יוקר המחיה | שאלות ותשובות

חבילת הסיוע החדשה של הממשלה: מי ירוויח, מי נשאר בחוץ – ומתי נרגיש את ההקלה ביוקר המחיה?

אילו עוד תוכניות עתידיות עומדות בקנה, מתי יורגש החיסכון בכיס, והאם הקלות המס יישארו בתוקף גם בשנים הבאות? • גלובס עושה סדר

בנט מציג את התוכנית להקלת יוקר המחיה של משרד האוצר / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של נפתלי בנט
בנט מציג את התוכנית להקלת יוקר המחיה של משרד האוצר / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של נפתלי בנט

אתמול (ד') בערב הכריזו ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי, על שורה של צעדים כלכליים תחת הכותרת "הקלה על יוקר המחיה בישראל". מי ירוויח מהתוכנית, מי לא - ומתי נרגיש את ההקלה בכיס? גלובס עושה סדר בשאלות הבוערות.

מי ירוויח מהקלות המס?

הבשורה המרכזית בחבילה שהוצגה היא הפחתת מס הכנסה להורים עובדים, שמגדלים ילדים בגילאי 6-12. הקלת נטל המס תיעשה באמצעות הוספת נקודת זיכוי לכל אחד מההורים. שווי ההטבה במשפחה שבה שני בני הזוג עובדים, מגיע עד ל-5,352 שקל בשנה לכל ילד בהתאם לגובה שכרם. מההטבה צפויים ליהנות כ-530 אלף הורים משלמי מסים. לדוגמה, משפחה עם שני ילדים בגילאי 6-12 שבה שני ההורים מרוויחים שכר ממוצע, תזכה להטבת מס בגובה של כ-10,500 שקל בשנה, שהם כ-875 שקל בחודש.

מי נשאר בחוץ?

רווקים ללא ילדים והורים לילדים מתחת לגיל 6 או מעל גיל 12 - לא יזכו להטבות במס הכנסה. הסיוע אינו רלוונטי גם לפנסיונרים ולהורים שאינם עובדים. במפלגות החרדיות כבר מאיימים שיתנגדו לתוכנית מסיבות אלה.

בנוסף, הדרישה של שר המשפטים, גדעון סער, לכלול בחבילת הצעדים הורדה של הבלו על הדלק - נפלה לבסוף אחרי התנגדות של ליברמן. גם הרפורמה בחקלאות, שנועדה להוריד מכסי יבוא על פירות וירקות במטרה להפחית את מחיריהם, לא נכנסה בסופו של דבר להצהרה אתמול בשל אי-הסכמות מול החקלאים.

מתי יורגש החיסכון בכיס?

ההקלות במס הכנסה טעונות עדיין הליך חקיקה בכנסת. הכנסת תצא לפגרה בחודש הבא, ולא בטוח שיספיקו לאשר עד אז את המהלך במליאה. ואולם, באוצר מבטיחים שגם אם החקיקה תתעכב, ההורים העובדים יזכו לזיכוי רטרואקטיבי החל מה-1 בינואר, באמצעות תיאומי מס. הכנסת תחזור לפעילות בחודש מאי, ואם אז היא תעביר את החקיקה, הציבור צפוי לראות את הזיכוי במס החל במשכורת שתיכנס בתחילת יוני.

האם הקלות המס יישארו בתוקף גם בשנים הבאות?

כרגע, הממשלה מתכוונת להעביר את הטבות המס בהוראת שעה, שתהיה בתוקף רק עד סוף 2022. ואולם, באוצר אומרים כי השאיפה היא להאריך את נקודות הזיכוי המוגדלות גם לשנים הבאות, באמצעות הכנסתן לבסיס תקציב המדינה הבא.

מה עוד כוללת התוכנית?

בנוסף לנקודות הזיכוי במס, הודיעו השרים על הגדלת מענקי העבודה שמשולמים פעם בשנה לבעלי הכנסה נמוכה. כ-300 אלף העובדים הזכאים למענק העבודה, המכונה גם "מס הכנסה שלילי", יקבלו תוספת חד פעמית של 20% למענק בגין עבודה בשנת 2022. הסכום התוספת הממוצעת עומד על 800 שקל בשנה לכל עובד ויכול להגיע עד ל-1,700 שקל בשנה לאימהות לשלושה ילדים.

כמו כן, הוכרז על הגדלת הסבסוד לצהרונים לילדים בני 3-8, בשווי 2,500 שקל לשנת לימודים לכל ילד, למשפחות במעמד הביניים מהאשכולות החברתיים-כלכליים 4 ו-5. המהלך יחסוך כסף להורים לכ-60 אלף ילדים, שיזכו לסבסוד הצהרונים בדומה לשכבות החלשות באשכולות 1-3. כמו כן, התוכנית כוללת ביטול מחצית מעליית מחירי החשמל, כך שהצרכן ירגיש עלייה של כ-3% בכיס, וכן הורדת מכסים על מוצרים כמו בשר טרי, דגים וריהוט.

אילו עוד תוכניות עתידיות עומדות בקנה?

בשעות שקדמו להצהרה על ההקלות, הופעלו לחצים מצד שר החוץ יאיר לפיד וסגן השר אביר קארה, להכניס לתוך החבילה גם סיוע לעצמאים. ברגע האחרון סוכם בין הצדדים על מתן הקלות לעצמאים, אבל לא הספיקו לסגור את הפרטים הסופיים ולכן ההודעה נדחתה ככל הנראה לשבוע הבא. נציגי העצמאים דורשים מתן פיצויים בגין אובדן ההכנסות בגל האומיקרון וקביעת רשת ביטחון לקראת המשברים הבאים.

לפני שיחלקו פיצויים לעצמאים ולעסקים בכלל, באוצר מבקשים קודם לראות את הדו"חות הכספיים שייצאו במרץ, כדי להבין אילו ענפים נפגעו במיוחד ולהחליט לאן למקד את הסיוע. יתכן שעסקים שמחזור ההכנסות שלהם צנח בגל האומיקרון יזכו לפיצויים במודל דומה לגלים הקודמים של הקורונה, אבל החלטה בעניין טרם התקבלה סופית.