אחרי יותר מ-70 שנה, מצב החירום בישראל מתקרב לקיצו?

מעליות, יהלומים וייצור דבש: מאז 1948 תוקנו עשרות תקנות חירום בלי הליך חקיקה רגיל. מחר ועדת משנה חדשה בכנסת תחל לדון בהן ולהמיר אותן לחקיקה רגילה, מה שיאפשר לבטל את מצב החירום בו המדינה נמצאת מאז 1948 • יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג: "אי אפשר לומר שהמדינה מצויה במצב חירום, כך שאין סיבה שלשרי הממשלה תהיה אפשרות לתקן תקנות בנושאים כלכליים שונים ללא פיקוח פרלמנטרי שחל במקרים של כל חקיקה חדשה"

ח''כ איתן גינזבורג / צילום: דוברות הכנסת
ח''כ איתן גינזבורג / צילום: דוברות הכנסת

מחר (ב') תתכנס לראשונה בכנסת ועדת משנה למצב חירום שתפעל לבטל את התקנות הנסמכות על מצב חירום שבו נמצאת המדינה מיום הקמתה ומוארך מדי שנה על ידי הכנסת. בראשות הוועדה יישב ח"כ איתן גינזבורג, והיא תדון בתקנות שתוקנו עד היום ותמיר אותן לחקיקה רגילה שאינה תלויה במצב חירום.

ארבעה ימים לאחר הקמת המדינה מועצת המדינה הזמנית הכריזה כי קיים במדינה "מצב של חירום" כך שניתן היה להתקין תקנות בלי הליך חקיקה רגיל בנושאים שונים כמו שעות נוספות בעבודה, מעצרים מנהליים ועוד חוקים שלאו דווקא קשורים ישירות ל"מצב חירום". ב-2009 הוקמה ועדת משנה בכנסת שביטלה עשרות צווים ולפתחו של גינזבורג נותרו 21 כאלה, מהם 17 צווים וארבעה חוקים.

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג, הגדיר כי מטרתה של הוועדה תהיה להביא לביטול תקנות אלו ולהמרתן לחקיקה על ידי הכנסת, ובכך להביא למצב שבו ניתן יהיה לבטל את מצב החירום בו המדינה נמצאת מאז 1948, בסוגיות שאינן נוגעות לחירום או ביטחון המדינה. בין צווי הפיקוח שיתוקנו בעבודת הוועדה פיקוח על תמרוקים, תכשירים להדברת מזיקים, ייצור דבש, יבוא וייצוא של צעצועים מסוכנים, טיפול בדגים, הפעלת רכבלים, שירותי הסעות והשכרת רכב, מכשירי רנטגן, רכישת מונים למוניות ושירותי אחזקתם של המונים, התקנת מעליות, יהלומים, כלי שיט ועוד.

הוועדה תתכנס לראשונה מחר לקבלת סטטוס ממשרדי הממשלה על החוקים והצווים למצב חירום שבתחום אחריותם, ולאחר מכן תעקוב מקרוב אחר תהליך ביטול החוקים והצווים והפיכתם לחוקים בעלי פיקוח פרלמנטרי. בוועדה יהיו חברים חברי הכנסת רם בן ברק, גבי לסקי, אוסאמה סעדי ונציג סיעת הליכוד.

ח"כ גינזבורג אמר לגלובס: "תקנות מצב החירום, שכלל אינן קשורות לחירום, תוקנו במהלך השנים בהליך חסר פיקוח פרלמנטרי והן חלות ומשפיעות באופן ישיר על אזרחי ישראל. אי אפשר לומר שהמדינה מצויה במצב חירום, כך שאין סיבה שלשרי הממשלה תהיה אפשרות לתקן תקנות בנושאים כלכליים שונים ללא פיקוח פרלמנטרי שחל במקרים של כל חקיקה חדשה. על כן, יש לבטל את מצב החירום כמה שיותר מהר, וזו תהיה מטרתה ותפקידה של הוועדה בראשה אני עומד".