"אם תמונה שווה אלף מילים, הרי שעיצוב טוב שווה אלף לידים"

רויטל דברת, פתח תקווה, בת 42 • מעצבת גרפית עצמאית • "אני רוצה להאמין שאף אחד לא רוצה לקבל מתנות חינם, אבל הייתי מצפה מהמדינה לראות היכן היא יכולה להקל" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

רויטל דברת, מעצבת גרפית / צילום: מורן מלכה
רויטל דברת, מעצבת גרפית / צילום: מורן מלכה

"משסיימתי את לימודי העיצוב בשנקר מיד התחלתי לעבוד בתחום, תמיד כשכירה", מספרת רויטל דברת "ב-2015, שנתיים אחרי שילדתי את הבת הקטנה שלי ואחרי 10 שנות ניסיון כמעצבת גרפית, אזרתי אומץ להגשים שאיפה ישנה והפכתי לעצמאית. התחלתי בקטן עם לקוחות מזדמנים ועבודות פשוטות ועם הזמן למדתי לשווק את עצמי ובעיקר פיתחתי בטחון בעצמי וביכולותיי. את העסק בניתי על שתי החוזקות שיש לי: באתי מתחום השיווק ואני מבינה את צרכי הלקוח כשהוא מבקש עיצוב "שימכור". יתרון נוסף הוא שיש לי ניסיון רב בעיצוב הן לדפוס והן לדיגיטל. וההבדל ביניהם גדול".

"2018 היתה שנה של נסיקה בה הפכתי מעוסק פטור לעוסק מורשה, כשהתוכנית העסקית היתה שב-2019 תהיה צמיחה נוספת בסדר גודל דומה. ואז באה הקורונה", משתפת רויטל "זה התחיל כמו גשם קל של דחיית משימות מלקוחות, המשיך לברקים ורעמים כשלקוחות שינו מסגרות עבודה מריטיינר לשעות ומבנק שעות גדול למספר שעות זעום. אחרי הסגר הראשון היה נראה לכאורה שיש מקום לאופטימיות, אך הסגר השני הגיע והפעילות הצטמצמה אף יותר".

לדבריה, "היתרון של מעצבות ומעצבים כמוני זה שאני מסוגלת לעבוד מהבית כמו מהמשרד. לסגר בפני עצמו אין משמעות מבחינתי. הקושי בא לידי ביטוי בהשפעת הקורונה על הלקוחות שלי. במהלך שלושת הגלים הראשונים ההכנסה שלי נחתכה ב-50% ויותר. היו חודשים שהכנסתי רבע מתקופה מקבילה בשנה הקודמת. הלב שלי היה עם כל אחד מלקוחותיי - אלו שהצטמצמה פעילותם כמוני ואחרים שנאלצו לסגור כי נגמר להם האויר".

"למזלי", היא אומרת "מעבר לתמיכה בבית, מנהל החשבונות שלי וגם המדינה עזרו. העסק שלי הוא עסק רזה, ואני יודעת שזה לא פופולרי לומר אבל המענקים של המדינה פשוט החזיקו לי את הראש מעל המים. זה שהמדינה באה ואמרה שהיא תסייע לי בתקופה הזו בהחלט ראוי להערכה, גם אם זה היה מתבקש מלכתחילה. מנהל החשבונות שלי חישב כל חודש מחדש את המאזן ובעיקר את מצב ההכנסות בכדי לראות האם להגיש בקשה למענק. המצב האבסורד היה שחודש אחד ההכנסות שלי היו גבוהות מדי לבקש מענק והוא התבאס על עבודה שעשיתי, אבל אני שמחתי, כי אני מעדיפה להרוויח את לחמי ולא לבקש טובות - גם לא מהמדינה".

"הבעיה כעת היא שאנחנו בסוג של סטגנציה", מסבירה רויטל "אחרי שהצלחתי לאחות חלק משברי הקורונה, עסקים קטנים כמוני חווים LONG COVID. כמו שיש תופעות לוואי למי שחלה בקורונה והחלים, כך גם אצל עצמאיים ועסקים קטנים. מדובר בשיקום ארוך יותר מהקמת העסק, עם המון תופעות לוואי של תקופה ארוכה בה הרווחיות נמוכה - זאת במקביל לכך שיוקר המחיה עולה, לרבות מחירי ההוצאות של העסק עצמו. אני רוצה להאמין שאף אחד לא רוצה לקבל מתנות חינם, אבל הייתי מצפה מהמדינה לראות היכן היא יכולה להקל - בנטל המס, המע"מ ועוד מקומות בהם היא יכולה לתת סיכוי לי ולשכמותי. בסופו של דבר אנחנו חלק לא מבוטל בהנעת המשק, אז יש להתחשב בנו גם לטווח הארוך".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il