הצוללת | פודקאסט

למה מניית פייסבוק התרסקה והאם היא עוד תפתיע בגדול?

באוקטובר שינתה חברת פייסבוק את שמה למטא, אך למרות שינוי השם, המזל הרע המשיך לדבוק בה • תחום המטא-וורס רק מפסיד, אפל מגבילה את כוחה בתחום הפרסום ובניגוד למיקרוסופט ואמזון, היא לא גיוונה מספיק את אפיקי ההכנסה שלה • האם התרסקות המניה ב-25% בשבוע שעבר היא רק תחילת ההידרדרות, או שמטא עוד תפתיע, ובגדול? • האזינו

מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא / צילום: צילום מסך
מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא / צילום: צילום מסך

את שנת 2021 ובייחוד את הרבעון האחרון של השנה הזו, מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד קבוצת מטא פלטפורמס (פייסבוק)  - לשעבר פייסבוק, בוודאי ישמח לשכוח. בשבוע שעבר מניית מטא צללה ביותר מ-25%. זוהי מחיקה של 240 מיליארד דולר משווי החברה, אובדן הערך היומי הגדול ביותר אי פעם. זה קרה על רקע פרסום דוחות הרבעון האחרון לשנת 2021.

מטא היא אמנם עדיין חברה רווחית מאוד ודיווחה על רווח נקי של כ-10 מיליארד דולר, ברבעון הרביעי, אך בהשוואה לרבעון המקביל ב-2020 מדובר בירידה. לא רק ברווחים, אלא גם בהכנסות.

נראה כי הנתון הבעייתי ביותר מבחינתה של מטא הוא הירידה במספר המשתמשים היומיים, בפעם הראשונה מזה 18 שנה. מדובר בירידה של מיליון משתמשים בלבד בהשוואה לרבעון הקודם, לא עניין דרמטי בהתחשב בכך שלפייסבוק כמעט 2 מיליארד משתמשים יומיים. ובכל זאת, אלה לא בשורות טובות.

ובעוד פייסבוק מדשדשת, שאר חברות הביג טק - אפל , אלפאבית (גוגל), אמזון  ומיקרוסופט  - דווקא הציגו ביצועים טובים בדוחות הכספיים האחרונים. במה הן נבדלות ממטא, מה הקשר לעולמות המטא-וורס (מציאות מדומה) שאותם היא שואפת לפתח; וגם לתחקירים העיתונאיים והסנטימנט הציבורי השלילי כנגדה והאם הצעירים נוטשים אותה ולאן?

בפרק מיוחד של הצוללת של גלובס נדבר על כל אלה וגם על שאלות שהגיעו מקהל המאזינים הקבועים: האם פייסבוק באמת מתעדפת תכנים שמעוררים בנו רגשות שליליים כדי לתרום לשורה התחתונה; האם היא תפורק בעתיד; האם מאזינים לנו לטלפון והאם האלגוריתם יהיה אי פעם שקוף.