תוכניות החלוקה בתחנה המרכזית הישנה בת"א מעוררות חשש לקיפוח בעלי שטחים קטנים

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה של עיריית תל אביב אישרה את תוכניות האיחוד והחלוקה של התחנה המרכזית הישנה בעיר • בעלי שטחים קטנים טוענים כי התוכנית מקפחת אותם לטובת החברות משולם לוינשטין ושיכוי ובינוי

התחנה המרכזית הישנה - תל אביב / צילום: איל יצהר
התחנה המרכזית הישנה - תל אביב / צילום: איל יצהר

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה של עיריית תל אביב אישרה את תוכניות האיחוד והחלוקה (רפרצלציה) של התחנה המרכזית הישנה שמכונה "מרחב השומרון", הכוללת 1,330 יחידות דיור, ושטחי תעסוקה, מסחר ותרבות קהילתית. בעלי שטחים קטנים טוענים כי התוכנית מקפחת אותם לטובת שתי החברות הגדולות שמרכזות את עיקר הבעלות על השטחים במקום - משולם לוינשטין ושיכון ובינוי.

אישור ארבע תוכניות איחוד וחלוקה מהוות המשך למימוש התוכנית במקום, אשר אושרה להפקדה ב-2017. התוכנית יוצרת מרחב המשלב מגורים, תעסוקה מסחר ומוסדות תרבות, המהווים חיבור משדרות רוטשילד, שבליבת מרכז העסקים ההיסטורי של העיר, עם שכונות המגורים שממזרח ולאורך שדרות הר ציון.

מתחם השומרון הוא מתחם בן כ-80 דונם, בין הרחובות מנחם בגין, הגדוד העברי, י.מ. סלומון והנגב וכולל בתוכו את רציפי התחנה המרכזית הישנה. אזור זה נמצא בחלקו בבעלות העירייה, והוא עתיד לשמור על ייעודו הציבורי גם בתוכנית החדשה שתהפוך את המקום לכיכר ציבורית עירונית שתהווה מוקד תרבות ובו גם ביתה החדש של להקת בת שבע. יתר שטחי התוכנית, רובם בבעלות פרטית וישמשו למגורים.

העקרונות התכנוניים הנוספים שנקבעו בתוכנית הן שהמבנים לאורך רחוב בגין יתאפיינו בבנייה אינטנסיבית התואמת את המשך מרכז העסקים הראשי (המע"ר), בצורה של מגדלים עד 35 קומות, ויכללו חזית מסחרית רציפה מלווה בשדרת עמודים. המבנים, אשר יפנו לצד רחוב הגדוד העברי, יתאפיינו בבנייה למגורים, כאשר כל קומות הקרקע יהיו בשימושים מסחריים או ציבוריים.

כמו כן, התוכנית משנה את תוואי רחוב השומרון בהתאם לתוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה, תוך מתן מענה לרצף תחבורה ציבורית. תקני החניה ומערך צירי הולכי הרגל ורוכבי האופניים מסתמכים על סמיכותה של תחנת הרכבת הקלה - הקו הירוק בצומת לוינסקי ושד' הר ציון. התוכנית כוללת מערך תנועה להולכי רגל ליצירת קשר זמין ורציף בין אזור התעסוקה שבמתחם חברת החשמל ממערב למארג הרחובות שבין רחוב החשמל, לבונטין, מקווה ישראל ויהודה הלוי, בואכה שד' רוטשילד.

לתוכנית יש גם הבטים כלכליים: ביוני 2015 זכו החברות שיכון ובינוי ומשולם לוינשטין בהתמחרות על שטחי התחנה המרכזית הישנה, לאחר שהציעו 560 מיליון שקל עבור המתחם. בכך הן מחזיקות בחלק הארי בבעלות על שטחים בסביבת התחנה.

ואולם בנוסף לשתי החברות, יש בעלי נכסים קטנים רבים המחזיקים בבעלויות על שטחים בסביבה, ועו"ד צבי שוב המייצג את חלקם הביע חשש כי תוכניות האיחוד והחלוקה משרתות למעשה את שתי החברות הגדולות על חשבון הבעלים הקטנים: "אין חולק על חשיבות התוכנית לאור היקף הזכויות, מיקומה וערכי הקרקע. בעבר כבר התברר כי חלק מהזכויות שהחברות הגדולות המעורבות בתוכנית ביקשו, הצטמצם לאור ההתנגדויות והתוכנית יותר שוויונית.

"כמי שמייצגים חלק מבעלי הזכויות דאגת הפרטיים כרגע היא לבדוק שהם לא נפגעים ולכן מציעים לבעלי הזכויות לבדוק היטב אם ההקצאה שקיבלו במסגרת התוכנית שהוחלט להפקידה אכן משקפת את זכויותיהם ואת חלקם היחסי בחלוקה העוגה. יש פרק זמן קצר להתנגד. אחרי אישור התוכניות סביר להניח שיהיה מאוחר מדי".

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי הגיב כי "תוכנית מרחב השומרון צפויה לתרום להפיכתה של נווה שאנן למוקד מסחרי ותרבותי לתושבי האזור והעיר בכלל. כבר היום השכונה משנה את פניה, והמהלך יושלם עם הקמת דיור בר השגה ויהווה עוגן תרבותי מרכזי. כמו כן, תוספת שטחי מסחר ודיור, וכמובן - שני קווים של הרכבת הקלה שיעברו במקום בעוד מספר שנים. נמשיך במאמצינו לטפל בקהילה, בשירותים החברתיים, ובנושא הביטחון האישי".