תזכיר חוק מיסוי המקרקעין החדש הוא חוק טוב, אבל יש בו גם הרבה חורים

התזכיר לתיקון חוק מיסוי מקרקעין עושה חסד מינורי עם רוכשי דירות זולות אך מטיל שורה של מסים שיעודדו הזרמת דירות רבות למשק, בניסיון להילחם בעליית המחירים המטלטלת • לא בטוח שזה יספיק, אך מדובר בצעד בכיוון הנכון

בנייה בהוד השרון / צילום: תמר מצפי
בנייה בהוד השרון / צילום: תמר מצפי

רשות המסים פרסמה לאחרונה את התזכיר לתיקון חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) הפתוח להערות הציבור עד לתחילת פברואר.

ההצעה לתיקון מציעה לעדכן את שיעורי מס הרכישה המושתים על רוכשי דירת מגורים יחידה, כך שדירה בשווי של עד 1,930,000 שקל תזכה לפטור ממס, ועל כל סכום מעל לכך ועד 2,330,000 שקל יחול מס בשיעור 3.5%.

מדובר בתוספת של 124 אלף שקל למדרגת הפטור, דבר שכלל לא מייצג את התייקרות הדירות שרק בשנה האחרונה עלו ב-10%בממוצע וכל הערכות מדברות שהדבר ימשך גם בעתיד הקרוב.

אבל בסך הכל, פרט לתוספת הזעומה הזו לרוכשי דירה ראשונה, מדובר במהלך חיובי. בעוד רוכשי דירות זולות ייהנו מהטבת מה במדרגות המס, רוכשי דירות יקרות ישלמו הרבה יותר. כזכור, בסוף נובמבר עלה מס הרכישה על מי שרכש דירה להשקעה מ-5% ל-8% אך התזכיר גם מטיל מס רכישה גדול יותר, של 10% על שווי הנכס מ-5.3 מיליון שקל כשעד עכשיו הוא שולם רק על שווי שגבוה מ-17 מיליון שקל. מדובר בהרחבה משמעותית של המס הכבד. אם לא די בכך התזכיר מציע להעלות את שיעור המס לדירות במחיר מעל 4 מיליון שקל מ-5% ל-8%.

מטרת המהלך לדכא ביקושים באזורי הביקוש והיוקרה ובכך לאפשר שיפור מה בדירות באזורים זולים יותר בפריפריה.

התזכיר גם מעודד משפרי דיור לשחרר את דירתם הישנה לשוק בכך שהוא חתך בחצי את הזמן בו ניתן למכור את הדירה הישנה בכדי ליהנות ממס רכישה מופחת. התזכיר מקצר אותו לשנה בלבד כשעד כה זמן זה עמד על שנתיים.

פעילות ברוכה נוספת של תזכיר החוק היא הטלת מסים נוספים על משקיעים זרים, מניעת "שכונות רפאים" הנמצאות בקרבת העיר העתיקה ירושלים ושחרור נוסף של דירות למשק הדיור המבעבע. כך מוצע לבטל למשקיעים זרים את הפטור ממס שבח ופטור ממס על השכרת דירה. שינוי זה יכנס לתוקף רק בעוד שנתיים כדי לאפשר למשקיעים חלון זמן לשחרר את הדירות ללא מיסוי.

התזכיר גם כולל תיקון לאקונה בחוק הקיים שאפשרה לרוכש דירה לשלם מס רק על מעטפת הדירה, ולהשלים לאחר מכן את העיצוב הפנימי ללא מיסוי. כעת, ימוסה גם החלק ששופץ לאחר רכישת הדירה.

לקינוח, התזכיר כולל הטבת מס משמעותית למוכר קרקעות שעליהם תוכנית מאושרת לבניית מגורים. מוכרים אלו ייהנו ממס שבח מופחת בשיעור 25% במקום 47% כיום וזאת בתנאי שהבנייה הושלמה בתוך 4 שנים. למרות הכוונה הטובה, יש עם התיקון הזה בעיה משום שאם היזם מסיבותיו הוא מתעכב בבנייה מי שמשלם על כך זה בעל הקרקע.

לסיכום, מדובר בתיקון חשוב, המתקן עיוות מס שהטיב עם בעלי ממון ודירות יוקרה ומהווה רצון אמיתי וכן לעודד שחרור דירות של בעלי ממון ומשקיעים זרים לשוק הנדל"ן על מנת למתן, ולו במעט, את עלית המחירים המסחררת. לא בטוח שזה יספיק, אך זהו בהחלט צעד בכיוון החיובי.

הכותבת היא בעלים של משרד עורכי דין העוסק במקרקעין