התחייה של אלנבי: כך ייראה המהפך של הרחוב העמוס בת"א

רחוב אלנבי הרועש והמפויח עתיד להפוך בעוד כמה שנים למדרחוב • היזמים כבר הולכים לכיוון של דירות יוקרה, ואילו העירייה רוצה לשמור על תמהיל מגוון של מגורים, עסקים ומשרדים

רחוב אלנבי בתל אביב / צילום: כדיה לוי
רחוב אלנבי בתל אביב / צילום: כדיה לוי

רחוב אלנבי היה פעם תוואי האורך החשוב של תל אביב. עם השנים הוא ירד מגדולתו, עד שהגיע למצבו הנוכחי - ציר רועש של אוטובוסים, בניינים מוזנחים, עסקים חלשים, זיהום אוויר. ועדיין, לפי סקר שערכה העירייה זהו הרחוב העמוס ביותר בתל אביב - 1,500 הולכי רגל בשעת שיא.

לפי תוכנית המתאר של תל אביב, החלק הדרומי של הרחוב, עד שדרות רוטשילד, שייך למע"ר המטרופוליני ולכן ניתן לבנות בו לגובה עד 40 קומות. כל שאר הרחוב מוגדר כ"מרקם בנוי לשימור", וניתן לבנות בו עד 8 קומות. אם לדייק 67% מהבניינים ברחוב מוגדרים לשימור וחלקם הגדול לשימור בהגבלות מחמירות.

 

באוקטובר 2022 אמור להתחיל ביצוע הקו הסגול של הרכבת הקלה, שעתיד להיפתח לשימוש הציבור ב-2027. על פי התוכנית המקודמת, הציר שבין רחוב יהודה הלוי ועד בן יהודה, כולל רחוב אלנבי, יהפוך להיות רחוב ללא תנועת כלי רכב. לאורך הרחוב יהיו ארבע תחנות: בין קינג ג’ורג’ לטשרניחובסקי, מוגרבי, בין מונטיפיורי לבית השואבה, ורוטשילד יהודה הלוי. הנה כמה מהפרויקטים המתוכננים ברחוב, ממערב למזרח.

כיכר האופרה: ציר הליכה מרכזי עם תצפית לים

כיכר האופרה נמצאת במפגש הרחובות אלנבי והרברט סמואל, בסמוך לשפת הים. בתחילה היא נקראה כיכר הקזינו, ולאחר קום המדינה הוחלף שמה לכיכר הכנסת, ולאחר מכן נודעה ככיכר האופרה. בשנת 1988 שופצה הכיכר והוקמה בה רחבה ומזרקה והמעבר לכיוון הים נחסם.

בימים אלה משפצת עיריית תל אביב את הכיכר. מדוברות העירייה נמסר: "כחלק מהשיפוץ יהפוך המתחם לרחוב מוטה הליכה בעיצוב מעודכן עם מזרקת ספסל גדולה שמשקיפה לים הפתוח. רצועת הרחוב והכביש שהיו מעבר כמעט תפעולי לעסקים במתחם, יהפכו לציר הליכה מרכזי".

אלנבי בעבר ובהווה / צילום: זולטן קלוגר, כדיה לוי
 אלנבי בעבר ובהווה / צילום: זולטן קלוגר, כדיה לוי

פינת אלנבי ופינסקר: מלון פינסקר

"בית לנדאו" בפינת הרחובות אלנבי ופינסקר ממוקם מול המגרש שבו שכן בעבר קולנוע מוגרבי. המבנה נבנה כבניין משרדים ומסחר בשנת 1947 ונרכש על ידי חברת בנייני העיר הלבנה בשנת 2018.

ב-2020 נחתם הסכם שותפות עם רשת ישרוטל, לפי שווי של 90 מיליון שקל. ההסכם נחתם לצורך הקמת "מלון לצעירים" בן 160 חדרים, עם קומת גג ובריכה. אדריכל הפרויקט הוא גידי בר אוריין. עלות הקמת המלון מוערכת ב-100 מיליון שקל.

מלון פינסקר / הדמיה: בר אוריין אדריכלים
 מלון פינסקר / הדמיה: בר אוריין אדריכלים

עמיקם ברגר, סמנכ"ל בנייני העיר הלבנה: "יש בניינים לשימור עם התחדשות מאסיבית ויש את תוכנית הרכבת הקלה שתהפוך את הרחוב להרבה יותר ידידותי. הדברים האלה ישדרגו את הרחוב ויהפכו אותו לשלוחה של רחוב רוטשילד. הפרויקט שלנו נמצא באזור היותר סימפטי של רחוב אלנבי. מהבניין שרכשנו רואים ים, זה מול הכיכר הגדולה. אנחנו חושבים שזה מקום אסטרטגי".

אלנבי 41־43 וטשרניחובסקי 2: בנייני מגורים

לפני כשנה הודיעה חברת אלעד ישראל מגורים החדשה כי רכשה מבנה על שטח של 572 מ"ר ברחוב אלנבי מס’ 43, תמורת 55.1 מיליון שקל. עוד הודיעה החברה כי חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם בעלי השטח הסמוך, ברחוב אלנבי 41.

