חלוקת הג'ובים של מתן כהנא במועצות הדתיות

לגלובס נודע כי השר לשירותי דת דוחה את אישורי ההרכבים ומשנה את נהלי המינוי למועצות דתיות, בין היתר בכסות של שיוויון מגדרי • לטענת ראשי מועצות, המטרה היא הזזת ש"ס וקידום רפורמות הכשרות, הגיור ומינוי הרב הראשי • לשכת השר: "ההליך נעשה ע"פ הנהלים"

השר מתן כהנא / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
השר מתן כהנא / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

השר לשירותי דת, מתן כהנא, מעכב במשך חודשים ארוכים אישורים להרכבי מועצות דתיות של ראשי מועצות מרחבי הארץ. לטענת מספר ראשי ערים, השר, שאמור לאשר את ההרכבים שנשלחו אליו כדי שיוכלו להתחיל ולפעול, דוחה בטענות שונות את המינויים במועצות, בתקופה שבין חודש לשבעה חודשים מאז כניסתו לתפקיד. העיכוב, כך הם חוששים, אמור להוביל למצב שבו כהנא ימנה "ממונה" מטעמו לראשות המועצה הדתית מאחר שלא אושר לה הרכב כדין, אישור שהוא עצמו צריך לתת.

בבירור שערכו ראשי רשויות מקומיות בקבוצת וואטסאפ משותפת נשאלו ראשי הערים "האם יש עוד מישהו שממתין לאישור הרכב מועצה דתית". תוך מספר דקות, שמונה ראשי מועצות הודיעו שגם הם מעוכבים באופן דומה וללא כל סיבה נראית לעין. כשהבינו שמדובר בבעיה רוחבית פנו ראשי הערים ליו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, שצפוי לקיים דיון דחוף בנושא בימים הקרובים.

"מחפש פגמים כדי להביא ממונים משלו"

המועצה הדתית אמונה על סיפוק שירותי הדת היהודית בעיר - רישום לנישואין, קבורה, כשרות לפי החוק וכו'. שלושה גופים מרכיבים אותה: נציגי השר, נציגי מועצת הרשות המקומית, ונציגי הרב המקומי. הרכב המועצה צריך להיבנות כמייצג את הסיעות והשר יכול להטיל עליו וטו (מבקר המדינה ביקר את הבעייתיות בדבר מספר פעמים בעבר).

מי שמחכים ומצפים לראות מה יעשה כהנא בין היתר בסיבוב המינויים הקרוב הם ראשי מועצות בשלומי, בת ים, אפרת, רמת ישי, בנימינה, קרית ביאליק, רמלה ועוד. אחד מראשי הערים שדיבר עם גלובס וביקש להישאר בעילום שם אמר כי כהנא מבקש לשים אנשים מטעמו במקום אלו המזוהים עם ש"ס.

"כשהוא לא מצליח לעשות את זה דרך ההרכב, הוא מחפש פגמים כדי לא לאשר את ההרכב, ועקב הימשכות ההליכים הוא יביא ממונה למקומות האלה. זה מייצר לו גם משרה בשכר יפה וגם שליטה במועצה. יו"ר מועצה דתית הוא יו"ר הגוף הסטטוטורי השני בעיר, החולש על עשרות עובדים ותקציב של עשרות מיליונים בערים הגדולות. במפלגה שמובילה אג’נדה של שינוי בתחומים האלה, מינוי זו אמירה משמעותית".

ראש רשות נוסף (שמו שמור במערכת) אמר לגלובס כי המועצה ברשות שלו הגישה את ההרכב לאישור השר לפני חצי שנה. "מאז אנחנו לא מקבלים תשובות ולא מבינים את הבסיס החוקי שעל פיו הוא מתמהמה באישור. מינוי ממונה למועצה דתית אמור להיות תוצאה של מחדל מקומי ולא כתוצאה ממריחת זמן של השר".

כהנא נדרש לאשר את ההרכבים עד לסוף חודש פברואר, אך לפי הנתונים הקיימים הרכבי המועצה שלא יאשר ייצטרפו לעשרות ג’ובים פנויים היושבים על שולחנו של כהנא. עד היום מתוך 130 מועצות דתיות, ל-35 אושרו הרכבים, כאשר ההערכה של גורמי המקצוע היא שעד לסוף החודש הבא יאשר כהנא עוד כ-15 בלבד, מה שיותיר בידיו את האפשרות למנות מטעמו 80 ממונים שהם ראשי מועצות דתיות בפועל בכל רחבי הארץ. 80 מינויים, שכר גבוהה ושליטה בגוף שתקציבו מיליונים.

