"התיירות הנכנסת תחזור, ובינתיים אנחנו מנצלים כל רגע כדי ללמוד, להשתפר ולהתייעל"

מיכל פרץ, ערד, בת 48 • גרושה ואם לילד • בעלת הגסטהאוס "ציפור מדבר" ושותפה עם אורי נצר בחברת "במדבר" לטיולי ג'יפים והפקות בשטח • "היו תקופות שבהן היינו ריקים לגמרי. קיבלנו אומנם מענקים מהמדינה, אבל זה לא העמיד אותנו על הרגליים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

מיכל פרץ ואורי נצר, חברת ''במדבר'' לטיולי ג'יפים והפקות בשטח / צילום: תמונה פרטית
מיכל פרץ ואורי נצר, חברת ''במדבר'' לטיולי ג'יפים והפקות בשטח / צילום: תמונה פרטית

בשנת 2015 פתחה מיכל פרץ, תושבת ערד מבטן ומלידה, את הגסטהאוס "ציפור מדבר". אחרי הפוגה של עשור שבה פרץ לעיר הולדה ותהתה מה תוכל לעשות בבית הוריה שעזבו את ערד, בית המשתרע על שטח של כדונם והממוקם על קצה הר. וכך נולד הרעיון לגסטהאוס שמונה ששה חדרים ל-22 אורחים.

"העסק שגשג והצליח עד שנאלצתי לעזוב את עבודתי כשכירה ולהתמקד רק בגסטהאוס. עבדנו מצוין עד שהגיעה הקורונה ובבת אחד הכול נפסק", מספרת פרץ.

תמהיל האורחים כלל חלוקה של 50% לתיירות נכנסת ו-50% לתיירות פנים. כך שברגע שנעצרה הכניסה לישראל נעלמו התיירים ובין הסגרים להגבלות, גם תיירי הפנים הפכו ללא רלוונטיים. "היו תקופות שבהן היינו ריקים לגמרי. קיבלנו אומנם מענקים מהמדינה, אבל זה לא העמיד אותנו על הרגליים. המצב הזה הוביל אותי לחשוב, איך אני ממציאה את עצמי מחדש. בסגר השני הפכתי את הגסטהאוס לקומונה של מעשים טובים. הזמנו צעירים מכל הארץ להתנדב בקהילה המקומית ולסייע לנזקקים בשיתוף עם עיריית ערד. אנשים שילמו סכום סמלי ולנו בגסטהאוס, תרמו לקהילה ונהנו מהביחד ומהשמירה על שפיות. הגענו לתפוסות הכי גבוהות שלנו, אירחנו כ-120 מתנדבים שהגיעו לכ-500 משקי בית בערד. לאחר מכן הבנתי שנדרשת חשיבה מחודשת שתותאם לאופן שבו תיראה התיירות בשנים הקרובות, כלומר בלי תיירי חוץ והישענות בעיקר על תיירי הפנים. בהכשרה שלי אני מורת דרך ומדריכת טיולי ג'יפים וכך שיניתי את ליבת העסק לכיוון הזה".

פרץ הצטרפה לתוכנית E-commerce 360 של מרכז לאודר לתעסוקה במסגרתה הוצע לה סיוע להקמת אתר לעסק החדש המציע טיולי ג'יפים, הפקות ופעילויות בשטח. את העסק המכונה "במדבר" הקימה פרץ לפני תשעה חודשים עם אורי נצר, תושב ערד גם הוא. "הקמנו חברה שמלאה בשמחה וביצירה וזה הוציא מאתנו את התסכול שקל היה להישאב אליו. שנינו ערדניקים וג'יפאים שמלווים ומייצרים חוויות כבר עשרות שנים. ביחד אנחנו מציעים שילוב מרענן וייחודי של עולם השטח. אנשים בתקופה הזו חיפשו את החיבור למדבר ואת היציאה למרחבים וזה הורגש בעסק שהקמנו. מאות מטיילים הצטרפו לטיולים, הפקנו ימי כיף בשיתוף פעולה עם תיירנים וגורמים מקומיים כמו חקלאים או בדואים, בנינו טיולי קונספט סביב קולינריה למשל ואפילו קיימנו סדנת היכרויות. גם הגסטהאוס קיבל דחיפה וחיזוק. אומרים שהכול משתבש לטובה? זה בדיוק מה שקרה לנו. וגם כשהתיירות מתישהו תחזור, נמשיך עם הפעילות של במדבר במקביל".

את התפוסה בגסטהאוס כיום מגדירה פרץ ככזו שרלוונטית בעיקר בסופי שבוע בשעה שבימי השבוע החדרים ריקים יחסית. ויש גם נקודת אור - השבוע אחרי שנתיים, התארחה תיירת שהגיע לבקר בישראל מגרמניה "היה מרגש גם לגלגל את האנגלית על השפתיים. אני מקווה ומאמינה שהתיירות הנכנסת תחזור לקדמותה, ובינתיים אנחנו מנצלים כל רגע כדי ללמוד, להשתפר ולהתייעל לקראת הבום שיגיע".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il