כחודשיים לאחר אישור התקציב: משרדי הממשלה התבקשו לבצע קיצוץ

הבקשה התקבלה כדי להגדיל את המימון ליד ושם, שהתרומות אליו פחתו במהלך מגפת הקורונה • אלא שחלק ממשרדי הממשלה סירבו להעביר את הכספים

בניין יד ושם / צילום: By Juandev, וויקימדיה
בניין יד ושם / צילום: By Juandev, וויקימדיה

בסוף השבוע ביקשו נפתלי בנט, יאיר לפיד והשרה לשוויון חברתי מירב כהן לערוך קיצוץ רוחבי של 40 מיליון שקל בתקציב משרדי הממשלה, כדי להעביר את הסכום לידי מוסד יד ושם. כל משרדי הממשלה התבקשו להעביר עד שלושה מיליון שקל לשימוש המוזיאון להנצחת זכר השואה. את הבקשה נימקו בכך ש"בשנתיים האחרונות, מתקשה יד ושם בגיוס הכספים". אלא שלמרבה האירוניה, גם ה"מגבית" שנערכה בין המשרדים לא הצליחה, כשרבים מהמשרדים סירבו לתרום.

העברת הכספים שאושרה בתחילת השבוע בממשלה צנועה ודלה משמעותית מכפי שתוכננה. לפי טיוטת ההצעה המקורית, 29 משרדי ממשלה היו אמורים להעביר 40 מיליון שקל. לבסוף, רק 17 משרדים נרתמו, בסכום של 29 מיליון שקל. נוסף ל-12 המשרדים ש"נעלמו" מנוסח ההחלטה הסופי, משרדים אחרים יעבירו סכומים נמוכים יותר מכפי שהתבקשו תחילה.

משרד המשפטים, למשל, אמור היה להעביר 3 מיליון שקל, אבל בסופו של דבר לא יעביר כלום. עוד חמקו מהמגבית משרד החקלאות, שהתבקש להעביר 2 מיליון שקל, ומשרדי התקשורת והגנת הסביבה שהתבקשו להעביר מיליון שקל כל אחד. משרד הפנים ירד בתרומתו מ-2 מיליון שקל למחצית. כל הכספים יועברו אל משרד החינוך ומשם ליד ושם.

חלק מהמשרדים הגיבו בתרעומת למגבית וטענו שההסדרה הייתה צריכה להיעשות במהלך העבודה על התקציב. עוד טענו שאם התקצוב לא הוסדר בזמן - הרי שהדבר צריך להיות באחריות המשרדים הרלוונטיים.

40 מיליון שקל הם לא סכום גדול ביחס לתקציב המדינה, שעומד על 452 מיליארד שקל. בנוסף, קיצוץ רוחבי נחשב לפתרון מקובל במקרים כאלו שהממשלה רוצה להעביר כספים מבלי לפרוץ את הגבלת ההוצאה התקציבית.

"דור הניצולים מתמעט"

ישנן מספר סיבות לירידה בתרומות, שהצריכו הגדלה של הסיוע הממשלתי. הסיבה הברורה היא הקורונה: "המגפה מקשה על עריכת מסעות ואירועים של גיוס מתורמים חדשים ומתורמים ותיקים", נכתב בדברי ההסבר. הסיבה השנייה מצערת למדי: "דור הניצולים הולך ומתמעט למרבה הצער, ונראה כי נחלשת הרגשת לנושא הזיכרון בקרב חלק מצאצאי הניצולים, ובכך, פוחתת נטייתם להמשיך ולתרום".

התקציב השוטף של המוזיאון עומד על כ-200 מיליון שקל בשנה. כיום, מממנת המדינה כ-30% מפעילותו, בעוד שחלקו הארי של התקציב מגיע מתרומות מרחבי העולם. לפי ההצעה, הרכב התקצוב ישונה כך ש-44% מהכסף יגיע מהמדינה ו-56% מתרומות. לפי נוסח ההצעה המקורית, חלוקת המשאבים אמורה הייתה להיות מאוזנת, חצי מקופת האוצר וחצי מתרומות. אלא שהקשיים בגיוס משרדי הממשלה למשימה הובילו לשינוי.
התוספת של 29 מיליון שקל ליד ושם תיכנס לבסיס התקציב כך שתימשך גם בשנים הבאות.