פוליגמיה | בלעדי

משרד המשפטים מחריש מול קאדים שהכשירו פוליגמיה בניגוד לחוק

ארבע שנים חלפו מאז פורסם דוח נציב תלונות הציבור על השופטים נגד הקאדים מביה"ד השרעי בבאר שבע, סאלם אלסאנע ות'רות מדלג, שהכשירו פוליגמיה שיטתית של גברים בדואים המייבאים נשים מהרשות הפלסטינית - אך משרד המשפטים טרם טיפל בהם • משרד המשפטים בתגובה: העיכוב - בגלל תקופת הבחירות הארוכה וממשלות המעבר

כפר בדואי. פוליגמיה שיטתית / צילום: Shutterstock, leospek
כפר בדואי. פוליגמיה שיטתית / צילום: Shutterstock, leospek

ארבע שנים חלפו מאז פורסם דוח נציב תלונות הציבור על השופטים נגד הקאדים מבית הדין השרעי בבאר שבע, סאלם אלסאנע ות'רות מדלג. הדוח עסק בטענה כי קאדים אלה נהגו להוציא אישורים לגברים נשואים בדבר היעדר מניעה שלהם להינשא לאישה נוספת מבחינת הדין השרעי. אישורים אלה מיועדים היו, כך נטען, לגורמים מוסמכים ברשות הפלסטינית לשם מתן היתר לנישואים שניים או שלישיים עם תושבות הרשות. התוצאה הייתה הכשרה של ריבוי פוליגמיה בתוככי מדינת ישראל.

נציב התלונות דאז, אליעזר ריבלין, כתב בהחלטתו כי "התנהלותם של הנילונים אינה ראויה. יש בה משום הפרה של נורמות אתיות בסיסיות, בשל שהפרו את הנחיות נשיא בית הדין השרעי לערעורים, לא קיימו את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה ואפשרו בכך לאחרים להפר את חוק המדינה". עוד נכתב כי הקאדים "הסירו מעליהם את מרותו של החוק בנותנם בעקיפין יד להפרת חוק המדינה".

בתגובה לגלובס אומר כעת משרד המשפטים כי הנושא יטופל רק כעת, ותולה את העיכוב בן ארבע השנים בריבוי מערכות הבחירות וחילופי הממשלות והשרים. 

קשיים משפטיים 

בספטמבר 2019, כמעט שנתיים לאחר פרסום הדוח, פנה ארגון לביא למשרד המשפטים בדרישה לכנס את בית הדין המשמעתי לקאדים לדון בעניינם של השניים. ביולי 2020, כעשרה חודשים לאחר פניית ארגון לביא, אישרו במשרד המשפטים כי ישנם קשיים משפטיים בכינוס הוועדה, אולם טענו כי הוחלט למצות בהתחלה את אפשרות קיום הדיון בעניינם של הקאדים מבית הדין בבאר שבע בפני הועדה לבחירת קאדים, אשר מוסמכת בהתאם לחוק לנקוט צעדים מסוימים.

בדוח מבקר המדינה מאוגוסט 2021 ביקש מבקר המדינה לברר אם היועמ"ש בחן את המלצת הנציב לנקוט צעדים נגד הקאדים בגין מתן 40 אישורים לנישואים פוליגמיים. עוד המליץ משרד המבקר לשר המשפטים להשלים הטיפול בהחלטת הנציב ולקבל החלטה בעניין כינוס הוועדה.

בבדיקה שערך ארגון לביא התברר כי למרות דבריו החמורים של הנציב ריבלין בעניין עבירות משמעת חמורות של הקאדים בבתי הדין השרעיים, שייתכן שמהוות אף עבירה פלילית, בית הדין המשמעתי לקאדים לא התכנס אפילו פעם אחת מאז שנת 2014.

בפנייה מלפני שנה וחצי לנציב תלונות הציבור על השופטים, הנציב אורי שוהם, דרשו בארגון לביא את כינוס הוועדה ודיון בעניין שני הקאדים, אולם נענו כי העניין אינו בסמכות הנציב אלא בסמכות שר המשפטים.

מנתוני חופש המידע שהגיעו לידי גלובס עולה כי לא רק שלא נעשה דבר בעניינם של הקאדים סאלם אלסאנע ות'רות מדלג, אלא הם עדיין מכהנים, ושניהם משמשים כקאדים יחידים באזור באר שבע. 

"אנרכיה במחוז הדרום" 

יו"ר ארגון לביא, עו"ד אביחי בוארון, מסר בתגובה: "לאנרכיה במחוז הדרום שותפים דייני בית הדין השרעי המקבלים את משכורתם ממשרד המשפטים. דיינים אלה ממשיכים לכהן מטעם משרד המשפטים כקאדים הרשמיים והיחידים של מחוז באר שבע, למרות שותפותם לעבריינות הפוליגמיה של גברים בדואים המייבאים נשים מהרשות הפלסטינית, ומשרד המשפטים, אשר מודע להפקרות, לא נוקט את הצעדים הבסיסיים להשליט את החוק הישראלי על אנשיו.

"התנהלות זו מביאה לקבלת קצבאות ביטוח לאומי בסכומי עתק שלא כדין, אבל חמור מכך, נשים צעירות 'מיובאות' מחברון ומעזה כפילגשים חסרות מעמד במטרה אחת ויחידה - ללדת עוד ועוד ילדים שישמשו כוח עבודה בהגיעם לבגרות. ילדים אלה, שנולדים בישראל, זוכים לאזרחות ישראלית כבר בלידתם עם כל המשתמע מכך, אך כמובן שאינם זוכים להשכלה כלשהי. כך, גדלה אוכלוסיית הפזורה הבדואית בקצב מהיר מאין כמותו בעולם וחיה בנורמות אזרחיות מיושנות תוך זלזול בוטה בחוקי המדינה".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "לאור תקופת הבחירות הארוכה וממשלות המעבר, לא ניתן היה לכנס את הוועדה לבחירת קאדים. עם כינונה של הממשלה הנוכחית ונוכח חלוף הזמן מאז החלטת נציב תלונות הציבור על שופטים (פברואר 2018), בוצעה פנייה לבתי הדין השרעיים בבקשה לדווח על מצב הדברים כיום. לאחרונה התקבל עדכון חלקי בכל הנוגע להתנהלות הקאדים הנילונים בסוגיית הפוליגמיה, ובימים אלה נמשך הטיפול בנושא".