הביטקוין, גרסת 2022: יורד בהתאם לשוק המניות ומושפע ממדיניות הפד

שווקי הקריפטו משקפים את השווקים המסורתיים עם עלייה של כמות המשקיעים המוסדיים

מטבעות קריפטו. ''ירידה תלולה במחירי הביטקוין עלולה להביא לירידה בהשקעות בשוק המניות'' / צילום: Shutterstock, 1maksim1
מטבעות קריפטו. ''ירידה תלולה במחירי הביטקוין עלולה להביא לירידה בהשקעות בשוק המניות'' / צילום: Shutterstock, 1maksim1

הפדרל ריזרב מטיל צל על מטבעות הקריפטו.

כמו במניות, היו במטבעות קריפטו מכירות ממושכות בתחילת השנה בגלל הציפיות שהבנק המרכזי יעלה את הריבית כבר במרץ.

ביטקוין, מטבע הקריפטו הגדול ביותר, ירד השנה בינתיים ב־26.8%, על פי CoinDesk. המטבע השני בגודלו, את'ריום, ירד ב־36.7%. הירידות האלה טפטפו גם לחברות קריפטו הנסחרות בבורסה. מניות Coinbase Global ירדו בינתיים השנה ב־23.5%. מניות Marathon Digital Holdings ירדו ב־32.9%. מניות Riot Blockchain ירדו ב־35%.

מניות החברה MicroStrategy, המייצרת תוכנות לעסקים אבל השקיעה מיליארדים בביטקוין והמנכ"ל שלה מייקל סיילור הפך לתומך קולני בביטקוין, ירדו ב־32.7%.

ביום שלישי, הביטקוין עלה ב־1.7% ל־42,407 דולר ליחידה. רוב האנשים העוקבים אחריו אומרים שרמה של 40 אלף דולר ליחידה היא הקו המסומן בחול מבחינת שוורי המטבע, והם צופים שבתחום הזה יהיה מסחר רב במטבע הדיגיטלי. "המחיר של ביטקוין עדיין כנראה יישאר תנודתי כתוצאה מהניציות של הפדרל ריזרב, אמר האנליסט נעים אסלם מהחברה AvaTrade.

העלייה במסחר התגלתה כחרב פיפיות

בשנתיים האחרונות, הביטקוין נהנה מראלי חזק וכל שוק הקריפטו נכנס למיינסטרים. משקיעים מסורתיים נכנסו בהמוניהם להשקעות בקריפטו. בעוד שתומכי המטבעות נכספו ל"כסף המוסדי" הזה שנים ארוכות, העלייה במסחר התגלתה כחרב פיפיות.

יותר ויותר, הסנטימנט בשווקים מסורתיים ושווקי קריפטו יכולים להשפיע זה על זה, כך אומרים אנליסטים בקרן המטבע הבינלאומית. "ירידה תלולה במחירי הביטקוין עלולה להגביר את ההימנעות מסיכון של משקיעים ולהביא לירידה בהשקעות בשוק המניות", כתבו בפוסט בבלוג של הקרן בשבוע שעבר.

שוק הקריפטו ירד במקביל לניירות ערך אמריקאיים בשבועיים הראשונים של השנה. שני השווקים נאבקו בתוך אותה דינמיקה: משקיעים נפטרים מנכסים בסיכון גבוה יותר לאור הידוק המדיניות המוניטרית שהפדרל ריזרב מתכנן להמשך השנה.

הכיוון של המסחר בביטקוין בינתיים השנה היה כמעט זהה לתנודות של מדד Nasdaq Composite, שחברות טכנולוגיה דומיננטיות בו. המדד ירד השנה בינתיים ב־13%.

מאז שהגיע שוק הקריפטו לשווי שוק של 2.97 טריליון דולר בנובמבר, הערך של שוק הקריפטו כולו ירד בכ־52% ל־1.56 טריליון דולר, על פי CoinMarketCap.

סימן לכך ששוק הקריפטו נמצא בדכדוך הוא התגובה העייפה לניצוץ מוכר שלרוב מביא להתלקחות: ציוץ של אלון מאסק. "ניתן לקנות סחורה של טסלה בדוגקוין", צייץ בטוויטר מייסד החברה ביום שישי.

הדוגקוין זינק בכ־10% בשתי הדקות שמיד אחרי הציוץ של מאסק, אבל אחר הצהריים ירד בחזרה לשווי שלו לפני הציוץ, ועד יום שני כבר ירד ב־17% מאז הציוץ.

עדיין, המכירות הגדולות אינן דבר נדיר בשוק הקריפטו. הביטקוין ירד בכ־45% מהשיא של 68,990 דולר אליו הגיע ב־10 בנובמבר, על פי נתוני CoinDesk. בעוד שזה יהווה התרסקות משמעותית לשוק ניירות הערך, זו אפילו לא הנפילה הגדולה ביותר של הביטקוין ב־12 החודשים האחרונים. בין אפריל ליולי בשנה שעברה, ירד מחיר המטבע הדיגיטלי ב־52%.

מאז שהגיע הביטקוין לשיא, ירדה מניית Coinbase ב־32%; מניית Marathon Digital ירדה ב־60%; Riot Blockchain ירדה ב־49%; ו־Microstrategy ירדה ב־43%.

מדובר בטריטוריית שוק דובית אפילו למניות קריפטו, אבל זה לא מנע משוורי הקריפטו לומר שהשוק מוכן לשינוי כיוון.

לוקאס אוטומורו, מנהל מחקר בחברת המחקר IntoTheBlock, אמר: "השילוב בין תקוות ומצוקה גרם לשווקי הקריפטו להיות מפוצלים בשאלה מה יקרה עכשיו".