ארה"ב מפנה את מרבית עובדי השגרירות שלה באוקראינה; בנט קיים הערכת מצב

ג'ו ביידן יתקשר היום לנשיא רוסיה בניסיון למנוע מלחמה • במקביל, רה"מ נפתלי בנט קיים במהלך השבת דיון בנוגע למצב באוקראינה, ובעיקר על סוגיית הישראלים הנמצאים במדינה • בארה"ב ובגרמניה חוששים מפני הפצצת קייב בתוך ימים ספורים, והאמריקאים והבריטים קוראים לאזרחים לצאת עכשיו

תרגיל צבאי של צבא אוקראינה השבוע / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda
תרגיל צבאי של צבא אוקראינה השבוע / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda

ברקע המתיחות המתגברת באוקראינה, נשיא רוסיה פוטין וביידן ידברו זה עם זה מאוחר יותר היום (ש'). פוטין ביקש שהשיחה תתקיים ביום שני, אמר גורם בבית הלבן, אך ביידן רצה לקיים אותה מוקדם יותר מכיוון העדויות המתרבות למתקפה המסתמנת על אוקראינה. בהמשך היום השניים צפויים לשאת דברים.

בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט קיים במהלך השבת דיון בנוגע למצב באוקראינה, ובעיקר על סוגיית הישראלים הנמצאים כעת במדינה. בהערכת המצב השתתפו שר החוץ יאיר לפיד ונציגי משרדו, ראש המל"ל ונציגים מארגונים נוספים. במהלך היום תיערך שיחה נוספת. 

ארה"ב הזהירה אתמול מפני "אפשרות מובהקת" לפלישה רוסית לאוקראינה במהלך הימים הקרובים, והורתה לכל האמריקאים שנותרו במדינה לעזוב במהלך 48 השעות הקרובות. במקביל, רוב עובדי השגרירות האמריקאית בקייב קיבלו הוראה לעזוב את אוקראינה.

בתוך כך, גרמניה קוראת לאזרחיה לעזוב את אוקראינה מכיוון ש"לא ניתן לשלול עימות צבאי". במהלך היום הממשל הבריטי הודיע לאזרחיו שנמצאים על אדמת אוקראינה כי עליהם לצאת מכיוון שרוסיה עלולה לתקוף "ללא הודעה מוקדמת". גם כוחות בריטים המאמנים את הצבא האוקראיני החלו לעזוב במהלך סוף השבוע הזה.

גם רוסיה החלה בפינוי דיפלומטים 

רוסיה החליטה אף היא להחזיר כמה דיפלומטים מאוקראינה, לדבריה בשל "חשש מפרובוקציות מצד קייב ובעלות בריתה". בריאיון לסוכנות הידיעות TASS, אמר סגן שר החוץ הרוסי אנדריי רודנקו כי "ברור שזה נובע מהעובדה שעמיתינו המערביים כנראה יודעים משהו שאנחנו לא יודעים, או מארגנים משהו".

לדברי רודנקו, "בהתחשב במצב זה, אנחנו גם שומרים לעצמנו את הזכות לנקוט באמצעים הדרושים כדי להבטיח את ביטחונם של הדיפלומטים שלנו באוקראינה, כמו גם את הגנתם מפני פרובוקציות אפשריות של משטר קייב או מדינות שלישיות".

מוקדם יותר השבוע, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר לאחר שנפגש עם שרת החוץ הבריטית, אליזבת טראס, כי רוסיה עשויה לייעץ לעובדים לא-חיוניים לעזוב נציגויות דיפלומטיות באוקראינה כי לא ברור "איזה סוג של רעיונות יש לעמיתינו האנגלו-סקסים".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר אתמול למנהיגי נאט"ו שלפי הערכות ארה"ב, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין החליט לפלוש לאוקראינה. כך דווח ב"גרדיאן". הפלישה עלולה להתרחש כבר בימים הקרובים, אפילו בעת אולימפיאדת החורף.

בהודעה לציבור האמריקאי, אמר נציג הבית הלבן כי רוסיה עלולה לפלוש לאוקראינה כבר בימים הקרובים. בנוסף, ציינו בבית הלבן שלרוסיה יש מספיק כוחות כדי לבצע פלישה בהיקף נרחב. היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן העריך שהפלישה עשויה להתחיל עם מתקפה אווירית ולא שלל גם את כיבוש בירת אוקראינה, קייב. 

בתוך כך, משרד החוץ הישראלי החל לפנות את בני משפחות הדיפלומטים, העובדים והשליחים במדינה ולהחזירם לישראל. במקביל, על רקע פרסום אזהרת מסע לאוקראינה, משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים השוהים שם לשקול את הישארותם במדינה ובכל מקרה להימנע מלהתקרב למוקדי מתיחות. כמו כן ממליץ המשרד לאזרחים ישראלים המתכננים להגיע לאוקראינה לשקול להימנע מכך בעת הזו.

שגרירות ישראל בקייב קוראת לאזרחים הנמצאים באוקראינה להירשם לפינוי בקישור הבא: https://survey.gov.il/ru/israelinuk. עד כה נרשמו יותר מ-4,000 ישראלים לפינוי.

ישראלים רבים נמצאים באוקראינה

באוקראינה שוהים אלפי ישראלים, חלקם מחזיקי אזרחות כפולה חלקם עובדים או מועסקים בחברות הייטק, רבים מהם בחרקוב, הקרובה לגבול עם רוסיה. בעיר יש כמה וכמה סניפים של חברות ישראליות וכן מתכנתים העובדים עבור חברות ישראליות אחרות ממרכזי שירות.

בחברות האלה החלו להתכונן לאפשרות של הפסקת הפעילות של עובדיהם במקרה של פלישה. בין השאר, מדובר בחברת הגיימינג הישראלית פלאריום (Plarium) ובחברות פלייטיקה, וויקס ופייבר. גם חברות מיקור החוץ כמו אמן וסיקלום מחזיקות מרכזי פיתוח בערים המזרחיות של אוקראינה. מקצת החברות הכינו תוכניות לפינוי עובדים ובני משפחותיהם לקייב ומשם אל מחוץ למדינה אם יהיה צורך בכך.

בחברות אחרות פנו לחברות תעופה לגבי בדיקה של טיסות חילוץ למתכנתים ובני משפחותיהם והבאתם למערב אירופה או לישראל לשהות ביניים. בד בבד החברות נערכות למתקפות סייבר אפשריות או להפסקת החשמל והאינטרנט שישתקו את פעילותן.