רגע לפני הדד-ליין: בג"ץ העניק דחייה שלישית להסדרת הפנסיות הצבאיות

בג"ץ נעתר לבקשת שר הביטחון בני גנץ לדחות את תשובתו לעתירה שהוגשה נגד הגדלות הרמטכ"ל והעניק לו דחייה עד 28 בפברואר • בינתיים, התנגדויות בקואליציה לא מאפשרות את קידום החוק

שר הביטחון בני גנץ / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר הביטחון בני גנץ / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

בג"ץ פרסם הערב (א') את החלטתו להיעתר לבקשת שר הביטחון בני גנץ לדחות בפעם השלישית את תשובתו באשר לעתירה שהוגשה נגד הגדלות הרמטכ"ל. ברקע, חוסר ההתקדמות בחקיקת החוק שמסדיר את הגדלות הרמטכ"ל בשל התנגדויות הקואליציה, שלא מאפשרות את קידום החוק מעבר לנעשה בממשלה.

בעוד גנץ ביקש דחייה עד 31 במרץ, בית המשפט הורה שיגיש את תשובתו עד 28 בפברואר. מדובר בדחייה השלישית שמעניק בית המשפט למדינה בעקבות ארבע בקשות שהוגשו בנושא מאז חודש אוגוסט, כאשר משרד הביטחון טוען פעם אחר פעם להתקדמות בהליך החקיקה, פעם באישור הממשלה ופעם בוועדת שרים. אולם כפי שפורסם בגלובס בשבוע שעבר, דרכו של גנץ חסומה בקואליציה על-ידי מרצ, העבודה וסגן השר אביר קארה שמתנגדים לחוק.

עו"ד נילי אבן-חן, מנכ"לית עמותת "רווח נקי", מהעותרות בבג"ץ, מסרה כי "משמעותה של הדחייה היום היא שכל יום שעובר, עוד 3.5 מיליון שקל מהקופה הציבורית יורדים לטמיון. לפחות בית המשפט נתן דחייה בת חודש ימים, ולא שלושה כמו שהמדינה ביקשה. נקווה שזו תהיה הדחייה האחרונה. לציבור מגיע לקבל סוף-סוף את הודאת המדינה בגזל כספו".

חומה נגד החוק בקואליציה

בניגוד להצהרות על התקדמות, בפועל, שר הביטחון גנץ, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן - שניסו להעביר מהלך של חקיקה כדי להצדיק את חלוקת הכספים נעדרת המקור החוקי ולהשיב לבג"ץ שהעניין אוטוטו מסתדר - נתקלו בחומה: סגן השר קארה הודיע בציוץ בטוויטר לראשי הקואליציה כי יתנגד לחוק בכל מצב, ויחד איתו גם חברי כנסת במרצ, כמו מוסי רז ואחרים, שהודיעו במספר הזדמנויות כי אין בכוונתם להצביע בעד במליאה.

כפי שפרסמנו בשבוע שעבר, אחד מבכירי הנהלת הקואליציה אף הודה כי הסיבה שהחוק לא עולה לסדר היום של מליאת הכנסת היא בשל הווטו של ח"כ קארה. בכחול לבן טוענים כי מדובר בפקק חקיקה הכולל גם את חוק הגיוס שעולה ויורד מסדר היום חדשות לבקרים.

בכיר בממשלה שזיהה את המשבר המתגבש, תמה על כך שגנץ כלל לא עובד בכנסת כדי לייצר את הרוב שנדרש לו לתמיכה בחוק גם מול מרצ וגם מול קארה. אך בכחול לבן מתנערים מהמבוכה וטוענים כי לא מדובר ב"בעיה של בני גנץ" אלא בבעיה קואליציונית. האיום על השולחן הוא שבהיעדר משמעת קואליציונית על מרצ וקארה, יוכלו גם הם לגבש קואליציה חלופית לטובת העברת החוק עם חברי כנסת מהאופוזיציה.