התחרטנו, ההנפקה בוטלה: החברות ששינו את התוכניות בעקבות גל הירידות

ביטול הנפקותיהן המתוכננות של חברת המתכות איסכור ופלטפורמת גיוס ההמונים פיפלביז מעיד על הסלקטיביות הגוברת בשוק הראשוני לנוכח התקררות השווקים: "כבר לא מסכימים לשלם שוויים מנופחים"

הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף

אם בשבוע החולף הצבע האדום הלך והשתלט על מסכי המסחר בבורסות העולם וגם בת"א, הרי שעם פתיחת שבוע המסחר הנוכחי הוחרפו הירידות, בשיעורים שהגיעו לכ-3% במדדים המובילים (ת"א-35 ות"א-90), אחרי סוף שבוע שלילי במיוחד במסחר בארה"ב.

הירידות בפתיחת שבוע המסחר הנוכחי ממשיכות כאמור כיוון מסחר שלילי למדי מהשבוע שעבר, שהסתכם בירידה של כ-2.5% (ת"א-35), והן משלימות ירידה של כ-5% מרמת השיא שאליה הגיעה הבורסה המקומית רק לפני כשבוע וחצי, ברמה של 2,071 נקודות. הירידות הללו גם מעבירות את מדד הדגל לתשואה שלילית של כ-1% מתחילת השנה הנוכחית.

כל אלה על רקע חששות גוברים משינוי לרעה בתנאי השוק, הקשורים בעיקר להעלאות ריבית הצפויות להתבצע על ידי בנקים מרכזיים, ובראשם הפד האמריקאי, בשל התגברות קצב האינפלציה, לצד הצמצום הצפוי בהזרמת הכספים של הבנק המרכזי לשווקים.

במבט לאחור על ביצועי שוק המניות המקומי, ירידות השערים החדות נרשמות, כאמור, זמן קצר אחרי שמדד ת"א-35 הגיע לרמת שיא, ואחרי שסיכם את 2021 כשנה מוצלחת במיוחד - בעלייה נאה של כ-33% בערכו. 

איסכור ופיפלביז: פערי שווי בין המנפיקות ובין המוסדיים

נגזרת אחת מיידית של ההרעה הנוכחית בתנאי השוק בזירת המסחר המקומית באה לידי ביטוי בשוק ההנפקות. תוך ימים ספורים נודע על ביטולן של שתי הנפקות - של חברת המתכות איסכור ושל פלטפורמת מימון ההמונים פיפלביז, שהיו בשלבים מתקדמים יחסית. ירידות השערים החדות מגבירות את סימני השאלה לגבי הנפקות לא מעטות נוספות העומדות על הפרק.

איסכור, העוסקת ביבוא, עיבוד והפצת מתכות ופלדות, ביקשה על פי ההערכות לגייס כמה מאות מיליוני שקלים לפי שווי חברה של כ-1.5 מיליארד שקל - פי ארבעה מהשווי שלפיו נרכשה השליטה בחברה על ידי קרן קדמה, לפני כשלוש שנים בלבד.

איסכור נהנית זה זמן מנסיקה של עשרות אחוזים במחירי המתכות בעולם - מה שדוחף קדימה את תוצאותיה הכספיות, ואת השיפור שהיא מציגה בתוצאות ביקשה החברה לנצל כדי לבצע את ההנפקה בשווי המבוקש.

פיפלביז, המפעילה פלטפורמה אינטרנטית לגיוס מימון (בעיקר הון וגם חוב) למיזמים שונים, בעיקר בתחום הטכנולוגיה, הייתה אחת מאותן חברות שביקשו להגיע לבורסה כשמצבן הפיננסי מאתגר, ולמרות זאת כיוונה לשווי חברה של כ-250 מיליון שקל, לפני גיוס של כ-50 מיליון שקל שביקשה לבצע.

טיוטת התשקיף שפרסמה פיפלביז לקראת ההנפקה חשפה, בין היתר, כי לדוחותיה הכספיים מצורפת הערת "עסק חי" ושלל הערות רואי חשבון נוספות, בהן הפניית תשומת לב המשקיעים להפסדיה המשמעותיים, גירעון בהון ובהון החוזר ותזרים מזומנים שלילי.

מול זאת הציגה פיפלביז, שהוקמה בשנת 2015 על ידי צמד היזמים הצעירים (בני 31) אור בן נון ואורן המבורגר (אין קשר למשפחת המבורגר מהראל) הכנסות מצומקות יחסית, שעמדו במחצית השנה הראשונה של 2021 על כ-4 מיליון שקל.

ביטול מהלכי גיוס ההון של איסכור ופיפלביז נעשה ככל הידוע נוכח פערי שווי בין המנפיקות ובין המוסדיים. איסכור הודיעה, כי "על פי החלטת בעלי השליטה תמשוך החברה, לעת הזו, את תשקיף ההנפקה. אין בכוונת בעלי החברה להתפשר בשווי, נוכח תנאי השוק, ולאור הצמיחה והגידול העקבי בתוצאות הכספיות של החברה".

