בצל המתיחות באירופה: מה יקרה לחגיגת הנדל"ן של הישראליים בקייב?

אוקראינה היא מהמדינות האהודות על משקיעי נדל"ן ישראלים • ראש פירמת עוה"ד הבינלאומית שמייצגת בין השאר את שגרירות ישראל בקייב: "אני לא מרגיש שמישהו מהמשקיעים שאנחנו מיצגים מוטרד יותר מדי. אנשים שואלים שאלות ומתעניינים, אך לא מעבר"

קייב, אוקראינה / צילום: Shutterstock
קייב, אוקראינה / צילום: Shutterstock

אוקראינה היא מהמדינות האהודות על משקיעי נדל"ן ישראלים, בגלל סנטימנטים שיש ליוצאי המדינה הזו שחיים כיום בישראל, אך גם בגלל מחירי הדירות הנמוכים שבה והתשואות הגבוהות.

מחירי הדירות במדינה טרם התאוששו מנפילה כואבת שפקדה אותו בסוף העשור הראשון של שנות האלפיים, בדומה לפקיעת הבועה במערב אירופה ובצפון אמריקה. לפי אתר globalpropertyguide.com המחירים בקייב הבירה צנחו מ-3,800 דולר למ"ר בנוי ב-2008 ל-1,100 דולר כיום - ירידה של 72%.

בשנים האחרונות המחירים שומרים על יציבות יחסית, עם עלייה מסוימת - על פי הלוח האינטרנטי lun.ua מחירי הדירות המוצעות למכירה בקייב קפצו במהלך 2021 ב-23%.
קייב הבירה היא היעד העיקרי של המשקיעים הישראלים. העלות למ"ר בנוי היא בין 1,400-4,000 דולר, תלוי בקרבה למרכז. בהתאם לאמור, מחירי דירות חדר נעים בין 35 ל-45 אלף דולר; דירות 2 חדרים נמכרות סביב 50 ל-70 אלף דולר; דירות 3 חדרים נמכרות סביב 80-90 אלף דולר. במרכז העיר המחירים גבוהים בהרבה. התשואות לדירות מסתכמות ב-10%-12%, מה שהופך אותן לאטרקציה כלכלית גדולה עבור משקיעים זרים.

ישראלים נוהרים (בינתיים) לאוקראינה

עו"ד אברהם ללום, ראש פירמת עו"ד הבינלאומית שמנהלת משרד בקייב ובין היתר מייצגת שגרירויות ביניהם שגרירות ישראל, אומר: "אוקראינה היא אחת המדינות האטרקטיביות היום למשקיעים ישראלים. להערכתי נמכרות כ-1,000 דירות בשנה למשקיעים ישראלים".

ללום מציין שישראלים מחפשים בדרך כלל דירות להשקעה, ויחד עם זה חלק קטן של פחות מ-10% מהם משאירים לעצמם את הדירות לשימוש עצמי כשהם מבקרים במקום. מתוך הנותרים כמחצית קנים דירות חדשות על הנייר כדי למכור, והמחצית הנותרת קונים דירות כדי להשכיר. "הרוב קונים דירות חדשות, כי באוקראינה יש הבדל משמעותי בין מחיר הדירה ביום שאתה קונה אותה על הנייר, לבין המחיר שלה כשהיא מתאכלסת. כבר קרה שמחירי הדירות על הנייר כמעט הכפילו את עצמם בעת האכלוס".

"לא מרגיש שהמשקיעים מוטרדים"

לגבי המצב של שוק הנדל"ן בעקבות המתיחות האחרונה עם רוסיה, אומר ללום: "אני שואל אנשים, כולל עורכי דין שלי שאני מעסיק במשרד שלנו שם, וכולם אמרים לי שהם לא מרגישים כלום, אבל ברור שהאווירה אחרת".

ומה עם משקיעים ישראלים שאתה מייצג שם?
"אני לא מרגיש שמישהו מהמשקיעים שאנחנו מיצגים מוטרד יותר מדי. אנשים שואלים שאלות ומתעניינים, אך לא מעבר". ללום מוסיף כי הוא לא מזהה שינוי מגמה מבחינת פניות של משקיעים ישראלים בעקבות המצב. "אם יש ירידה - היא לא משמעותית. אנחנו גרים במדינת ישראל ויודעים היטב להתמודד עם מצבים מסוג זה".