פדרל ריזרב | פרשנות

"הפעם זה שונה לגמרי": הנקודות שהלחיצו את השווקים בנאום יו"ר הפד

האיש שעומד בראשות הפד לא מצמץ בכוונה להדק את המדיניות המוניטרית כדי לרסן את האינפלציה • מלבד להעלות ריבית כבר אתמול, פאוול היה הכי ניצי שאפשר כשלא הסיר מהשולחן העלאת ריבית כפולה וסדרה של העלאות ריבית בכל אחת מישיבות ה-FOMC הבאות בהמשך השנה

בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

תוצאת הישיבה בת היומיים של חברי ועדת השוק הפתוח (FOMC) של הפד שהסתיימה אמש, לא הייתה 'ניצית' כפי שחששו המשקיעים, לפחות לא בהתחלה. לעומת הודעת הריבית, שתוכנה לא הפתיע, בשלב השאלות במסיבת העיתונאים הווירטואלית, יו"ר הפד, ג'רום פאוול, גילה אמש טון 'ניצי' מהצפוי בנוגע להידוק המוניטרי בהמשך.

הפד, כצפוי, הותיר את הריבית בארה"ב ללא שינוי, ואותת על העלאה ראשונה מאז 2018 של הריבית במרץ הקרוב. לגבי ההמשך, המדיניות עשויה להשתנות בהתאם לנתונים. "בשלב זה, לא קיבלנו החלטות לגבי תוואי המדיניות", אמר פאואל במסיבת העיתונאים שלאחר הריבית והבטיח להיות "צנוע וזריז". באותה נשימה, פאוול חשף טון ניצי יותר לעומת נוסח הודעת הריבית עצמה, כשבמענה לשאלות הכתבים הוא לא שלל את האפשרות לסדרה של העלאות ריבית בכל אחת מהישיבות של חברי ועדת השוק הפתוח אחרי מרץ.

פאוול לא מצמץ בכוונה לסגת מהמדיניות המוניטרית המרחיבה, וגם התחמק, בניגוד להרגלו, מהשימוש במילה "הדרגתי" בנוגע לתאווי הריבית בהמשך. מעבר לכך, פאואל לא הסיר מהשולחן העלאת ריבית בשיעור כפול של 0.5%. יו"ר הפד אמר שלקובעי המדיניות יש "די הרבה מקום להעלות את הריבית מבלי לאיים על שוק העבודה. הכלכלה הפעם שונה לגמרי", אמר פאואל.

אם לאחר פרסום הודעת הריבית המדדים בוול סטריט הגיבו בעליות, שכן לא היו הפתעות ברוח הדברים, בשלב השאלות שבמסיבת העיתונאים התמונה השתנתה עם כל תגובה ניצית של פאואל לשאלות מהיציע הווירטואלי. המדדים בניו יורק התהפכו ונצבעו באדום, והתשואה על האג"ח האמריקאי קפצה ל-1.87%, הרמה הגבוהה מאז התאריך הסימבולי מרץ 2020. בבוקר של אחרי, שוק האג"ח מאותת על מיתון כתוצאה מתוואי הניצי של הפד, כאשר עקום התשואות (Yield Curve) מתקרב להיפוך בין תשואת האג"ח הממשלתיות לשנתיים לעומת אלו לעשר שנים.

חברי ה-FOMC שואפים להשיג תעסוקה מלאה ואינפלציה של 2% בטווח הארוך יותר, והסכימו באופן עקרוני על "הקטנה משמעותית" של היקף הנכסים בעיקר על ידי הגבלת כמות האג"ח החדשות במקום אלו שהגיעו לפירעון בכל חודש. בשורה התחתונה, בשווקים לא אוהבים את הקצב של המוזיקה שהכתיב פאוול, כשברקע עולות השערות כי הפד כהרגלו מפגר אחר הסייקל הכלכלי ושוק האג"ח מתמחר מיתון בהמשך כתגובה.

למעשה, מלבד להעלות ריבית כבר אתמול, דברי פאואל היו בטון הכי ניצי שאפשר, בהתחשב שעד לא מזמן הפד התייחס לאינפלציה כזמנית. פאואל הדגיש את הצורך להקל על משקי הבית הסובלים מעליית המחירים, ולא יהסס להמשיך בהמשך ההידוק המונטרי. הירידות בשווקים לא ממש קרובים להצדיק נסיגה מכוונה זו. הפחד בשווקים של העלאה של הריבית בקצב מהיר ממה שהפד מתמחר, קיבל אתמול זריקת מרץ נוספת והשוק החל לתמחר בסבירות של מעל 50% העלאת ריבית נוספת של 0.25% בכל אחת מהישיבות אחרי מרץ לאורך השנה.

בשוק המט"ח הדולר קופץ בעולם, ובהתאם השקל נחלש בחדות לאחר מהלך ייסוף מהיר של השנה האחרונה. הדולר נושק לרמה של 3.20 שקלים, וכך בנק ישראל נהנה מפער הריביות שבין ארה"ב לישראל, כגורם שפועל למיתון התחזקות השקל.