חברת גריבה זערורה גרופ היא היזמית של הפרויקט הצמוד ברחוב טשרניחובסקי 2. היא רכשה את השטח ב-34.7 מיליון שקל. עלות ההקמה של הפרויקט מוערכת ב-65-70 מיליון שקל.

פרויקט אלנבי 41 / הדמיה: אתגר נול אדריכלים
 פרויקט אלנבי 41 / הדמיה: אתגר נול אדריכלים

רונן יפו, מנכ"ל החברה, אופטימי מאוד ביחס לשינוי שרחוב אלנבי יעבור: "כשאנחנו התחלנו את הפרויקט בשוק בצלאל, ב-2012, הזהירו אותנו. אמרו לנו שאף אחד לא ירצה לגור ליד רחוב קינג ג’ורג’. המציאות של 2022 מוכיחה שמי שקנה שם דירה עשה את עסקת חייו, כי המחירים עלו ביותר מ־100%, וזה לא סתם. האזור כולו מתפתח.
"ברחוב אלנבי יש כל מה שצריך כדי לחיות בעיר. מיקום פיזי, קירבה לים, קירבה למרכזי מסחר ותעסוקה ותחבורה ציבורית. ומעבר לכך, זה פשוט רחוב יפה עם הרבה מבנים לשימור. זה רחוב שיחיה 24/7".

רונן יפו, מנכ''ל אלעד ישראל מגורים החדשה / צילום: סיון פרג'
 רונן יפו, מנכ''ל אלעד ישראל מגורים החדשה / צילום: סיון פרג'

אלנבי 100־102: דירות להשכרה ומסחר

החברות יובלים וסיטי בוי של רן בלינקיס (ממייסדי AM:PM) בונות פרויקט משותף באלנבי 100-102. מדובר בשני בניינים בני שש קומות. באלנבי 100 ייבנו 30 דירות קטנות בנות 3-2 חדרים בשטח של 60-70 מ"ר, שבכוונת החברות להשכיר בשכירות ארוכת טווח. בקומת הקרקע יהיה מסחר. את הקרקע באלנבי 100 רכשו החברות ב־2016 תמורת 25 מיליון שקל - אז עמד עליה בניין מגורים ישן.

באלנבי 102 תבנה יובלים מבנה משרדים ומסחר עבור בעלי הקרקע. הפרויקט, שתכנן - שוב - משרד בר אוריין אדריכלים, קיבל היתר בנייה וצפוי להתחיל להיבנות בעוד כחודשיים.

שיקום בית הכנסת הגדול: כמו לפני מאה שנה 

לעיריית תל אביב יש עניין מיוחד בשיפוץ בית הכנסת הגדול, מאחר שיש לה כוונה להפוך את שטח החניון שמקיף אותו מכיוון מערב וצפון לכיכר עירונית פתוחה לציבור.

בית הכנסת הגדול בעבר / צילום: הוגו מנדלסון
 בית הכנסת הגדול בעבר / צילום: הוגו מנדלסון

על פי התכנון, תוסר קולונדת הבטון, שתכנן האדריכל אריה אלחנני בשנות ה-60, והבניין יחזור למתווה המקורי שלו, כפי שתוכנן לפני כמאה שנה על ידי האדריכל יהודה מגידוביץ’ (ראו תמונה). עלות השיפוץ מוערכת בעשרות מיליוני שקלים.

בית הכנסת הגדול, אלנבי / צילום: Shutterstock
 בית הכנסת הגדול, אלנבי / צילום: Shutterstock

אלנבי פינת אחד העם: "בית הפסנתר"

חברת ניצן גרופ מסיימת בימים אלו את עבודות השלד בפרויקט "בית הפסנתר" בצומת הרחובות אחד העם 25-27 ואלנבי 99-101. במסגרת הפרויקט יוקמו שלושה מבנים (אלנבי 99, אלנבי 101 ואחד העם 27), החולקים קיר משותף ומרתף חניה. גם הפרויקט הזה תוכנן ע"י האדריכל גידי בר אוריין. עלות חטיבת הקרקע, ששטחה כ-3 דונם, נאמדת כיום, כך עפ"י היזמים, ב-300 מיליון שקל. הבנייה נאמדת ב-120 מיליון שקל.

שחר מחט, מיזמי הפרויקט, מסביר שהוא אוהב את "האווירה הירוקה" של הרחוב: "זה רחוב שמשני צדיו יש עצים משמעותיים. זיהינו כמובן את המהפך התחבורתי שיעבור אלנבי, וגם את המהפך שיעבור בית הכנסת הגדול, שסמוך לפרויקט". מחט מדגיש שמדובר בפרויקט יוקרתי, שעלות מ"ר תהיה כ-70,000 שקל וש"קהל היעד הוא ישראלים מהמעמד הגבוה באמת", כזה שלא יצטרך לקחת משכנתה.

