המשקיעים סופרים הפסדים? המנפיקות מישראל הוציאו מעל 2 מיליארד דולר

מרבית חברות הטכנולוגיה הישראליות שהונפקו אשתקד או מוזגו ל-SPAC בוול סטריט הסבו למשקיעים הפסדים כבדים, בזמן שהכספים שגייסו כבר שימשו לטובת ביצוע רכישות גדולות בתחומן • האחרונה - ע"י אינוביד המאכזבת, שרוכשת חברה סקוטית תמורת 160 מיליון דולר

הפלטפורמה של אינוביד / צילום: מצגת החברה
הפלטפורמה של אינוביד / צילום: מצגת החברה

למעלה מ-20 חברות טכנולוגיה ישראליות גייסו כסף בוול סטריט במהלך שנת 2021 (ב-IPO או באמצעות מיזוג ל-SPAC). נכון להיום הסבו מרביתן הפסדים כבדים למשקיעים, חלק לא מבוטל מהן של יותר מ-50% על מחיר ההנפקה. בד בבד, מעל שליש מאותן חברות כבר הספיקו להודיע על שימוש בחלק מהכספים שגייסו לטובת ביצוע רכישות של חברות הפועלות בתחומן, המצטברות לסכום של יותר מ-2 מיליארד דולר.

השבוע הצטרפה למגמה חברת אינוביד , שפיתחה פלטפורמה להגשה ומדידה של פרסומות דיגיטליות עבור טלוויזיות חכמות. היא הודיעה שתרכוש את החברה הסקוטית TVSquared, העוסקת גם היא בתחום, תמורת 160 מיליון דולר. העסקה בנויה כך ש-100 מיליון דולר ישולמו לבעלי המניות של החברה הנרכשת במזומן והיתרה במניות אינוביד.

אינוביד הפכה לחברה ציבורית בבורסת ניו יורק בנובמבר שעבר, לאחר שהשלימה מיזוג לחברת ה-SPAC הישראלית ION Acquisition Corp 2 (שיזמו יונתן קולבר וגלעד שני) לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר. חברות SPAC הן חברות ללא פעילות, שמגייסות כסף בבורסה במטרה למזג לתוכן חברה קיימת תוך פרק זמן מוגבל.

הנפקות SPAC היו טרנד משמעותי בוול סטריט בין אמצע 2020 לתחילת 2021, אך לקראת סוף השנה החולפת פחתה התלהבות המשקיעים ואינוביד חשה זאת על בשרה. במסגרת המיזוג ל-SPAC גייסה החברה סכום של 251 מיליון דולר - לעומת יותר מ-450 מיליון דולר בתכנון המקורי - לאחר שכ-80% ממשקיעי ה-SPAC בחרו לא להשתתף בעסקה ולפדות את סכום השקעתם. 

בדומה למספר רב של חברות שמוזגו ל-SPAC, גם אינוביד סבלה ממגמה שלילית במנייתה, והיא נסחרת כעת בשווי של 551 מיליון דולר, המהווה ירידה של 58% במחיר מאז המיזוג.

אינוביד: הכנסות נמוכות מתחזיות האנליסטים והחברה

אינוביד הוקמה ב-2008 על ידי צביקה נטר (המנכ"ל), טל חלוזין וצחי זיגדון. החברה פיתחה פלטפורמת תוכנה עצמאית המאפשרת יצירה, הגשה ומדידה של קמפיינים פרסומיים דיגיטליים. היא פועלת בתחום הטלוויזיה החכמה, המשודרת על גבי תשתית האינטרנט.

צביקה נטר - מנכ''ל אינוביד Innovid / צילום: יח''צ
 צביקה נטר - מנכ''ל אינוביד Innovid / צילום: יח''צ

לפי נתונים שמסרה אינוביד בהודעתה השבוע, TVSquared, החברה הנרכשת, רשמה בשנת 2021 הכנסות בהיקף של 20-22 מיליון דולר. במקביל, אינוביד גם סיפקה תוצאות ראשוניות מהדוחות הכספיים שלה לשנת 2021, שיפורסמו במלואם בעוד כשבועיים.

