מנכ"ל אודיוקודס: "יש ספאקים ויוניקורנים אבל אחרי שהחלומות מתפוגגים, אנחנו הופכים לאטרקטיביים"

שבתאי אדלרסברג, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה הוותיקה: "השם שלנו כחברה יציבה עוזר לנו למשוך עובדים. יודעים שיש פה חברה אמיתית, עם עתיד, שמרוויחה" • לגבי תוצאותיה בסיכום 2021: "אם לא היה מחסור ברכיבים היינו מסיימים שנה עם עוד 3-5 מיליון דולר. זה ישפיע בצורה קשה יותר ב-2022"

אדלרסברג שבתאי, נשיא ומנכ''ל אודיוקודס / צילום: תמר מצפי
אדלרסברג שבתאי, נשיא ומנכ''ל אודיוקודס / צילום: תמר מצפי

מגפת הקורונה, שהדגישה את הצורך בפתרונות טכנולוגיים שונים לעבודה מרחוק, לתקשורת, לאחסון ולאבטחת מידע, הקפיצה מאז מרץ 2020 מניות טכנולוגיה רבות וניפחה את השווי של מספר רב של חברות, שחלקן לא היו כלל רווחיות.

בחודשים האחרונים, וביתר שאת מתחילת 2022, סובלות אותן מניות שזינקו ממומנטום שלילי, לאחר שמשקיעים שחששו שהשוויים שלהן התנפחו יותר מדי, ועל רקע חששות מעליית ריביות צפויה.

אודיוקודס, חברה ישראלית ותיקה, נהנתה אף היא מהמגמה החיובית בעקבות הקורונה, ואף היא סבלה לאחרונה ממגמה שלילית במנייתה, שנחלשה ב-15% מתחילת השנה, לאחר עלייה של 26% ב-2021. נכון להיום, מחיר המניה נמוך בכ-33% מהשיא שאליו הגיעה המניה במהלך 2020, והחברה נסחרת בשווי של 981 מיליון דולר. אודיוקודס מספקת פתרונות תקשורת לארגונים ולמפעילי תקשורת.

"המחסור בעובדים בהייטק הופך לבעיה כרונית"

שבתאי אדלרסברג, נשיא ומנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, כבר עבר תקופות משבר בשוק ההון. כשהוא נשאל על הירידות האחרונות במניות הטכנולוגיה, לאחר התקופה שבה חברות טכנולוגיה הצליחו להשיג שוויים גבוהים במיוחד גם ללא רווחיות, הוא אומר: "עולם כמנהגו נוהג. אני כבר מספיק שנים בתעשייה, ואני יודע שאופנות שהיו בעבר נעלמו. קם דור חדש שלא ידע את האופנה הקודמת, וככה זה רץ".

לדבריו, "אנחנו בנינו את עצמנו להיות חברה גדולה וחזקה, בשוק אמיתי ותעשייה אמיתית. החברות האלה יתמודדו עם מציאות חדשה. אגב, לכולנו יש מציאות חדשה. לא צריך להכביר מילים על המחסור בעובדים בשוק ההייטק הישראלי - זה הופך לבעיה כרונית. יש יותר מדי כסף פנוי בעולם שמחפש הזדמנויות חדשות, וכדי לממש את אותן הזדמנויות חייבים גם עובדים.

"כשזה מתחיל להתפרס על חלומות, ולא רק על תעשייה שמספקת את הביקוש של השוק, כשעובדים על רעיונות חדשים בתחומים שונים, פשוט נוצר מחסור כרוני, וזה לא ייעלם כל כך מהר. אבל בשביל להיות כל הזמן רלוונטי, צריך להיות צמוד להתפתחויות".

אתם מאבדים עובדים לחברות אחרות, שמציעות להם הצעות מפתות?
"בוודאי, אבל למרות זאת, אנחנו ממשיכים לגייס ולעלות במספר העובדים. אני מצפה שמספר העובדים יגדל ברבעון הראשון ב-30 (אודיוקודס מעסיקה בסה"כ כ-1,000 עובדים, מהם כ-550 בישראל). השם שלנו כחברה יציבה עוזר לנו למשוך אנשים. יש יוניקורנים ויש ספאקים, אבל פה יודעים שיש חברה אמיתית, עם עתיד, עם אופק, שמרוויחה. אז אחרי שהחלומות מתפוגגים, אנחנו הופכים לאטרקטיביים".

ממשיכה ליהנות מהמעבר לעבודה מהבית

אודיוקודס פרסמה היום את הדוחות שלה ל-2021, שהייתה שנת צמיחה, ומצפה להמשיך לצמוח גם ב-2022 למרות אתגרי גיוס העובדים וקשיים הקשורים למחסור ברכיבים. כאמור, אודיוקודס ממשיכה ליהנות מהמגמה של מעבר לעבודה מהבית בשל הקורונה. ב-2021 הכנסותיה צמחו ב-12.7% לעומת 2020 ל-249 מיליון דולר, מתוכם 66.1 מיליון דולר ברבעון הרביעי, גם כאן צמיחה של 12.7% מרבעון מקביל.

