

3. טורקיה מסתערת על הקריפטו

גידול חד בשימוש בקריפטו בטורקיה. לאור הפיחות הדרמטי בלירה הטורקית שמאבדת מערכה מדי יום, נפחי המסחר במטבעות קריפטוגרפיים באמצעות הלירה הטורקית זינקו ל-1.8 מיליארד דולר בממוצע ביום מתחילת השנה, כך עולה מנתוני חברת הניתוח של הבלוקצ'יין Chainalysis. על רקע זה, במדינה מקדמים חוקים להסדרת סחר בקריפטו, ורגולציה לפיקוח על המטבעות.

כיום, הבנק המרכזי של טורקיה אוסר על תשלומים שוטפים בקריפטו, אך אין איסור על החזקה והשקעה במטבעות הדיגיטליים. טורקיה מצטרפת למקומות נוספים בעולם שבהם יש חוסר יציבות במטבע, ורואים בהם זינוק חד בכרייה ובמסחר במטבעות קריפטו. מגמה זו מתרחשת גם בלבנון. מצד אחד, החזקה במטבעות הקריפטו היא תנודתית מאוד, והם לא מהווים פיתרון לתנודתיות במטבע המקומי, אך מצד שני הם מהווים הגנה מפני השחיקה האינפלציונית המהירה בשווי שלו.

מעניין להתבונן גם על הנעשה בקזחסטן ועל ההשפעה של המצב הגיאופוליטי המעורער במדינה על עולם הקריפטו. בשבועות האחרונים, בשל הקרבות במדינה, ישנן הפסקות חשמל רבות, והשבתה של רשת האינטרנט. דבר זה משפיע על כריית הביטקוין, שכן אחרי שסין אסרה על כרייה מתחומה, כורים רבים עברו לקזחסטן - שנחשבת לאחת מהמובילות בכרייה העולמית.