בנק ישראל | פרשנות

בנק ישראל ינצל את פערי הריביות כדי להחליש את השקל

לא מן הנמנע שבבנק ישראל בונים על כך שפער הריביות לטובת הדולר האמריקאי יסייע בזירת שער החליפין, אחרי שהמטבע המקומי רשם אשתקד ייסוף מהיר במיוחד, למרות הניסיון של בנק ישראל למתן את התחזקות השקל

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל

הציפייה להעלאות ריבית בארה"ב, כבר בחודש מרץ הקרוב, נוכח הנחישות של הפד האמריקאי להדק את המדיניות המוניטרית, מביאה, לשמחת בנק ישראל, להיחלשות השקל מול הדולר. לא מן הנמנע שבבנק ישראל בונים על כך שפער הריביות לטובת הדולר האמריקאי יסייע בזירת שער החליפין, אחרי שהמטבע המקומי רשם אשתקד ייסוף מהיר במיוחד, למרות הניסיון של בנק ישראל למתן את התחזקות השקל על ידי רכישות מט"ח בהיקף של כ-35 מיליארד דולר מאז ינואר האחרון.

מבחינה טכנית, הידוק המדיניות של הפד לעת עתה גורר ירידות בשוק הפיננסי כתוצאה מהציפייה להתייקרות מחיר הכסף, והירידות בתורן מביאות להיחלשות השקל. הסיבה לכך נובעת מהקורלציה הגבוהה שבין מדד הנאסד"ק האמריקאי לבין שער הדולר מול השקל כתוצאה מגידורי ההשקעה של הגופים המוסדיים.

על מנת לעמוד בתנאי מדיניות ההשקעה, הגופים המוסדיים נאלצים לגדר את האחזקות שלהם מעבר לים כנגד החשיפה למט"ח. הירידות בשוקי המניות מביאות לשינוי בערך האחזקות, מה שמאלץ את המוסדיים לרכוש דולרים על מנת לגדר את ההשקעה שמאבדת מערכה, ועם העלייה בביקוש לדולר בשוק המקומי, השקל נחלש בתגובה.

על רקע החשש שהאינפלציה בארה"ב תצא משליטה, יו"ר הפד ג'רום פאוול חשף השבוע טון ניצי יותר במסיבת העיתונים לעומת נוסח הודעת הריבית שפורסמה לפני כן. ובמענה לשאלות הכתבים, פאוול לא שלל את האפשרות לסדרה של העלאות ריבית בכל אחת מהישיבות של חברי ועדת השוק הפתוח (FOMC) בהמשך השנה. מעבר לכך, פאוול לא הסיר מהשולחן העלאה 'כפולה' של הריבית בשיעור של חצי אחוז. פאוול הבטיח שוב שהמדיניות והצעדים שיינקטו יהיו תלויי נתונים, אך בשורה התחתונה, הפגין נחישות על מנת להתקדם בצעדים לריסון האינפלציה שהגיעה בדצמבר לשיא של 40 שנה, 7%.

בישראל, לעומת זאת, צריך להצביע על כך שהסביבה האינפלציונית שונה מזו שבארה"ב, ולא בכדי בנק ישראל נותר בעמדת המתנה. הצמצום המוניטרי בארה"ב בטווח הקצר מקשה על השחקנים אך אם בטווח הארוך המדיניות תצליח להביא לריסון האינפלציה בארה"ב, תטיב עם שותפת הסחר של ישראל. בינתיים, בנק ישראל מחזיק בעמדה כי שיעור האינפלציה הנמוך מאפשר להמתין עם העלאה של הריבית, כשמחלקת המחקר צופה העלאה אחת בעוד שנה לרמה שבין 0.1% ל-0.25%. אבל ישנו פער בין עמדת ההמתנה של בנק ישראל, לבין ציפיות השוק להעלאה של הריבית בישראל מעבר לתחזית הבנק המרכזי. מתי בנק ישראל יזוז מעמדת ההמתנה? בשוק מעריכים כי בנק ישראל לא יעלה ריבית לפני הפד האמריקאי, ואף לא לפני שנת 2023. עד אז, נתוני האינפלציה בשוק המקומי הם אלו שימשיכו לקצוב לבנק ישראל את הזמן עד להעלאה של הריבית.