גם אקירוב בנהנים: אלרוב צופה רווחי שיערוך של 320 מיליון שקל ברבעון הרביעי

נמשך מצעד חברות הנדל"ן המניב המקומיות הצופות רווחי עתק מהעלייה בשווי נכסיהן: גם קרן הריט מניבים מדווחת כי היא צפויה לרשום רווחי שיערוך בהיקף של כ-90 מיליון שקל • בין החברות הגדולות שטרם עדכנו שווי הוגן: קבוצת עזריאלי, מליסרון וביג

אלפרד אקירוב. יהנה מהעלייה בשווי ההוגן המצרפי של נכסי הנדל''ן להשקעה של אלרוב / צילום: יוסי כהן
אלפרד אקירוב. יהנה מהעלייה בשווי ההוגן המצרפי של נכסי הנדל''ן להשקעה של אלרוב / צילום: יוסי כהן

חברות הנדל"ן המניב בישראל ממשיכות לספק אינדיקציות חיוביות באשר לעליית שווי נכסיהן ברבעון הרביעי של 2021. זאת, בין היתר, לנוכח עליית מחירי השכירויות באותם נכסים, הגידול בביקוש לשטחי לוגיסטיקה ותעשייה, והירידה בשיעורי ההיוון (שבאמצעותם נקבע הערך הנוכחי של זרם המזומנים העתידי שצפויים הנכסים להניב).

לרשימה ההולכת ומתארכת של חברות שדיווחו בימים האחרונים על רווחי שיערוך של מאות מיליוני שקלים כל אחד, מצטרפות כעת גם אלרוב נדל"ן  וקרן הריט מניבים , שדיווחו על שיערוכים נאים צפויים ברבעון הרביעי, אחרי שקיבלו את שמאויות הנכסים משמאי מקרקעין.

יש לציין כי כמה מקרב חברות הנדל"ן המניב הגדולות בבורסה, ובהן קבוצת עזריאלי, מליסרון, ביג ומבנה נדל"ן, טרם סיפקו אינדיקציות לגבי היקפי השיערוכים שהן צפויות לרשום בדוחות הרבעון הרביעי.

אינדיקציה לכ-90% מהנדל"ן להשקעה

אלרוב, שבשליטת אלפרד אקירוב, דיווחה כי לקראת עריכת הדוחות הכספיים לרבעון הרביעי ול-2021 כולה, החלו להצטבר אצלה אינדיקציות ביחס לשיערוך הנדל"ן להשקעה, וזאת על בסיס טיוטות הערכות שווי שקיבלה עבור נכסים בבעלותה. על בסיס טיוטות אלו, ניכרת לדברי אלרוב עלייה בשווי ההוגן המצרפי של נכסי הנדל"ן להשקעה שלה, כך שהיא עשויה להכיר ברבעון הרביעי ברווחי שיערוך של כ-320 מיליון שקל, לפני השפעת מסים נדחים.

לדברי אלרוב, סכום זה כולל את חלקם של בעלי מניות המיעוט בנכסים הללו, וכי מדובר בטיוטות הערכות שווי שאינן סופיות. עוד הדגישה החברה, כי מדובר באינדיקציה ראשונית וחלקית המתייחסת רק לכ-90% מהנדל"ן להשקעה שבבעלותה.

אלרוב נסחרת בבורסה לפי שווי של 4.2 מיליארד שקל והצידה בסוף ספטמבר 2021 הון עצמי המיוחס לבעלי המניות של 4.5 מיליארד שקל. לאלרוב שתי זרועות פעילות עיקריות, האחת עוסקת בתחום הנדל"ן המניב והשניה בתחום המלונאות.

פעילות הנדל"ן המניב כוללת החזקה בנכסים בשווייץ, צרפת, אנגליה וישראל, בשווי כולל של 8.6 מיליארד שקל (נכון לסוף 2020). עם נכסיה הבולטים בישראל ניתן למנות את מגדל אלרוב בשדרות רוטשילד בת"א, בית אסיה ברחוב ויצמן בת"א, ושדרות ממילא בירושלים.

זרוע המלונאות כוללת פעילות בתחום מלונות היוקרה במערב בירושלים ובמערב אירופה. בירושלים מחזיקה החברה ומנהלת את מלונות מצודת דוד וממילא, אשר שוויים עומד על כ-1.26 מיליארד שקל, נכון לסוף 2020. באירופה מחזיקה החברה ומנהלת את מלון קונסרבטוריום באמסטרדם, מלון קפה רויאל בלונדון ומלון לוטסיה בפריז, אשר שוויים המצרפי עומד על כ-3.64 מיליארד שקל, נכון לסוף 2020. בנוסף, פועלת אלרוב לרכישת השליטה בחברת כלל ביטוח, שבה היא בעלת המניות הגדולה ביותר (מחזיקה כיום ב-15% מההון, מניות בשווי של כ-800 מיליון שקל)

קרן מניבים: אומדן ראשוני לשיערוך

במקביל לאלרוב, דיווחה גם קרן הריט מניבים, כי במסגרת העבודה על הדוחות הכספיים לסוף דצמבר 2021, הצטברו אצלה אינדיקציות ראשוניות לפיהן היא צפויה לרשום ברבעון הרביעי רווחים מהתאמת שווי הוגן של נדל"ן להשקעה (רווחי שיערוך) בהיקף של כ-90 מיליון שקל. לדברי קרן מניבים, נובעים רווחי השיערוך בעיקר מהירידה בשיעורי ההיוון וכן עלייה בדמי השכירות ששימשו בהערכות השווי שבוצעו לנכסי החברה על-ידי מעריכי שווי חיצוניים.

בהנהלת מניבים הבהירו, כי הנתונים בגין רווחי שיערוך אלו הם עדיין בגדר אומדן ראשוני בלבד. מניבים, בראשות המנכ"ל עופר אברם ויו"רית הדירקטוריון שרון שוופי, הוקמה באוקטובר 2015 והונפקה בבורסה באפריל 2017.

נכון לסוף ספטמבר 2021, החזיקה קרן מניבים ב-15 נכסים מניבים בשטח כולל של 207 אלף מ"ר עם שטחי חניה של כ-38 אלף מ"ר. שווי הנדל"ן של להשקעה של הקרן הסתכם בתאריך זה ב-1.88 מיליארד שקל.

נכסי הקרן כוללים לוגיסטיקה ותעשייה (57%), משרדים (38%) ומסחר (5%). נכון לסוף ספטמבר 2021 הציגה הקרן הון עצמי של 1.21 מיליארד שקל, אולם מאז ביצעה גיוס הון של כ-144 מיליון שקל בהנפקת מניות. כיום נסחרת מניבים בבורסה לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל.