ניו יורק: ראיות שארגון טראמפ זייף הערכות שווי של נכסים כדי לקבל הטבות מס והלוואות

כך עפ"י משרד התובעת הכללית בניו יורק • איוונקה טראמפ ודונלד טראמפ ג'וניור ביקשו משופט לבטל זימונים או להשהות אותם עד שחקירה פלילית מקבילה תסתיים

דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock
דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock

משרד התובעת הכללית בניו יורק הודיע שלשום (ג') כי חשף אוסף ראיות לכך שנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ והחברה שלו ביצעו הערכות לא מדויקות של נכסים על-מנת לקבל הלוואות, כיסוי ביטוחי והטבות מס.

הממצאים פורטו במסמכים לבית משפט שביקשו מהשופט להורות לטראמפ ולשניים מילדיו המבוגרים, איוונקה טראמפ ודונלד טראמפ ג'וניור, לציית לצווי זימון אזרחיים הקשורים לחקירת המרמה שמנהל המשרד. במשרדה של התובעת הכללית לטישיה ג'יימס אמרו כי בעוד שלא החליטו עדיין אם לנקוט פעולה משפטית נגד טראמפ, הבסיס לחקירה "מובן מאליו".

"בינתיים בחקירה שלנו חשפנו עדויות משמעותיות שרמזו על כך שדונלד ג'יי טראמפ וארגון טראמפ העריכו באופן שגוי ומטעה נכסים רבים והציגו את הנכסים האלה באופן לא מדויק למוסדות פיננסיים על-מנת לקבל הטבות כלכליות", אמרה ג'יימס, שהיא דמוקרטית.

במשפחת טראמפ ביקשו לבטל את הזימונים או להשהות אותם עד שחקירה פלילית מקבילה תגיעה לסיומה. עורכי דין של משפחת טראמפ טענו כי כל מידע שהשיגו עורכי הדין של התובעת הכללית דרך תצהירים יכול לשמש באופן לא ראוי בחקירה הפלילית שמשרד התובע המחוזי של מנהטן מנהל יחד עם עורכי דין ממשרד התובעת הכללית.

אלן פוטרפס, עורך דין העובד עבור דונלד ג'וניור ואיוונקה טראמפ, טען במסמכים שהגיש לבית המשפט כי משרד התובעת הכללית לא התייחס לטיעוני הליבה של המשפחה.

"בכל 160 העמודים של התדרוך המשפטי, משרד התובעת הכללית בכוונה נמנע מלהתייחס לאיומים החוזרים ונשנים של ג'יימס נגד משפחת טראמפ וההכרזות שלה לגבי החקירה הפלילית - שמהווים את המהות של פנייתנו בבקשה לדחות את הזימונים או לעכב אותם", אמר פוטרפס. 

"האשמות חסרות בסיס" 

דוברת של ארגון טראמפ אמרה כי ההאשמות של ג'יימס חסרות בסיס. "היא רימתה את תושבי ניו יורק בכך שביססה את כל הכהונה שלה על הבטחה לתפוס את טראמפ בכל מחיר, מבלי שראתה שביב של ראיה ותוך כדי הפרה של כל כלל אתי שניתן להעלות על הדעת", אמרה הדוברת. בעבר הגנה ג'יימס על החקירה שלה ואמרה כי אף אחד לא נמצא מעל החוק.

אלינה האבה, עורכת דין העובדת עבור טראמפ, אמרה כי המסמכים שהוגשו לבית המשפט הם הפרק האחרון בסדרה ארוכה של מתקפות חסרות בסיס נגד הנשיא לשעבר.

המשרד אמר כי החקירה החלה במרץ 2019, אחרי שעורך הדין של טראמפ לשעבר, מייקל כהן, העיד בפני הקונגרס ואמר כי טראמפ העריך את נכסיו בהערכת חסר כדי להוריד את חבות מיסי הרכוש עליהם, וניפח את ההערכות כדי לקבל הטבות פיננסיות.

במשרדה של ג'יימס אמרו שקבעו כי טראמפ הצהיר הצהרות לא מדויקות כשדיבר על מצבו הכלכלי, אוסף של מידע פיננסי שנאסף אבל לא נבדק בידי מנהלי החשבונות שלו שכלל הערכות שווי של נכסים ונכסי מקרקעין.

אי-הדיוקים נגעו לנכסים של טראמפ, כולל סבן ספרינגס, אחוזה מצפון לעיר ניו יורק; דירת שלוש הקומות של טראמפ במגדל טראמפ; ומועדון הגולף הבינלאומי של טראמפ בסקוטלנד - כך נמסר ממשרד התובעת הכללית.

על-מנת להעריך את שווי דירתו של טראמפ, ההצהרות התבססו על חישוב של הנחה שהדירה הייתה בשטח של 2,790 מ"ר, למרות שגודלה האמיתי 1,020 מ"ר, כך נאמר במשרד התובעת הכללית. בהצהרות מהשנים 2015 ו־2016 הוערכה הדירה בשווי של 327 מיליון דולר, בהתבסס על ההערכה של 2,790 מ"ר, כך אומרים במשרד.

במשרד התובעת הכללית אומרים כי העדויות מראות שבנקים ומוסדות פיננסיים הסתמכו על ההצהרות האלה כשקבעו אם לתת לטראמפ ולחברה שלו הלוואות ופוליסת ביטוח.