הקדנציה של אברכהן: שכר של 46 מיליון שקל בזמן שהמניה זינקה בכמעט 200%

איציק אברכהן, שהחל לכהן כמנכ"ל שופרסל בתחילת שנת 2012, הודיע על סיום כהונתו - שנחשבה למוצלחת במיוחד • תחומי הפעילות הורחבו, הדומיננטיות בשוק התחזקה והמשקיעים הראו שביעות רצון • זו הייתה תקופתו של אברכהן בראש ענקית הקמעונאות שופרסל

כהונה מוצלחת עם תוצאות רבות. אברכהן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
כהונה מוצלחת עם תוצאות רבות. אברכהן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

טלטלה בענקית הקמעונאות שופרסל, עם הודעתו של המנכ"ל איציק אברכהן על רצונו לסיים את התפקיד, כעשור לאחר מינויו. אברכהן החל לכהן כמנכ"ל שופרסל בתחילת שנת 2012, וצפוי לסיים את התפקיד בסוף חודש מרץ.

דירקטוריון שופרסל, בראשות היו"ר יקי ודמני, החליט להקים מיידית ועדת איתור לאיתור מנכ"ל חדש לחברה. לגלובס נודע כי מי שנחשב לאחד המועמדים המובילים להחלפתו של אברכהן הוא אורי קילשטיין, כיום מנכ"ל קניוני עזריאלי ומי שכיהן עד לפני שנה וחצי כמשנה למנכ"ל שופרסל וכסמנכ"ל הסחר של הרשת.

אברכהן מסיים כהונה ארוכה שנחשבת מוצלחת במיוחד ומשאיר אחריו חברה חזקה עם זרוע אונליין דומיננטית. על-פי הערכות בשוק, מה שזירז את הודעת הפרישה היה חקירת רשות התחרות שהחלה לפני מספר חודשים בחשד לתיאום מחירים, וחילוקי דעות עם היו"ר ודמני.

שיתופי-פעולה אסטרטגיים וחיזוק פעילות האונליין

בסיכום תקופתו של אברכהן בראשות שופרסל, החברה, שמתנהלת בשנים האחרונות ללא גרעין שליטה, רשמה צעדי התפתחות משמעותיים, הרחיבה את תחומי הפעילות שלה וחיזקה את הדומיננטיות שלה בשוק.

מלבד סניפי הסופרמרקטים שלה, שופרסל חיזקה בצורה ניכרת את פעילות המכירות שלה באינטרנט, שקפצו מאז משבר הקורונה בשנת 2020.

עוד שופרסל פועלת כיום בתחום הפארם באמצעות רשת Be, מפתחת שירותים פיננסים בין היתר באמצעות שיתוף-פעולה אסטרטגי עם בנק דיסקונט להקמת חברה למתן שירותים ומוצרים בנקאיים על בסיס שירותי פייבוקס, מתקדמת גם בתחום המכירות לעסקים וממשיכה בפיתוח והשבחת נכסי הנדל"ן שבבעלותה.

מבחינת היקפי פעילות, בתחילת 2012 מנתה רשת שופרסל 267 סניפים בשטח כולל של כ-558 אלף מ"ר, בעוד כיום היא מפעילה 393 סניפים, קצת יותר מ-300 מהם סניפי שופרסל והיתרה סניפי רשת Be, עם שטחי מסחר בהיקף של כ-540 אלף מ"ר, בנוסף ל-9 מרכזי שילוח בשטח של כ-36 אלף מ"ר.

היקף ההכנסות השנתי שלה כיום עומד על כ-15 מיליארד שקל, לעומת הכנסות של כ-11.5 מיליארד שקל שהציגה עם כניסתו של כהן לתפקיד, ואילו הרווח הנקי שלה בשנת 2020 הגיע ל-387 מיליון שקל, לעומת 276 מיליון שקל בסיכום שנת 2011.

אופציות, מענקים ומשכורת חודשית של 150 אלף שקל

ברמה האישית, אברכהן מסכם תשע שנות כהונה עם סכום של כ-46 מיליון שקל שצבר כעלויות העסקה, עוד לפני פרסום עלויות העסקתו בשנה שהסתיימה (2021), הצפויה להוסיף לתחשיב זה כמה מיליוני שקלים נוספים, על בסיס תנאי העסקתו שאושרו באחרונה ב-2019.

אלה כוללים משכורת חודשית של יותר מ-150 אלף שקל, הענקת יחידות מניה חסומות (RSU) ואופציות בשווי של כ-9 מיליון שקל (2.25 מיליון שקל לארבע שנים), מענק שנתי מקסימלי של 1.8 מיליון שקל והטבות נוספות.

הסכם העסקתו כולל גם תקופת הודעה מוקדמת של 4 חודשים ותקופת הסתגלות דומה (4 חודשים), בהם יהיה זכאי למלוא תנאי ההעסקה ללא המענק השנתי.

מאז מונה אברכהן למנכ"ל ועד כה מציגה מניית שופרסל , שנכנסה במהלך תקופתו כמנכ"ל למדד ת"א 35, עלייה של כ-190% בערכה, כך שהיא משקפת לרשת שווי שוק נוכחי של יותר מ-7 מיליארד שקל, זאת לעומת עלייה של 80% שרשם מדד ת"א 35 באותה תקופה.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2021, הכנסותיה של שופרסל נשחקו בכ-2% והסתכמו ב-11.5 מיליארד שקל, אולם לצד זאת היא המשיכה להציג שיפור ברווח הגולמי והתפעולי שלה, והרווח הנקי שלה לתקופה זו עלה בכ-10% והגיע ל-293 מיליון שקל.

מאז משבר הקורונה נהנית שופרסל משיפור תנאי הסחר והתייעלות, התומכת בתוצאותיה, ובדומה לעמיתותיה לענף הפעילות, למרות חולשה יחסית בסיכום תוצאות הרבעון השלישי של השנה שעברה, אחרי שב-2020 היה חריג לטובה בהשפעת קניות מוגברות בשל הקורונה, ניתן להעריך כי גם 2021 תהיה שנה חיובית למדי עבור שופרסל.

אברכהן מסר כי "בתום 10 שנים בתפקיד מנכ"ל קבוצת שופרסל ויותר מ-21 שנים בהן עבדתי בחברה במגוון תפקידים, החלטתי שהגיע העת לסיום פרק מדהים בחיי. פרק מאתגר ומספק מאוד".

במכתב ששלח אברכהן לעובדים, הוא הודה לנוחי דנקנר ולרפי ביסקר, שמינו אותו לתפקיד בזמנו, וכתב: "כניסתי לתפקיד בינואר 2012 הייתה בימים לא פשוטים לחברה, ואני מסיים ומשאיר אחרי חברה בריאה, חזקה ומקצועית".

משופרסל נמסר כי "הדירקטוריון, ההנהלה וכל העובדים בקבוצת שופרסל מודים לאברכהן על תרומתו העצומה לחברה במהלך שנות עבודתו הרבות בה, מתוכן 10 שנים כמנכ"ל החברה. מר אברכהן עיצב והנחיל בחברה את ערכי הליבה שלה - שירות ומקצוענות, איכות, הוגנות, חדשנות, ישראליות ומחויבות לעובדים - והוביל את החברה למצוינות ולהישגים רבים ולמיצובה כחברה המצטיינת והמובילה בישראל בתחום הקמעונאות".