הפגנת נהגי המשאיות בקנדה: הממשלה מתחילה לדכא באגרסיביות את המחאה

המשטרה עצרה את מי שניסו להעביר דלק ומזון למוחים, בניסיון לסיים את ההפגנה בת 11 ימים במחאה על ההכרח להתחסן נגד קורונה

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו / צילום: Shutterstock
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו / צילום: Shutterstock

המשטרה בבירת קנדה מנסה למנוע ממפגינים שהחנו כ־500 משאיות כבדות במרכז העיר מלהשיג דלק, מזון ומלאי אחר בניסיון מוגבר לסיים את ההפגנה בת 11 ימים נגד החובה להתחסן נגד קורונה.

משטרת אוטווה נקטה בסוף השבוע טקטיקה יותר תקיפה, כשפוליטיקאים מקומיים דרשו סיום מיידי להפגנה, שאורגנה על ידי קבוצה ששמה שיירת החירות 2022. ההפגנות גרמו לעצירת התנועה בעיר ופגעו בחיי היומיום של התושבים. המפגינים נשבעו שיישארו בבירה עד שכל הממשלות בקנדה יסירו את החובה להתחסן נגד קורונה וכן מגבלות כלכליות וחברתיות אחרות.

בין הצעדים החדשים, היה מעצר מפגינים ותומכיהם שניסו להעביר דלק ומזון לאזור ההפגנות העיקרי.

המשטרה אמרה שקצינים תפסו ביום ראשון בערב אלפי ליטרים של דלק ממחנה שבו התאספו נהגי המשאיות מחוץ למרכז העיר. סרטונים ברשתות חברתיות הראו את המפגינים צועקים על השוטרים, ולפחות שניים מהם נשאו רובים.

"אנחנו רוצים את הדלק", אמר ביום שני במסיבת עיתונאים מפקד משטרת אוטווה פיטר סלולי. "אנו מעלים את הלחץ עליהם בכל דרך אפשרית".

נציג של מארגני ההפגנה, בסרטון ששודר בפייסבוק, אמר שלקיחת הדלק "הייתה הפגנת כוח לא נחוצה, מוטעית ותוקפנית" שנועדה להפחיד את המפגינים.

שר בטיחות הציבור של קנדה, מרקו מנדיסינו, פסל ביום שני אפשרות לדיאלוג. "אנחנו לא יכולים להרשות להמון זועם להפוך את כיוון המדיניות שלנו שממשיך להציל חיים... זה לעולם לא צריך להפוך לתקדים איך לקבוע מדיניות בקנדה".

המשטרה אמרה בסוף השבוע שהוציאה יותר מ־500 קנסות למפגינים על צפירות מוגזמות, שימוש בזיקוקים וצריכת אלכוהול במרחבים ציבוריים, בין היתר. שופט בבית הדין העליון של אונטריו הוציא ביום שני צו, התקף במשך 10 ימים, האוסר על מפגינים שימוש בצופרי המשאיות שלהם.

"מיעוט קיצוני של אנשים עם דעות בלתי מקובלות" 

בקבוצת שבע הכלכלות, קנדה היא המדינה שהחלק הכי גדול באוכלוסייתה, יותר מ־85%, מחוסנים לגמרי או באופן חלקי נגד קורונה, על פי פרויקט Our World in Data של אוניברסיטת אוקספורד. ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, שזכה בבחירה מחדש בסתיו האחרון בין היתר בגלל שהבטיח לקבוע חובת התחסנות, התייחס למפגינים כ"מיעוט קיצוני של אנשים" שיש להם "דעות בלתי מקובלות שלא מייצגות את דעות הקנדים שעזרו אחד לשני" בזמן המגפה.

מפקד המשטרה סלולי אמר שהעיר מתכננת לדרוש ממשלות מקומיות והממשלה הפדרלית ש־1,800 שוטרים יעזרו לסיים את ההפגנה. בכוח המשטרה באוטווה רק כ־1,200 שוטרים.

בעבר, סלולי ופקידים אחרים אמרו שהגישה שלהם היא להימנע מהסלמת המתחים עם המפגינים ולוודא שההפגנה תהיה שלווה. הגישה הזו השתנתה בסוף שבוע שעבר בהתחשב באי המוכנות של המפגינים לעזוב ובעקבות ביקורת חריפה של פוליטיקאים ואזרחים.

"פשוט נמאס לנו ממה שאנחנו רואים בעיר שלנו", אמר כריס דוכס, תושב אוטווה שבשבוע שעבר ארגן מחאה קטנה עם חברים לפני תחנת המשטרה של העיר, ודרש יותר פעולה מצד השוטרים. "רציתי שהמשטרה שלנו תדע שאיבדה את כל האמינות עם אנשי אוטווה. אני לא סומך עליהם".

ההפגנה על ההכרח להתחסן, בהובלת נהגי המשאיות ותומכיהם, גרמה לעסקים להיסגר, מתחה את עצבי התושבים וחנקה את מרכז העיר. נציגי שיירת החופש אמרו שטרודו והמפלגה הליברלית שלו עברו את הגבול בחודש שעבר כשהטילו הכרח להתחסן על נהגי משאיות קנדיים המסיעים סחורות משני צידי הגבול בין ארה"ב לקנדה. ארה"ב אסרה על נהגי משאיות לא מחוסנים להיכנס לתחומה.

מצב חירום באוטווה

בסוף יום ראשון, ראש ממשלת אוטווה ג'ים ווטסון הכריז על מצב חירום בעיר. ההכרזה לא נותנת לראש העיר או למשטרה סמכויות מיוחדות, כמו למשל להטיל סגר. במקום זה, הצעד הוא אדמיניסטרטיבי, ומרשה לעיר להיכנס לשיחות רשמיות עם הממשלה הפדרלית וממשלות המחוזיות לבקש סיוע נוסף ומאפשר לפקידים בכירים לדלג על הליך הרכש הרגיל לרכישת דברים נחוצים כמו ציוד משטרתי.

"נעשה כל מה שביכולתנו כדי להחזיר לידינו את רחובות אוטווה", אמר ווטסון בפגישה במועצת העיר ביום שני.

"חלק מהאסטרטגיה של ראש העיר היא להרעיב אותנו", אמר טום קוויגין, אמר קצין מודיעין צבאי לשעבר שעוזר למארגני ההפגנה בהצהרה לעיתונות ששודרה ברשתות החברתיות. הוול סטריט ג'ורנל לא קיבל הודעות על האירוע וכלי תקשורת מקומיים אחרים לא הורשו להיכנס אליו.

"ראש העיר הולך להטיל עונש קולקטיבי על המפגינים הדורשים חופש כאן, כי הוא לא אוהב את זה... אני חושב שהוא יגלה שהוא נמצא בצרות משפטיות ופוליטיות בתקופה הקרובה", אמר קוויגין.

מארגני ההפגנה גייסו יותר מ־10 מיליון דולר מתרומות דרך אתר גיוס ההון GoFundMe, שאמרו שיחולקו לנהגי המשאיות באוטווה. בסוף שבוע שעבר, הודיע אתר GoFundMe שסגר את בקשת גיוס הכסף של המארגנים, בגלל עדויות לכך שההפגנה השלווה הפכה להפגנה מפריעה, והוא יחזיר את הכספים לתורמים.

גארת' וייפרס וקים מקרל השתתפו בהכנת הכתבה.