העירייה: זה רחוב עם איכויות נהדרות

האדריכל אדי אביטן, רכז תכנון בכיר במינהל ההנדסה של עיריית תל אביב-יפו, מברך על ההתחדשות, אך מביע חשש ברור מעודף ג’נטריפיקציה וממצב שברחוב המתחדש יהיה תמהיל לא מאוזן של מגורים ביחס לתעסוקה ומסחר: "ברחוב אלנבי יש איכויות נהדרות: המון בניינים לשימור, חתך רחוב בקנ"מ אנושי, צל לאורכו, חנויות קטנות בעלות אופי מגוון. אבל יש גם מורכבויות ובעיות שונות מבחינת השימושים שהתפתחו לאורכו. בשנים הבאות עם הרכבת הקלה הרחוב ישנה את פניו, נראה יותר בניינים שעוברים הליך של שימור, יותר מגורים ומלונות ואולי פחות משרדים, מה שישפיע כנראה על ערכי הקרקע ברחוב ויהפוך אותו מרחוב מחוספס לרחוב יוקרה ותוך כדי יאבד מאותן איכויות שמאפיינות את הרחוב.

"הכנו מסמך עבודה מנחה שינסה להבין את המגמות ולהתמודד עם האתגרים הצפויים, זיהוי האיכויות והמלצות לשמירה על מאפייניו, כמו החצרות הפנימיות, המעברים והמסחר בין הבניינים, הקיוסקים, רצף הכיכרות והוספת כיכרות. הוכן סקר טבע עירוני בשיתוף החברה להגנת הטבע. אנו רוצים לראות רחוב מקיים, עם תמהיל מאוזן".

מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל-אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה, מבטיחה שגם אם הרחוב ייחסם לתנועת כלי רכב, עדיין תישאר קישוריות: "אלנבי המחודש יהיה עדיין אותו רחוב היסטורי, אך יכלול רכבת קלה, שביל אופניים דו-סטרי לצד מדרכות רחבות ומוצלות בעצים הוותיקים. בזכות אלה נצליח להיפרד מזיהום האוויר, הפיח והרעש והרחוב יהפוך לידידותי יותר להולכי רגל, למבקרים ולדיירים בו, בדומה לרחוב יפו שבירושלים או לשדרות ירושלים ביפו".

תנועת כלי הרכב לא תופסק לחלוטין. "עם זאת עדיין תתאפשר קישוריות תנועתית לרחובות החוצים והסובבים. למשל תנועה מרחוב בלפור לרחוב ברנר, או מטשרניחובסקי חצייה לרחוב גאולה, ותחת בקרה תתאפשר גם כניסה מוגבלת של רכבים לצרכים תפעוליים. התוכניות לניהול הרחוב מתגבשות בימים אלו וכפופות לאישור משרד התחבורה".

עוד זווית: תחנת הרכבת הקלה המפתיעה של אלנבי

תחנת אלנבי ממוקמת על ציר הרחובות יהודה הלוי-מקווה ישראל, בין רחוב אלנבי לרחוב בצלאל יפה. תחנת אלנבי היא התחנה התת-קרקעית האחרונה, בכיוון דרום, מבין עשר התחנות התת-קרקעיות שייחפרו על תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה. התחנה בעומק של 22 מטרים מתחת לפני האדמה, וכוללת שלושה מפלסים. אורכה מגיע ל-128 מטרים ורוחבה 22 מטרים. על פי התחזיות, צפויים לעבור בתחנה כ-36 אלף נוסעים ביום, וכ-10 מיליון בשנה. הצפי שהקו יתחיל לפעול בנובמבר 2022. כמו שזה נראה, יש סיכוי.

התחנה באלנבי / צילום: נת''ע
 התחנה באלנבי / צילום: נת''ע

עיריית תל אביב ביקשה שהביטוי הפיזי לתחנות במפלס הרחוב יהיה מצומצם ולכן הכניסה לתחנה כמעט אינה נראית. ברגע שיורדים במדרגות הנעות ומגיעים לקומת ה"קונקורס", נגלה עולם חדש. כאן יש שירותים וקופות כרטיסים, ומכאן יורדים למבואה שדרכה נכנסים לרכבת. אין גישה ישירה לרציפים אלא קיר זכוכית שבו דלתות, שנפתחות כשהרכבת מגיעה. החלל הוא גם מקלט אטומי וכימי.

התחנה באלנבי. עיצוב מאופק / צילום: נת''ע
 התחנה באלנבי. עיצוב מאופק / צילום: נת''ע

העיצוב של התחנה, שלו אחראית חברת האדריכלות הגלובלית IBI group, מאופק. הקירות מחופים בלוחות מתכת צבועים באמייל בגוון כתום, הרצפה עשויה מאריחי טרצו גדולים, והשילוט, בשלוש שפות, מינימליסטי ובהיר. ולכל המודאגים - יהיו ספסלים, גם הם מבטון בגמר טרצו.