למרות הירידות בבורסה: גיוסים של 2.9 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות בינואר

מנתוני מיטב דש עולה כי הקרנות המחקות גייסו בינואר 2.3 מיליארד שקל ואילו הקרנות האקטיביות המסורתיות סיימו את החודש עם פדיון קטן של כ-90 מיליון שקל

אילוסטרציה - בורסה ת''א / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - בורסה ת''א / צילום: שלומי יוסף

ירידות השערים שנרשמו בחודש ינואר בבורסות בישראל ובעולם, לא הובילו לפדיונות בקרנות הנאמנות המקומיות. כך עולה מנתונים שפרסם היום מאת שון אשכנזי, מנהל קשרי יועצים בבית ההשקעות מיטב דש.

עפ"י הסיכום החודשי של תעשיית קרנות הנאמנות, שעורך מיטב דש, גייסו הקרנות הישראליות בחודש ינואר 2022 סכום כולל של 2.9 מיליארד שקל, כמעט כולו בקרנות מנייתיות. את המגמה הובילו קרנות הסל עם גיוס של 2.3 מיליארד שקל, המיוחס בעיקר ל"ידיים החזקות" של הגופים המוסדיים.

הקרנות המחקות גייסו בינואר 2.3 מיליארד שקל ואילו הקרנות האקטיביות המסורתיות סיימו את החודש עם פדיון קטן של כ-90 מיליון שקל, לאחר שטרם הירידות הן היו בגיוס חיובי של כ-1.3 מיליארד שקל. גם הציבור הרחב לא נגרר לפאניקה מוגזמת והמכירות שלו מאז אמצע החודש היו מתונות יחסית.

מגמת הגיוסים לקרנות המתמחות במניות בישראל נמשכה גם בינואר, עם גיוס מרשים של כ-2.6 מיליארד שקל, מתוכו 1.8 מיליארד שקל לקרנות הסל ועוד 800 מיליון שקל לקרנות המחקות. קטגוריית חברות והמרה גייסה סכום של 370 מיליון שקל ואילו לקרנות המשקיעות במניות בחו"ל זרם סכום של 280 מיליון שקל. הקרנות הממונפות והאסטרטגיות גייסו בינואר 330 מיליון שקל.

סך נכסי התעשייה כולה ירד בחודש ינואר בכ-4.5 מיליארד שקל, מ-398.5 מיליארד שקל ל-394 מיליארד שקל (ירידה של כ-1.1%), עקב הירידות שנרשמו במחירי ניירות הערך השונים. חודש ינואר התאפיין בתנודתיות רבה ובסימן שלילי בכל הקשור לשוקי המניות בארה"ב, מגמה שהשפיעה על שוק המניות הישראלי, אך במידה מתונה הרבה יותר.

בארה"ב ירדו בינואר מדד S&P 500 ומדד נאסד"ק ב-5.9% וב-10.1%, בהתאמה. מדד הדאקס הגרמני ירד ב-3.4% וגם מדד הניקיי היפני ירד בשיעור חד של 7.8%. שוק המניות הישראלי סיים את חודש ינואר במגמה מעורבת כאשר מדד ת"א 35 ירד ב-3.1% ואילו מדד ת"א 90 דווקא עלה ב-3.1%.

איגרות החוב הקונצרניות התנהלו במגמה שלילית. מדדי התל בונד 20,40,60 ירדו בשיעור שנע בין 1.7% עד 2.0%. מדד אג"ח קונצרני כללי רשם ירידה של 1.3% ומדד אג"ח ממשלתי כללי ירד ב-1.8%.