נשיא רוסיה ומנהיג סין יציגו לראווה את השותפות ביניהם כנגד ארה"ב באולימפיאדה

הפגישה בין רוסיה ומנהיגי סין קורית במקביל לעיבוי כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה

ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג בפעם האחרונה שנפגשו, ביוני ב-2019 / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko
ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג בפעם האחרונה שנפגשו, ביוני ב-2019 / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko

כשנשיא רוסיה ולדימיר פוטין והמנהיג הסיני שי ג'ינפינג יערכו מחר (ו') מפגש פסגה במקביל לפתיחת אולימפיאדת החורף בבייג'ינג, הם יציגו לראווה שותפות פורחת שכבר כיום מסבכת את מדיניות החוץ של ארה"ב ואת השפעתה ברחבי העולם.

פוטין נוסע לבייג'ינג בתקופה של מתח גבוה עם המערב בשל עיבוי כוחות צבא רוסיה סמוך לגבול אוקראינה ודרישתו שארה"ב ובנות בריתה ייסוגו ממזרח אירופה. סין, הקוראת לדיפלומטיה, הציעה למוסקבה גיבוי, ודחקה בארה"ב ובאירופה להתייחס לחששות הביטחון של רוסיה ולהפסיק להשתמש בבריתותיה הצבאיות כדי לאיים על מדינות אחרות.

מבחינת פוטין ושי, ביום שישי יערכו השניים את הפגישה האישית הראשונה שלהם מזה שנתיים, מאז שהפסיק הנשיא הסיני להיפגש עם מנהיגים זרים בגלל מגפת הקורונה. פוטין יהיה המנהיג הזר הבכיר ביותר באולימפיאדה אחרי שארה"ב וכמה מדינות אחרות סירבו לשלוח לסין פקידים בכירים במחאה על הפרות זכויות האדם שמבצעים הסינים.

לאחר השיחות ביניהם, מתכננים שני המנהיגים להוציא הודעה משותפת שבה יבטאו את דיעותיהם לגבי נושאים בינלאומיים ונושאי ביטחון, כך אמר אחד העוזרים בקרמלין. שתי הממשלות מציגות את הפסגה כאבן דרך בשותפות שיצרו רוסיה וסין במגוון רחב של נושאים: מסחר, אנרגיה, מודיעין, ולאחרונה בקצב מוגבר - גם דיפלומטיה, הגנה, ביטחון ונושאים בוערים באזור.

"עניין משותף בלחתור תחת ארה"ב"

תיאום טוב יותר בין סין ורוסיה, לאחר שנים של ניכור, מסבך את האסטרטגיה של ממשל ביידן לבודד את פוטין ולהעניש אותו ואת רוסיה בסנקציות כלכליות במידה וכוחות רוסיים יתקפו באוקראינה. בטווח הארוך, ההבנות בין בייג'ינג למוסקבה עלולות לכבול משאבים צבאיים של ארה"ב באירופה ובמזרח אסיה, ולסכל תוכנית של ממשל ביידן להתמקד בסין כאיום הביטחוני העולמי העיקרי, וכך להותיר את וושינגטון בחוסר איזון בעת שהיא מנסה לחזר אחרי שותפים נוספים ברחבי העולם.

"מה שמניע אותם יחד זה העניין המשותף שלהם בלחתור תחת ארה"ב", אמר דניאל ראסל, פקיד בכיר בדימוס בנושא אסיה בממשל אובמה. אם המשבר באוקראינה יתקע טריז בין ארה"ב ובנות בריתה באירופה, אמר, זה יועיל למוסקבה ולבייג'ינג, מכיוון ש"להעלות ספק לגבי השאלה אם ארה"ב יכולה להגן על דמוקרטיות עוזר לשתי המדינות".

נראה שלשיתוף הפעולה בין רוסיה וסין יש גבולות. בעוד ששני הצדדים משתפים פעולה בנושאי ביטחון, אין להם ברית רשמית, ופקידים אמריקאים ומומחי צבא אמרו שחוץ מתרגילים משותפים של הכוחות החומשים, קשה לקבוע מהי רמת השותפות הצבאית.

ישנם רוסים החוששים מההשפעה הכלכלית הגוברת של הסינים. בייג'ינג חוששת מסכסוך צבאי כולל באוקראינה, כך אומרים מומחי ביטחון סינים, בהתחשב באינטרסים הכלכליים של סין ברוסיה ובאירופה ובכלכלה הסינית הכרוכה במסחר והשקעות בינלאומיים.

