דוח: המחסור בשבבים מותיר כמה חברות אמריקאיות עם מלאי נמוך ברמה מסוכנת

סקר של משרד המסחר מראה שלרוב החברות היה מלאי מספיק ל־40 יום ב־2019

יש לחברות בארה''ב מלאי שבבים לפחות מחמישה ימים / צילום: Shutterstock, nikko tee
יש לחברות בארה''ב מלאי שבבים לפחות מחמישה ימים / צילום: Shutterstock, nikko tee

יצרנים אמריקאים וחברות אחרות המשתמשות במעבדים נותרו עם מלאי המספיק לפחות מחמישה ימים בחלק מסוגי השבבים החיוניים, כך נמסר ביום שלישי ממשרד המסחר בארה"ב, בסיכום תוצאות של סקר שערך המשרד לאחרונה.

ב-2019, חברות החזיקו באופן טיפוסי מלאי ל-40 יום מהשבבים החשובים, על פי הדוח של משרד המסחר. כעת לגבי אותם שבבים - המוגדרים כ-160 מוצרים שהחברות זיהו כמאתגרים ביותר לרכישה - יש לחברות מלאי לפחות מחמישה ימים, כך נכתב בדוח.

שרת המסחר ג'ינה ראימונדו אמרה שתוצאות הסקר מראות עד כמה דחוף שהקונגרס יאשר את חוק החדשנות והתחרותיות בארה"ב, שכולל מימון של 52 מיליארד דולר לעידוד ייצור שבבים מקומי.

"שרשרת האספקה של מעבדים מאוד שברירית"

"אנחנו אפילו לא קרובים ליציאה מהסבך בכל הנוגע לבעיות האספקה עם מעבדים", אמרה ראימונדו לעיתונאים ביום שלישי. "שרשרת האספקה של מעבדים מאוד שברירית, והיא הולכת להישאר כך עד שנוכל להגביר את ייצור השבבים".

מאז ספטמבר, ביקש משרד המסחר נתוני תעשייה מפורטים מהחברות הגדולות בשרשרת האספקה של השבבים. הדוח שלו היה מבוסס על סקר חברות, כולל ספקיות של חומרים וציוד; יצרניות מעבדים; וחברות רכב, תעשייה ובריאות הצריכות שבבים במוצרים שלהן.

המלאי הדל הוא מקור לדאגה במיוחד בגלל שסגירה של מפעל אחד יכולה אחר כך להדהד בשרשראות האספקה. כשהמלאי כל כך קטן, סגירה של מפעל במדינה זרה בשלב מוקדם בשרשרת האספקה ליותר מכמה ימים יכולה לגרום לחברות לגמור את כל המלאי הקיים.

"המשמעות היא שהפרעות מעבר לים, שעלולות לסגור מפעל מעבדים לשבועיים או שלושה, עלולות לגרום לעצירה מלאה של מתקני ייצור ולהוציא עובדים לחל"ת אם בתי החרושת שהם עובדים בהם מחזיקים מלאי שמספיק רק ל-3-5 ימים", נכתב בדוח משרד המסחר.

המשרד פרסם את הממצאים כחלק מניסיון להחיות את הצעת החוק על חדשנות ותחרותיות בארה"ב.

הסנאט העביר גרסה משלו של החוק בשווי 250 מיליארד דולר על מנת לעודד מחקר וייצור טכנולוגי בהצבעה דו מפלגתית בשנה שעברה, כולל 52 מיליארד דולר להרחבת ייצור השבבים ברמה מקומית.

חקיקה דומה נתקעה בבית הנבחרים במשך חודשים רבים אבל ביום שלישי האחרון תומכיה פרסמו פרטים על החבילה שלהם, המכונה America Competes Act. הצעת החוק דומה לחבילה שהעביר הסנאט אך יש בה כמה הבדלים.

הצעת החוק של בית הנבחרים מתמקדת במידה רבה על נושאים של שרשרת האספקה, ומאשרת 45 מיליארד דולר במענקים והלוואות לתמיכה בחוזק שרשראות האספקה וייצור של סחורות חיוניות. ההצעה גם נוקטת כמה צעדים על מנת להילחם בשינוי האקלים שלא נכללו בגרסה של הסנאט, מה שעלול להתפתח לעימות עם הרפובליקאים בקונגרס.

הנשיא ג'ו ביידן הדגיש לעתים קרובות את המחסור במעבדים במאמצים לשלוט בבעיות בשרשראות האספקה ובאינפלציה. בעוד שהמוקד ברובו היה השימוש במעבדים במכוניות והאטת הייצור שקרתה כתוצאה מזה, הנשיא ציין שהשבבים משמשים במגוון רחב של מוצרים, ממקררים ועד מכונות רפואיות בבתי החולים.

"אמריקה המציאה את השבבים האלה", אמר ביידן באירוע בשבוע שעבר בו שיבח את תוכניתה של אינטל להשקיע לפחות 20 מיליארד דולר ביכולת ייצור שבבים חדשים באוהיו. לאורך השנים, עבר ייצור שבבים נוסף למדינות אחרות, בעיקר למדינות זולות יותר באסיה.

הבית הלבן, בהסתמכות על נתוני התעשייה, אומר שחברות שבבים הכריזו על כמעט 80 מיליארד דולר בהשקעות חדשות בארה"ב שצריכות להתבצע עד שנת 2025. "אנחנו הולכים להטביע 'תוצרת אמריקה' על כל מה שנוכל, בייחוד שבבי המחשבים האלה", אמר ביידן.

"ארה"ב פשוט חייבת לאזן את הכוחות במגרש העולמי"

ג'ון נויפר, נשיא איגוד תעשיית המעבדים, אמר שארה"ב נמצאת בסכנה לפגר אחרי מדינות אחרות העובדות לחזק את ייצור השבבים המקומי שלהן.

"ארה"ב פשוט חייבת לאזן את הכוחות במגרש העולמי על מנת להבטיח שיותר מהשבבים שהמדינה שלנו צריכה מפותחים, מעוצבים ומיוצרים על אדמת ארה"ב", אמר נויפר.

הסיכום של משרד המסחר של המידע הזה הדגיש שבבים ספציפיים - סוגים מסוימים של בקרי מיקרו, שבבים אנלוגיים ושבבים אלקטרו-אופטיים - שבהם המחסור חמור במיוחד.

בתדרוך עם כתבים, אמרו בכירים שהם לא מצאו עדויות לכך שהמחסור הוא תוצאה של זה שחברות מסוימות אוגרות שבבים. ישנם ספקים שהעריכו בשנה שעברה שאגירת שבבים עשויה להסביר באופן חלקי את המחסור.

הנתונים מראים שבשבבים האלה ישנו זמן המתנה - הזמן מהתחלת הייצור ועד משלוח המוצר - שבין 84 ל-182 ימים. עד סוף 2021, הזמן הזה הוכפל לגבי כמה מוצרי מפתח, וזמן ההמתנה נמתח ל-103 עד 365 ימים.

משרד המסחר אמר שינקוט צעדים נוספים להגברת השקיפות בשרשראות האספקה, וציין שהתעשייה כל כך מורכבת שיצרנים בתחילת השרשרת רחוקים ממשתמשי הקצה ולא תמיד יש להם יכולת לראות כמה ביקוש יהיה למוצרים מסוימים, בזמן שצרכני השבבים "לא תמיד יודעים מאיפה השבבים שהם צריכים מגיעים".

- ג'ון ד' מקינון השתתף בהכנת הכתבה.