בכך מצטרפות איסכור ופיפלביז לעוד כמה הנפקות גדולות שבוטלו בחודשים האחרונים עקב חילוקי דעות בקשר למחיר ההנפקה, בהן קבוצת אביב נדל"ן ושלמה ביטוח.

בשלב הנוכחי, סלקטיביות, כך נראה, היא שם המשחק החדש בשוק ההנפקות בתל אביב, והבררנות של המוסדיים הולכת וגוברת. על הפרק ניצב מספר דו-ספרתי של הנפקות של חברות חדשות שכבר פרסמו טיוטות תשקיף בדרך לגיוס הון ראשוני, אולם נראה כי חלק גדול מהן, ולפי פעילים בשוק החיתום אף מרביתן, ככל הנראה לא ייצאו לפועל.

ההנפקות מושלמות רק אחרי קיצוץ מחיר אגרסיבי

שוק ההנפקות הראשוני בת"א חווה בשנה שעברה עדנה, וסיכם את אחת משנות השיא שלו בבורסה המקומית אי פעם, אולם כבר במהלך השנה שעברה התקרר. כבר לא מעט חודשים, חלק גדול מההנפקות הראשוניות בבורסה מושלמות כמתוכנן רק אחרי קיצוצי מחיר אגרסיביים בשווי ההנפקה, בטווח המתחיל ב-15% ומגיע עד לכ-50% מהמחיר המקורי שלפיו תכננה החברה להצטרף למסחר.

נוכח תנאי השוק, מה שנראה שירד מהפרק כמעט לחלוטין הן הנפקות חברות הטכנולוגיה הצעירות, שעמדו בלב גל גיוסי ההון הראשוניים (IPO) ששטף את תל אביב בשנה שעברה, עם קרוב ל-100 הנפקות אקוויטי חדשות - כשני שלישים מהן מתחומי הטכנולוגיה, הקלינטק והביומד.

אותן חברות, ממגוון תחומי פעילות, המתהדרות בדרך כלל ברעיון טכנולוגי ייחודי, הצטרפו לזירת המסחר למרות הערות "עסק חי" מצד רואי החשבון (אצל חלקן), עם הפסדים ניכרים וללא הכנסות משמעותיות (ברובן). הן אומנם צלחו את מבחן השוק, בעיקר בזכות תזמון ההנפקה, אך נכון להיום הסבה ההשקעה בהן תשואות שליליות משמעותיות של עשרות אחוזים למשקיעים.

כפי שציינו בשוק החיתום, "אפשר לראות עוד חברות טכנולוגיה קטנות שמצליחות להנפיק, בעיקר חברות קטנות שמגייסות את סכומי המינימום האפשריים, סביב כ-20 מיליון שקל. אבל חד-משמעית לא מדובר פה באותו שטף בלתי פוסק של חברות טכנולוגיה שהצטרפו לבורסה במחצית הראשונה של 2021".

דוגמה לכך שלמרות שינוי מצב השוק בינתיים שערי ההנפקות לחברות הטכנולוגיה לא נסגרו בצורה הרמטית סיפקה חברת יוזרוואי (UserWay), העוסקת בתחום הנגישות הדיגיטלית והנגשת אתרים. החברה השלימה בימים האחרונים גיוס של כ-30 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-120 מיליון שקל (לפני הכסף), ובתחילת השבוע המסחר בה לא הושפע מהכיוון הכללי, והיא רשמה עליות שערים חדות במחזור מסחר מצומצם יחסית.

"ההנפקות הריאליות עדיין יכולות לצאת לפועל"

עוד לגבי מצב שוק ההנפקות אמרו בשוק החיתום, כי "בשלב הנוכחי כדאי להמתין כמה ימים לראות לאיזה כיוון השוק הולך, ואם הירידות החדות יימשכו או יירגעו. בינתיים, בהנחה שלא יחול שינוי דרמטי בתנאי השוק, נראה שההנפקות הריאליות עדיין יכולות לצאת לפועל". לראיה מציינים שם, כי רק בימים האחרונים השלימה חברת הדירוג המוגן בית בכפר את ההנפקה שלה כמתוכנן, במחיר שדרשה - ואפילו קצת מעליו.

לפי החתמים, "בסופו של דבר ההחלטה אם להשתתף בהנפקה קשורה לענייני שווי החברה המונפקת. השוק כבר לא מסכים לשלם שוויים מנופחים, כפי שהיה קל יותר להשיג לפני שנה, אבל אם מגיעות לשוק חברות טובות עם שווי ראוי, השוק ייקח אותן. לסחורה טובה תמיד יש ביקוש, גם בתקופות פחות טובות".