פוטין ושי, שטיפחו תדמית במדינות שלהם כשליטים חזקים, בנו שותפות בעשור האחרון, שאחד המניעים שלה הוא חשש שארה"ב תשתמש בכוחה העולמי לדכא את שתי המדינות.

"הנשיא שי ג'ינפינג ואני שנינו מכירים אחד את השני זמן רב, כחברים טובים ופוליטיקאים המחזיקים בדעות דומות לגבי בעיות העולם", אמר פוטין בריאיון עם קבוצת התקשורת הסינית, גוף תקשורת של הממשלה. תמלול של הריאיון הועלה לאתר של הקרמלין לפני שבוע.

"למוסקבה ולבייג'ינג הבנה משותפת של הצורך ליצור סדר עולמי צודק יותר", אמר העוזר בקרמלין יורי אושקוב לעיתונאים ביום רביעי. "סין שותפה לעמדה על פיה הביטחון של מדינה אחת לא יכול להיות מובטח אם מתפשרים על הביטחון של מדינה אחרת".

סוכנות הידיעות הרשמית שינהואה תיארה ביום רביעי את היחסים בין סין ורוסיה כ"ספינה גדולה שיש בה הרמה הגבוהה ביותר של אמון הדדי, הרמה הגבוהה ביותר של תיאום והערך האסטרטגי הרב ביותר".

סין ורוסיה מתמודדות, כל אחת בנפרד, מול מאמצים אמריקאיים לייצר בריתות ולמצוא מדינות שותפות חדשות שיתנגדו למדיניות החוץ התוקפנית יותר שמציגות שתי המדינות בחלקים מהעולם שהן מחשיבות ככאלו שנמצאים תחת השפעתן. ארה"ב מעודדת את יפן, אוסטרליה, הודו ומדינות אחרות באזור לרסן את בייג'ינג, בעת שהיא מנסה לחזק את נאט"ו ושותפות אחרות באירופה נגד השאיפות החדשות של רוסיה להשפיע.

"הרבה דברים ששתי המדינות עושות הן תגובה ללחצים פוליטיים, אידיאולוגיים וביטחוניים של ארה"ב", אמר מינג'יאנג לי, מומחה למדיניות הביטחון של סין באוניברסיטה הטכנולוגית נניאנג בסינגפור. "יש תפיסה מקובלת בסין וברוסיה שארה"ב מציבה איום רציני ואמיתי לביטחון הלאומי של שתיהן".

"לרוסיה מעט מאוד חברים"

גם מוסקבה וגם בייג'ינג היו מרוצות מהנסיגה האמריקאית מאפגניסטן בשנה שעברה, חלק מהעולם שסין ורוסיה רואות כחיוני לביטחונן ומבחינת סין, ארץ חשובה לאנרגיה ומשאבים מינרליים. בעוד ששתי המדינות מתחרות על השפעה במרכז אסיה, בייג'ינג מוכנה לתת למוסקבה להוביל בנושאי הביטחון כרגע, והיא תמכה בהתערבות הרוסית כדי לחזק את נשיא קזחסטן אל מול הפגנות נרחבות נגד הממשלה בחודש שעבר.

בשבוע שעבר, כשמזכיר מחלקת המדינה אנטוני בלינקן דן בעיבוי הכוחות הרוסי סמוך לאוקראינה, שר החוץ הסיני וואנג יי הדף אותו. וואנג מתח ביקורת על ממשל ביידן על כך שלא התחשב באינטרסים הסיניים ונזף בארה"ב ובבנות בריתה בנאט"ו על כך שהתרחבו לכיוון מזרח אירופה, אזור שבו לרוסיה עניין אסטרטגי רב.

"כל הצדדים צריכים לנטוש לגמרי את מנטליות המלחמה הקרה וליצור מנגנון בטיחות מאוזן, יעיל וניתן לשימור בדיונים, כשחששות הביטחון הלגיטימיים של רוסיה נלקחים ברצינות ומטופלים", אמר וואנג לבלינקן, על פי משרד החוץ הסיני.

בתור הכלכלה השנייה בגודלה בעולם ויבואנית עצומה של נפט וגז, סין היא כבר כיום רוכשת מרכזית של אנרגיה רוסית ומשקיעה בכלכלה הרוסית. בייג'ינג יכולה להחליט לחזק תפקיד זה ובכך לעזור לרוסיה אל מול סנקציות אמריקאיות על ידי רכישה של יותר משאבי אנרגיה, אספקת מעבדי מחשבים וסחורות אחרות, במידה וארה"ב תטיל מגבלות על היצוא, וכמו כן תוכל לתת לרוסיה הלוואות גדולות יותר, כך אומרים מומחים רוסים וסינים ליחסים בינלאומיים.

