להבין את הביטוח הפנסיוני: 5 דברים שצריך לדעת על מקדם המרה

אחת ההחלטות הפיננסיות החשובות שאנו מקבלים היא בחירת קרן פנסיה, אך רבים מרגישים שהם לא מבינים את התחום ולא יכולים לקבל החלטה מושכלת • אז מהו מקדם המרה ומה חשוב לדעת עליו - גלובס עושה סדר

פנסיה. מה צריך לדעת על מקדם המרה? / צילום: Shutterstock, Elle Aon
פנסיה. מה צריך לדעת על מקדם המרה? / צילום: Shutterstock, Elle Aon

1. מה הוא מקדם המרה?

מקדם המרה הוא מספר שקובע את קצבת הפנסיה החודשית שלכם. איך זה עובד? נגיד חסכתם מיליון שקל, המקדם הוא 200, מחלקים מיליון ב-200, והקצבה החודשית היא 5,000 ש"ח בחודש. ככל שהמקדם גבוה יותר, הקצבה קטנה יותר.

2. כיצד נקבע מקדם המרה?

המקדם איננו מספר שאתם יכולים להשפיע עליו, הוא נקבע בהתאם ללוחות התמותה שמפורסמים על ידי משרד האוצר, ומושפע מהנחות תשואה שישיג הכסף שימשיך ויתנהל (משיכת הכסף לא נעשית בבת אחת, אלא בחלקים, ויתרת הכסף מתנהל באג"ח מיועדות ובחיסכון סולידי).

3. מה היה נהוג בעבר ומה נהוג כיום?

המקדם בקרנות הפנסיה החדשות הוא המקדם שיהיה קיים בעת הפרישה שלכם לגמלאות. ההנחה היא שתוחלת החיים תעלה, והמקדמים יעלו איתם. בעבר ביטוחי המנהלים הציעו מקדמים מובטחים שהיו בעיקר הגנה מפני התארכות תוחלת החיים, כיום ביטוחי המנהלים החדשים לא מבטיחים מקדם.

4. מקדם המהרה בביטוח חיים

במידה ויש לכם ביטוח חיים עם מקדם מובטח ואתם תוהים האם כדאי לנייד אותו לקרן הפנסיה - כדאי לכם לערוך סימולציות, כולל פער בדמי ניהול בין המכשירים.

5. מקדם ההמרה לא תמיד מובטח

כשאדם פורש הוא בוחר את הקצבה לפי מסלולים שונים. חשוב להבין שהמקדם המובטח קיים רק בחלק ממסלולי הקצבה שמציעה הפוליסה, אבל בחלקן לא.