אינוביד מצפה להכיר בדוחות 2021 בהכנסות של 89-90 מיליון דולר, שמשקפות צמיחה של 30%-31% לעומת 2020, והכנסות הרבעון הרביעי יסתכמו ב-25-26 מיליון דולר.

מדובר בהכנסות נמוכות מתחזיות האנליסטים וכן מהתחזיות שפרסמה אינוביד בעת המיזוג ל-SPAC. החברה העריכה אז שתסיים את 2021 עם הכנסות של 94.8 מיליון דולר, שקרוב למחציתן יגיעו מתחום הטלוויזיה החכמה, כ-38% מהמובייל והיתר מהדסקטופ.

ה- EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) שיירשם בדוחות 2021 יהיה בגובה 4.5-5.5 מיליון דולר, בעוד שהתחזית המקורית הייתה ל-7.2 מיליון דולר.

גם במבט קדימה התחזית פושרת לעומת תחזיות החברה בעת המיזוג (ובהתאם גם לעומת תחזיות האנליסטים). אינוביד דיווחה שהיא מצפה לצמיחה אורגנית של 22%-28% בהכנסות ב-2022, ול-EBITDA מתואם חיובי (התחזית המקורית הייתה ל-15.6 מיליון דולר). באמצע טווח התחזית מדובר בהכנסות של כ-112 מיליון דולר, לעומת תחזית של 130 מיליון דולר שניתנה בעת הדיווח על המיזוג.

להכנסות הצפויות האלה יש להוסיף כמובן את תרומתה הצפויה של רכישת TVSquared. המשמעות היא שלולא הרכישה, הייתה אינוביד מציגה השנה הכנסות נמוכות משמעותית מאלה שציפתה להן בעבר.

צביקה נטר, מנכ"ל ומייסד משותף של אינוביד, אמר שרכישת TVSquared נועדה לאפשר לאינוביד לספק את הפתרון המלא למדידה בטלוויזיה. "עם הרכישה נאיץ מיידית ונרחיב את הפריסה הגלובלית שלנו", אמר נטר.

קאלום סמיטון, מנכ"ל ומייסד TVSquared, מסר: "TVSquared ואינוביד חולקות חזונות משלימים לטרנספורמציה של מדידה בטלוויזיה. שילוב הכוחות מייצר פתרון מדידה חוצה פלטפורמות שממפה כמות גדולה של קהלים, בתים ומכשירים, בטלוויזיה לינארית, טלוויזיה חכמה ווידיאו דיגיטלי".

טאבולה - הרכישה הגדולה ביותר עד כה

רכישת TVSquared על ידי אינוביד מצטרפת כאמור לרכישות קודמות שביצעו חברות ישראליות שגייסו כסף בשנה שעברה. מדובר ברכישות שנועדו להרחיב את תחומי הפעילות של החברות, להגדיל את היקף השוק שאליו הן פונות או לחזק את שיעורי הצמיחה שלהן.

 
  

הרכישה הגדולה ביותר עד כה בוצעה על ידי חברת המלצות התוכן טאבולה , שרכשה זמן קצר לאחר שהחלה להיסחר את קונקסיטי האמריקאית תמורת 800 מיליון דולר, במטרה להתרחב בשוק המסחר המקוון (טאבולה אגב הגיעה לוול סטריט במיזוג ל-SPAC הראשון שהנפיקה ION; אינוביד מוזגה ל-SPAC השני ובשלב זה עוד לא דווח על מיזוג חברה ל-SPAC השלישי).

רכישה גדולה נוספת שביצעה חברה ישראלית שהונפקה ב-2021 היא רכישת Flow האמריקאית על ידי גלובל-אי , ב-500 מיליון דולר. הרכישה נועדה להרחיב את השוק של גלובל-אי, שמספקת פתרונות למסחר מקוון חוצה-גבולות, גם לעסקים קטנים ובינוניים. איירון סורס  ביצעה שתי רכישות תוך זמן קצר - Tapjoy מארה"ב נרכשה ב-400 מיליון דולר ובידאלגו מישראל נרכשה תמורת סכום שלא דווח, ופלייטיקה  רכשה שליטה בחברה הפינית ריוורקס ב-400 מיליון דולר.