 

עוד נודע לגלובס כי לפי הנהלים הקיימים כהנא נדרש לאשר המשך כהונת ממונה קיים במועצות הדתיות שלהן לא נבחר הרכב, אולם הוא מצא פתרון משפטי יצירתי שיחלץ אותו גם מהחובה הזו: אתמול הודיע המשרד לשירותי דת על חוזר מנכ"ל חדש הקובע את האפשרות לשלב נשים לראשונה בתפקידי הממונה. וכך כהנא, בכסות של שוויון מגדרי במועצות הדתיות, למעשה שינה את נהלי המינוי כך שיוכל לטעון כי יש צורך גם בהחלפת הממונים הקיימים.

ימנה אנשים שיקדמו את הרפורמות

השר כהנא מבקש לשים את אנשיו בעמדות המפתח בראשות המועצות הדתיות משלושה טעמים: כדי שיוציאו לפועל את הרפורמה בכשרות, כדי שיאפשרו את הרפורמה בגיור ובראש ובראשונה כדי לשלוט במינוי הרב הראשי לישראל שהמועצה הבוחרת שלו מורכבת, בין היתר, מראשי מועצות דתיות. פעילותו של השר למינוי מקורביו לעמדות המפתח קיבלה רק בחודש האחרון שתי דוגמאות מובהקות. הראשונה, בירושלים, כאשר מונה השר לשעבר מהבית היהודי אלי בן דהן לממונה על המועצה הדתית, ללא שכהנא התייעץ עם ראש העיר משה ליאון כנדרש.

השנייה הייתה בשדרות לפני חודש כאשר מונה בכיר אחר בבית היהודי, בן ציון ארביב, לממונה על המועצה הדתית לעיר, בניגוד לדעתו של ראש העיר אלון דוידי שאף הציג הרכב משלו כנדרש בחוק למועצה הדתית בעיר. בשל המינוי בשדרות ומינוי דומה בעפולה פנה ח"כ משה ארבל מש"ס ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה שיבחן את המינויים.

באותו מכתב כתב ארבל - "סעיף 8 בחוזר המנכ"ל קובע כי לא ימונה מי שנמצא כי יש לו זיקה פוליטית לשר, אלא אם יש לו כישורים מיוחדים בתחומי פעולתה של המועצה הדתית. לאור הזיקה הפוליטית החזקה של ארביב למפלגת ימינה, לראש הממשלה בנט ולשר כהנא הרי שהמינוי מנוגד להוראת הסעיף".

בהמשך ציין ארבל כי ארביב "אינו ממונה מכהן במועצה דתית אחרת אלא מועמד חיצוני, בעוד עד היום הסתייג הייעוץ המשפטי ממינוי ממונים ‘חדשים’ חיצוניים, והמינוי בוצע למורת רוחו של ראש העיר אלון דוידי". עד היום מכתבו לא זכה לתשובה והמינויים בשדרות ועפולה יצאו לדרך, ובהמשך גם בירושלים.

קרקע פורה למינויים פוליטיים

כהנא כמובן לא המציא את השיטה. המועצות הדתיות היו לאורך השנים כר פורה למינויים פוליטיים. במסמך שכתב אריאל פינקלשטיין ב-2018 עבור המכון הישראלי לדמוקרטיה הוא מציין את דוח המבקר מ-2007, אז השר אריאל שרון מינה 52 ממונים ב-26 מועצות. בדיקת המבקר העלתה כי 20 מקרב 52 הממונים במועצות האמורות היו חברי מפלגת הליכוד.

עוד ציין פינקלשטיין כי בנובמבר 2016, שלוש שנים לאחר הבחירות לשלטון המקומי, רק ב-56 מועצות דתיות הורכבה מועצה דתית על פי הנוהל התקין - הרכבי מועצה - וב-57% מהמועצות הדתיות עומד אדם שמונה ישירות על ידי השר לשירותי דת. הטענה כלפי כהנא במקרה הזה היא שהוא לא רק משתמש בג’ובים הפנויים עבור אנשיו, אלא הוא אף יוצר כאלה באופן מלאכותי’ כשהוא לא מאשר הרכבי מועצות.

מלשכת השר כהנא נמסר: "כל הליך מינוי המועצות הדתיות נעשה על פי הנהלים"