דריכות ביטחונית לקראת ביקורו של הרצוג באמירויות

כשברקע המתקפות האחרונות של החות'ים על אבו דאבי, גורמי ביטחון בכירים מישראל והאמירויות קיימו התייעצויות על אופן האיבטוח של ביקור הנשיא • הרצוג אמר לקראת ביקורו: "אנחנו זוכים לעשות היסטוריה בקיום ביקור ראשון של נשיא מדינת ישראל באיחוד האמירויות"

נשיא המדינה, יצחק הרצוג / צילום: רפי קוץ
נשיא המדינה, יצחק הרצוג / צילום: רפי קוץ

דריכות רבה באיחוד האמירויות ובישראל לקראת ביקורו של הנשיא יצחק הרצוג באמירוית, כשברקע המתקפות האחרונות של החות'ים מתימן על אבו דאבי ועל אתרים נוספים באיחוד. גורמי ביטחון בכירים מישראל והאמירויות קיימו התייעצויות על אופן האיבטוח של הנשיא, בעיקר אם ישנו התקפות טילים בביקור. החות'ים, שלוחי הממשל באיראן תקפו באמירויות בשל מעורבות אבו דאבי במלחמה נגדם בתימן מעורבות שהלכה וגברה בימים האחרונים בל המתקפות עליה. בנוסף, מנהיגים חות'ים דיברו בגנות הסכמי אברהם ואיימו לפגוע בישראל עצמה. ההערכה היא שיש סבירות לא קטנה שבמהלך הביקור תהיה תקיפה ולו סמלית של החות'ים כד להביך את האמירותים ואת ישראל. מנגד, לפי הערכה בטחונית אחרת, החות'ים ימנעו מכך בשל חשש כי הדבר יגרור את ישראל לנקוט בפעולות ישירות נגדם.

בעקבות ההתייעצויות הביטחוניות נקבעו דרכי אבטחה לנשיא לרבות תרחישי תקיפת טילים או רחפנים. האמירותים בסיוע ישראל ישתמשו בין השאר במערכות מיגון חדשניות מפני רחפנים במהך הביקור.

הרצוג ורעייתו מיכל יגיעו לביקור הנשיאותי באיחוד האמירויות בהזמנת שליט איחוד האמירויות בפועל, יורש העצר השייח' מוחמד בן זאיד. במהלך הביקור יבקר הנשיא באבו דאבי ודובאי ויערוך פגישות רשמיות עם השייח' מוחמד בן זאיד; עם שר החוץ ושיתוף הפעולה הבינלאומי של איחוד האמירויות, השייח' עבדאללה בן זאיד; עם סגן הנשיא, ראש הממשלה ושר ההגנה של איחוד האמירויות ושליט דובאי, השייח' מוחמד בן ראשד אאל מכתום ועם נציגי הקהילה היהודית. במהלך הביקור הנשיא יפתח את "יום ישראל" בתערוכת האקספו 2020 המתארחת בדובאי.

הרצוג אמר לקראת ביקורו: "אנחנו זוכים לעשות היסטוריה בקיום ביקור ראשון של נשיא מדינת ישראל באיחוד האמירויות. הביקור החשוב הזה מתקיים בתקופה בה העם בישראל והעם באמירויות שוקדים על הנחת יסודות לעתיד חדש משותף. אני מאמין כי שותפות חדשה ואמיצה זו תביא לשינוי חיובי במזרח התיכון ותעורר השראה באזור כולו. עם שוחר שלום אנו, ויחד נרחיב את מעגל השלום ההיסטורי של הסכמי אברהם והשלכותיו, ניצור עולם טוב יותר, סובלני יותר ובטוח יותר למען הדורות הבאים. אני מודה לשייח' מוחמד בן זאיד על הזמנתו האדיבה שהיא הזדמנות היסטורית להעמקת קשרי הידידות בין עמינו".

שגריר האמירויות בישראל מוחמד אל חג'א צייץ: "איחוד האמירויות תארח ביום ראשון הקרוב לביקור רשמי את נשיא מדינת ישראל, יצחק הרצוג. הביקור נקבע בעבר ל-9 בינואר ונדחה עקב הגבלות הקורונה. הנשיא ישתתף בחגיגות היום הישראלי ב-31 בינואר בתערוכת האקספו 2020 העולמית בדובאי".

להרצוג יתלוו שני חברי כנסת, מירב בן ארי מיש עתיד ואלי כהן מהליכוד המכהנים במשותף כיושבי הראש של אגודת ידידות ישראל-אמירויות בכנסת. עוד יתלוו לביקור רון תומר נשיא התאחדות התעשיינים, איילת נחמיאס ורבין היו"ר הנכנס של מכון הייצוא, ואבי חסון מנכ"ל סטארפ אפ ניישן סנטרל. סטרט אפ ניישן אחראי בשנה האחרונה ללא מעט קישורים של חברות ישראליות למקיעים מהאמירויות ולאחרונה קיים בתל אביב ועידה שבה השתתפו בין השאר שני שרים מהאמירויות.

שלושת המשתתפים הללו, תומר, נחמיאס ורבין וחסון מעידים על האופי הכלכלי של הביקור ומטרותיו לקידום הקשרים העסקיים כלכליים שמהווים פרי מרכזי של הסכמי אברהם, והתחושה בכל הצדדים היא כי למרות הגידול העצום בהיקפי המסחר, מדובר רק על קצה הקרחון וההיקפים יגדלו בקצב מהיר עוד יותר.