"לרוסיה מעט מאוד חברים", אמר אלכסנדר לוקין, חוקר פוליטי במחלקת היחסים הבינלאומיים בבית הספר הגבוה לכלכלה במוסקבה. "אז, זה שיש חברים חזקים כמו סין לצידה, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, זה חשוב גם מבחינה פוליטית וגם כלכלית".

מוכנותה של סין להיות סוללת מגן לרוסים עלתה לאחר הפלישה הקודמת של רוסיה לאוקראינה ב־2014, כשסיפחה את חצי האי קרים והתסיסה מרד של בדלנים פרו־רוסים במזרח אוקראינה. הצעד הזה גרם לסנקציות מערביות שעלו לרוסיה עשרות מיליארדי דולרים, ועודד את מוסקבה ובייג'ינג לחתום על הסכם שהתעכב זמן רב לספק לסינים גז טבעי רוסי.

יותר משבע שנים אחר כך, סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של רוסיה, והמסחר בין שתי המדינות עלה לשיא של 147 מיליארד דולר בשנה שעברה. פוטין אמר שהוא צופה שהסכום הזה יעלה השנה ל־200 מיליארד דולר. מסילת רכבת על גשר מעל נהר אמור בסיביר שהושלם בשנה שעברה יעזור למעבר הפיזי בין שתי המדינות.

בינתיים, הפך היואן הסיני לחלק גדול יותר מרזרבות המטבע הזר של רוסיה, ועלה במרץ 2018 ל־14.2% לעומת 5% בשנה שלפני כן.

אנליסטים מעריכים שיצרנית הגז הממשלתית הרוסית גזפרום מסוגלת לספק כמעט 100 מיליארד מטרים מעוקבים של גז לסין בשנים הקרובות, דרך צינור בסיביר למזרח רוסיה וכן דרך פרויקט חדש שנידון בימים אלה וחוצה את מונגוליה. גזפרום שלחה לאירופה כ־175 מיליארד מטרים מעוקבים של גז בשנה שעברה.

הצינור שנשקל בימים אלה ויעבור דרך מונגוליה יוכל להעביר לסין כ־50 מיליארד מ"ק, כמעט מקביל לכמות שגרמניה יכולה לקבל מרוסיה דרך נורד סטרים 2, במידה ויקבל אישור להיות מופעל, כך אמר אלכסנדר גבואב, עמית בכיר במרכז קרנגי מוסקבה. "זה צעד מאוד טוב ברמה הסמלית", אמר. "אתם מטילים עלינו סנקציות? נראה לכם אצבע משולשת ונמכור לסין".

בכמעט 40 פגישות שערכו בעבר, פוטין ושי נזהרו בהתבטאויות הציבוריות שלהם שלא להתגרות בארה"ב באופן ישיר.

שי כנראה גם לא רוצה להיראות כמי שאישר מתקפה רוסית על אוקראינה, כך אמרו מומחי ביטחון. הוא מנסה לייצב את הכלכלה הסינית ולהתכונן למפגש פוליטי בהמשך השנה שבו יבקש לקבל תמיכה בכהונה שלישית של חמש שנים כמנהיג המפלגה הקומוניסטית.

כשאירחה בייג'ינג את האולימפיאדה ב־2008, גם פוטין נכח בטקס הפתיחה. בינתיים כוחות צבא רוסים עברו את הגבול עם גיאורגיה, האפילו על תורה של סין באור הזרקורים והכעיסו את הנשיא הסיני שקדם לשי.

עדיין, בכירים בממשלתו של שי אמרו שממשל ביידן לא התחשב באינטרסים הסיניים, בייחוד על ידי הגדלת התמיכה בטייוואן ובכך, בעיני בייג'ינג, הגדיל את התנגדות האי לאיחוד פוליטי עם סין.

בייג'ינג גם זעפה על ביקורת שהשמיעו ארה"ב ובנות בריתה לגבי צעדי הענישה הסיניים נגד פעילי אופוזיציה בהונג קונג ודיכוי המיעוט המוסלמי האויגורי במחוז שינג'יאנג במדינה - הסיבות שבגללן מחרימה וושינגטון את האולימפיאדה.

"כרגע סין גם זקוקה לרוסיה כתומכת היחידה בפוליטיקה הסינית", אמר אלכסיי מסלוב, מנהל מכון אסיה ואפריקה באוניברסיטת מוסקבה. "רוסיה וסין מצאו עצמן כשותפות בעתיד העולם".

וויליאם מולדין השתתף בהכנת הכתבה.