פייזר וביונטק החלו בניסוי בחיסון הייעודי נגד וריאנט האומיקרון

הניסוי יכלול כ-1,420 איש בין גילאי 18-55 • פייזר ציינה כי היא מודעת לכך שייתכן כי השיא של גל האומיקרון יחלוף במדינות המבוססות ביותר עד שהמוצר יגיע לשוק, ותיווצר כבר התחלה של חיסוניות עדר, ולכן מבחינתה ההשקעה בחיסון הייעודי היא הימור

זן האומיקרון / צילום: Shutterstock
זן האומיקרון / צילום: Shutterstock

החברות פייזר וביונטק  דיווחו היום (ג') על התחלת הניסוי הקליני שבו ייבחן חיסון ייעודי של החברות נגד וריאנט האומיקרון. הניסוי יכלול כ-1,420 איש בין גילאי 18-55.

הנבדקים יחולקו לשלוש קבוצות. קבוצה אחת של מי שכבר קיבלו שתי מנות חיסון של פייזר לפני שישה חודשים ומעלה, ויקבלו מנה או שתי מנות של החיסון החדש; קבוצה שכבר קיבלה שלוש מנות של החיסון הקיים, ואלה יקבלו או בוסטר רביעי או בוסטר ייעודי לאומיקרון; וקבוצה של לא מחוסנים שיקבלו שלוש מנות מהחיסון הייעודי. את הקבוצה האחרונה, אנשים לא מחוסנים שרוצים להשתתף בניסוי של פייזר, יהיה כנראה קשה למצוא, ולכן היא תכלול רק 200 נבדקים.

פייזר מסרה בעבר כי תפתח את החיסון על רקע דרישה המגיע ממדינות שונות לאספקת חיסון ייעודי. החברה ציינה כי היא מודעת לכך שייתכן כי השיא של גל האומיקרון יחלוף במדינות המבוססות ביותר עד שהמוצר יגיע לשוק, ותיווצר כבר התחלה של חיסוניות עדר, ולכן מבחינתה ההשקעה בחיסון הייעודי היא הימור.

עם זאת, ישנו גם סיכון שהחיסוניות תיחלש עם הזמן, ובמקרה כזה, מנת חיסון דחף תעזור למנוע את חזרתו של אומיקרון. כמו כן, אם ייווצרו וריאנטים נוספים, צאצאים של אומיקרון, יכול להיות שחיסון כזה יהיה טוב יותר מהחיסונים הקיימים בהגנה מפניהם. 

"להיות ערניים מול הווירוס"

"אף שמחקרים חדשים ומידע מהעולם האמיתי מראים כי שלוש מנות מהחיסון הקיים שלנו מגינות במידה רבה מפני מחלה קשה לאשפוז בשל וריאנט אומיקרון, אנחנו נערכים לאפשרות שההגנה הזו תדעך לאורך זמן, ושיהיה צורך להתמודד עם אומיקרון ועם וריאנטים חדשים בעתיד", אמרה ד"ר קת'רין ג'נסן, סגנית נשיא וראש תחום מחקר ופיתוח החיסונים בפייזר. "חשוב להיות ערניים מול הווירוס ולזהות דרכים חדשות לשמור על רמה גבוהה של הגנה".

"החיסון ממשיך להגן מפני תחלואה קשה, אבל מצטבר מידע על כך שההגנה מפני הדבקה ומחלה בינונית נחלשה בוריאנט הזה", אמר פרופ' אוגור שאהין, מנכ"ל חברת ביונטק שפיתחה את החיסון. "אנחנו רוצים לפתי מוצר שמקנה הגנה חזקה מול אומיקרון, כפי שהקנה החיסון הקודם מול הוריאנטים הקודמים, אבל למשך זמן רב יותר".

פייזר ציינה בהודעה כי היא מצפה לייצר 4 מיליון מנות של החיסון, ולא תצטרך לשנות את הקצב גם אם תעבור לחיסון החדש.

עדיין לא ידוע כמה זמן ימשך המחקר, אולם בעבר אמרה פייזר כי החיסון יהיה מוכן במרץ, ולאחרונה אמר מנכ"ל החברה, אלברט בורלא, כי החיסון יהיה מוכן באפריל. על-פי ההערכות, בשלב זה כבר תהיה בישראל מידה של חיסוניות עדר נגד אומיקרון, אלא אם יסתבר כי אפשר להידבק בו פעמיים, או שתגיע גרסה חדשה של הווירוס. עם זאת, אנשים בסיכון שיצליחו לא להידבק עד אז, יוכלו לקבל באפריל כנראה מוצר שייתן להם שכבת הגנה נוספת.

מחקרים שפרסם ה-CDC, מרכז השליטה במחלות בארה"ב, מצאו כי חיסון בשלוש מנות של החיסון המקורי של פייזר מגן ב-90% מפני אשפוז בעקבות תחלואה באומיקרון, לעומת אי-התחסנות. מחקר בריטי הראה כי חיסון בשלוש מנות מונע 75% מהתחלואה התסמינית שבועיים עד ארבעה שבועות לאחר הזריקה, אבל עוצמת ההגנה יורדת אחרי עשרה חודשים, ונותרת הגנה רק של 45%-50% מפני תחלואה תסמינית.

מחקר ישראלי בבית החולים שיבא מצא כי חיסון במנה רביעית מעלה את רמות הנוגדנים אצל מי שסבלו מדעיכת החיסון, ולכן כנראה משפר את ההגנה מפני תחלואה קשה, אבל אינו מהווה הגנה מבני הדבקה לעומת חיסון שלישי.