ליברמן נגד שקד: "הקמת יישוב חדש בנגב תפגע בנתיבות ובנגב כולו"

חוות דעת כלכלית של אגף תקציבים מתנגדת להקמת היישוב חנון בעוטף עזה ודורשת להמתין עד לבחינה כלכלית של המהלך והשפעתו על תקציב המדינה ועל היישובים הקיימים

שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוסי כהן
שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוסי כהן

"לאור ההשפעות הכלכליות השלילית של הקמת יישובים חדשים, מוצע להתנגד להקמת היישוב החדש חנון. יש להמתין לבחינה כלכלית של המהלך בכללותו והשפעתו על תקציב המדינה ועל היישובים הקיימים במרחב, בדגש על הנגב". כך דורשים כעת באגף תקציבים שבמשרד האוצר, בעקבות החלטת הממשלה ב-8 בנובמבר 2020 על הקמת ישוב חדש בעוטף עזה, חנון. הקמת היישוב אושרה לאחרונה גם על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, לאחר ששרת הפנים אילת שקד, האחראית על המועצה, טענה כי מדובר ב"מהלך ציוני היסטורי".

לפי חוות הדעת של אגף תקציבים, להקמת היישוב חנון ישנן עלויות המוערכות בכ-40 מיליון שקל עבור הקמת מוסדות ציבור ומוסדות חינוך וכן עלות תשתיות-על של כ-83 מיליון שקל. "יובהר, כי לא קיים מקור תקציבי למימון עלויות אלו, וככל שהממשלה תקבל החלטה על הקמת היישוב ובהתאם לחוק יסודות התקציב, יש להצביע על מקור תקציבי למימון העלויות האמורות", מדגישים באוצר. העלות העודפת מול עיבוי יישובים קיימים עומדת על כ-50 מיליון שקל, מלבד עלויות התכנון. לכן, לצורך יציאה לביצוע השלב הראשון, דורשים באוצר כי הממשלה תצביע על מקורות תקציביים בהיקף של 50 מיליון שקל.

במשרד האוצר מבוהלים מהחלטת שרת הפנים שקד לקדם כעת למעלה מ-20 יישובים חדשים, רובם בנגב. לדברי אגף תקציבים, מדובר ב"מדיניות שלא הייתה לה אח ורע בשנים האחרונות. מצב שבו יש זרם שוטף של הקמת יישובים מצריך התייחסות כוללת, הן בהיבט הכלכלי והן בהיבט התכנוני כמקשה אחת. לתפיסתנו, הקמת יישובים חדשים מנוגדת למדיניות הממשלה לפיתוח וחיזוק הערים והיישובים הקיימים בפריפריה והיכולת ליצירת מטרופולינים משמעותיות גם מחוץ למרכז הארץ. משכך היא פוגעת בהתיישבות הקיימת, מקשה על פיתוח היישובים הקיימים, וגוררת עלויות תקציביות עודפות, מעבר לאלו הנאמדות בעת בחינת יישוב בודד. המשמעות הכלכלית של הקמת מספר יישובים גדולה מסכימת ההשפעה של כל אחד מהם באופן בדיד - היא משנה את המבנה הכלכלי - חברתי של הנגב באופן משמעותי, משפיעה לרעה על ערים הנתמכות מתקציבי מדינה, מרחיבה דרמטית השקעה בתשתיות עודפות ומייצרת מתן שירותים לא יעיל".

באשר ליישוב חנון, מזהירים באוצר כי בשל הקרבה הגאוגרפית, "יחידות הדיור שייבנו ביישוב החדש הינן למעשה מענה חליפי ליחידות דיור שהיו יכולות ועתידות להיבנות בעיר הסמוכה, נתיבות". אי לכך, הם מציינים  הקמת היישוב החדש "תבוא על חשבון המשך הרחבת העיר נתיבות". בנוסף, היישוב החדש צפוי לטענתם למשוך אליו את האוכלוסייה החזקה מהעיר נתיבות ומהסביבה, "ומדיניות זו תהווה המשך לבעיה קיימת ומוכרת בנגב של יציאת אוכלוסיות מבוססות מהערים לטובת יישובים אקסקלוסיביים והחלשת ערי הנגב בשל מגמה זו".

בנוסף, קליטת תושבים ביישוב חדש משיתה עלויות גבוהות יותר על הרשות המקומית מאשר קליטה של אותם התושבים בשכונה, כחלק מעיר. העלות העודפת בהקמת יישוב חדש במקום שכונה חדשה תביא לדברי האוצר "להכבדה משמעותית על המועצה האזורית שדות נגב, ומשכך תביא לפגיעה ביכולת המועצה לספק שירותי חינוך, רווחה ושירותים מוניציפליים נוספים לכלל תושביה - זאת בעוד שעלות קליטתם בשכונה חדשה בנתיבות תהיה שולית; השירותים שיקבלו התושבים כחלק מיישוב חדש יהיו יקרים יותר, ומשכך מצומצמים יותר; והיתרונות הכלכליים יהיו מצומצמים יותר - כגון אפשרויות התעסוקה שיצמחו פחות מאשר בחלופה בה תוקם שכונה בנתיבות".