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), הרווח הנקי השנתי טיפס ב-23.9% ל-33.8 מיליון דולר, כשהרבעון הרביעי תרם 7.3 מיליון דולר, ירידה לעומת 8.4 מיליון דולר ברבעון המקביל. על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, הרווח הנקי השנתי גדל ב-10.8% ל-51.8 מיליון דולר שהם 1.5 דולרים למניה, והרווח הרבעוני הסתכם ב-13.4 מיליון דולר שהם 39 סנט, בדומה לתחזיות השוק.

ב-2022 מצפה אודיוקודס להכנסות של 277-285 מיליון דולר, צמיחה של 11.3%-14.5% מ-2021, ורווח נקי Non-GAAP של 1.4-1.6 דולרים למניה. אמצע טווח התחזית גבוה מתחזית האנליסטים בהכנסות, אך נמוך ממנו ברווח.

 
  

"מייצרים פער גדל והולך מול המתחרות"

"2021 הייתה שנה מצוינת, שבה עמדנו ברף העליון של התחזיות שלנו והתקדמנו בתוכנית האסטרטגית שלנו, ולשמחתנו, 2022 תהיה לדעתנו לא פחות ואולי אפילו יותר טובה", אומר אדלרסברג. "התבססנו בצמרת התעשייה בתחום שלנו, כאשר העבודה מרחוק הפכה למציאות בגלל הקורונה, ויש צורך בפתרונות שלנו. אנחנו מייצרים פער גדל והולך מול המתחרות וממשיכים להשקיע בכל הכוח: בהכנסות גדלנו כפי שרצינו, ועל הרווחים שמנו פחות דגש, הדגש הוא יותר על השקעות".

לא יהיה קשה לכם לשחזר את הצמיחה של תקופת הקורונה?
"להיפך, אני חושב שתראו האצה. אנחנו פועלים בשני תחומים, אנטרפרייז (פתרונות לארגונים עסקיים) ומפעילי תקשורת. באנטרפרייז, שמהווה 85% מההכנסות שלנו, גדלנו בהכנסות ב-17%-18%, ותחום המפעילים שסבל מהמגפה הוריד לנו את הביצועים. זה היה זמני כי מפעילים עצרו התקנות של רשתות גדולות, זה היה משמעותי ב-2020, פחות הפריע ב-2021 וב-2022 חלק ניכר יעלה. התחזית שלנו היא לצמיחה אורגנית גבוהה יותר ב-2022 מאשר ב-2021.

"לאחרונה גם צירפנו את דמיטרי נטיס שהיה אנליסט ובנקאי, לתפקיד מנהל אסטרטגיה ופיתוח עסקי, ואנחנו מתכוונים לפעול חזק מאוד בנושא של מיזוגים ורכישות שיתווספו לגידול האורגני. לאחרונה עשינו רכישה קטנה, של קולוורסו הישראלית, שיש לה טכנולוגיה מאוד מתקדמת".

יש יעדי רכישה קונקרטיים על הפרק?
"יש משהו אחד קטן, אבל יש עבודה יסודית בנושא וזה לוקח זמן. אגב, בגלל שאודיוקודס נחשבת לגורם חזק ויציב בתעשייה, אני מקבל חדשות לבקרים הצעות מחברות שמעוניינות להיות חלק מאיתנו".

אודיוקודס ייצרה ב-2021 תזרים מפעילות בסך 47.3 מיליון דולר, ובסוף השנה היו לה כ-175 מיליון דולר בקופה. במהלך הרבעון הרביעי היא רכשה מניות של עצמה תמורת 10.7 מיליון דולר, במחיר ממוצע של כ-34 דולר, לעומת המחיר הנוכחי שהוא 29.6 דולר. אודיוקודס דיווחה שתחלק במרץ דיבידנד בסך 18 סנט למניה ובסך הכול 5.8 מיליון דולר.

איך משפיע עליכם המחסור הגלובלי ברכיבים?
"זה פוגע בנו. אילו לא היה מחסור, היינו מסיימים את 2021 עם עוד 3-5 מיליון דולר. זה ישפיע בצורה קשה יותר ב-2022. יש מצבים מגוחכים שרכיב שהיה עולה 20-30 סנט עולה היום 2 דולרים, ורכיבים של 5 דולרים אפשר להשיג ב-40 דולר. לכן תהיה השפעה לא רק על ההכנסות אלא גם על ה-OPEX (הוצאות תפעוליות) שלנו".

איך אתם מתנהלים בעניין?
"כמובן שאנחנו שוקלים כל דבר לגופו של עניין. לפעמים אנחנו משלמים יותר על הרכיב ובלבד שלא אעצור את האספקה ללקוח. במוצרים למפעילים, הבעיה יותר קלה, ויש יצרן רכיבים סיני שעובד איתנו באופן צמוד".