לאחר שסיפקה תחזית מאכזבת לרבעון הראשון וחוסר ודאות לעתיד: Wix נחתכת בוול סטריט

חברת האינטרנט הישראלית אומנם המשיכה לצמוח בשנה החולפת עם עלייה של 29% בהכנסות, אך לפי התחזית לרבעון הראשון של 2022, הקצב המהיר צפוי להיחלש • בנוסף, Wix לא מספקת תחזית שנתית • מניית החברה צונחת מעל ל-20% בוול סטריט

אבישי אברהמי, מנכ"ל Wix / צילום: שלומי יוסף
אבישי אברהמי, מנכ"ל Wix / צילום: שלומי יוסף

כולנו מחכים שמגפת הקורונה תסתיים ותצא מחיינו. בחברת האינטרנט Wix , נראה שזאת המציאות הנוכחית: אחרי שמנייתה זינקה לשיאים בזכות הצמיחה שהביאה איתה הקורונה בשוק בו היא פועלת, היום המניה צונחת למחיר שבו המניה לא ביקרה מאז 2019 ומוחקת למעשה את כל תוספת השווי של תקופת הקורונה, ומעבר לכך.

Wix מספקת פלטפורמה להקמה, ניהול ותפעול של אתרי אינטרנט ונהנתה בתקופת הקורונה מהמעבר המואץ לאונליין של מאות אלפי עסקים קטנים ובינוניים, קהל היעד שלה. לירידות היום אחראית תחזית פושרת לרבעון הראשון של השנה, והעובדה שבשל האי-ודאות, הן זאת שקשורה למגפה והן המאקרו-כלכלית, החברה חרגה מהרגלה ולא סיפקה תחזית שנתית. בשנה שעברה, כשאי הוודאות גברה, Wix נאלצה להפחית תחזיות שנתיות, וברבעון שאחריו העלתה אותן שוב. הפעם העדיפו בחברה לא "להסתבך" בשינויים תכופים, וכלל לא לפרסם תחזית.

החולשה במניית Wix לא התחילה היום. כבר מספר חודשים שהמשקיעים בוול סטריט נוטים להעדיף חברות ערך על פני חברות צמיחה, שחלקן לא רווחיות. Wix אינה רווחית (אך מייצרת תזרים חופשי חיובי), וזאת משום שהיא משקיעה סכומים גדולים במוצרים חדשים במטרה להמשיך בצמיחה מואצת בעתיד.

מעניין לציין שכשטעמי המשקיעים היו שונים לגמרי, וכשהעדיפות הייתה לחברות טכנולוגיה שצומחות במהירות, בדיוק לפני שנה החברה הפכה לחברה הישראלית הגדולה ביותר בוול סטריט. היא נסחרה אז בשווי של כמעט 20 מיליארד דולר, בעוד שהיום הירידות במניה מביאות אותה לשווי של כ-5 מיליארד דולר בלבד.

ואחרי כל זה חשוב לומר: אולי השווי חזר שנים אחורה, אבל הפעילות של החברה לא. Wix היום עם מוצרים רבים יותר (לדוגמה מותר למסחר אונליין), פונה לשוק גדול בהרבה (כולל סוכנויות ופרילנסרים למשל) ולאחר השקעות גדולות. חובת ההוכחה בנוגע ליכולת לצמוח ולשפר את השורה התחתונה, כמו תמיד, היא על החברה.

קצב הצמיחה של 2020 נשמר

מהדוחות של Wix עולה שהיא אמנם ממשיכה לצמוח בקצב מהיר, אך השקעות גדולות שביצעה במהלך 2021 במוצרים חדשים השפיעו לרעה על הרווחיות שלה. החברה סיימה את השנה עם צמיחה של 29% להכנסות של 1.27 מיליארד דולר, מתוכם כ-328 מיליון דולר ברבעון הרביעי, נמוך מעט מתחזיות האנליסטים. בכך נשמר קצב הצמיחה של 2020, שהייתה שנת שיא לחברה על רקע הקורונה.

כאמור, החברה לא מספקת תחזית שנתית ל-2022, והתחזית שהיא מספקת לרבעון הראשון היא להכנסות של 338-343 מיליון דולר, נתון נמוך מתחזיות השוק שמשקף צמיחה צנועה יחסית של כ-12% לעומת הרבעון המקביל ב-2021 - שהיה רבעון חזק במיוחד. הצמיחה תואץ ברבעונים הבאים.

Wix, בניהולו של אבישי אברהמי, מציינת כי ההכנסות החוזרות השנתיות שלה (ARR) ממוצרי הליבה עקפו את רף מיליארד הדולר ב-2021. מתוך ההכנסות השנתיות, ההכנסות משיתופי פעולה עם סוכנויות, פרילנסרים וגופי B2B, צמחו ב-75% ל-257 מיליון דולר, וההכנסות מתחום המסחר היו 130 מיליון דולר, עלייה של 134% שנזקפת לזכות מערכת העברת התשלומים Wix Payments.

בשורה התחתונה, ברבעון הרביעי ההפסד הנקי לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) היה 111 מיליון דולר, ובשנה כולה הוא הגיע ל-117 מיליון דולר, ירידה לעומת הפסד של 167 מיליון דולר ב-2020. על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים ובהם התגמולים ההוניים לעובדים, Wix סיימה את הרבעון עם הפסד נקי של 21.1 מיליון דולר, לעומת הפסד מינורי ברבעון המקביל, וההפסד למניה היה 37 סנט, כאשר האנליסטים ציפו להפסד של 38 סנט למניה. ברמה השנתית ההפסד הנקי Non-GAAP הגיע ל-79 מיליון דולר, לעומת 25.9 מיליון דולר ב-2020.

"היעד הוא שיפור בתזרים החופשי"

"עברנו שנה מאוד טובה. למרות ההשוואה ל-2020 שהייתה שנת ביקוש מטורף בזכות הקורונה, היה לנו גידול של כמעט 30% בהכנסות", אומר ליאור שמש, סמנכ"ל הכספים. "עשינו המון ב-2021, שכרנו הרבה עובדים, השקענו סדר גודל של 100 מיליון דולר במוצרים חדשים במטרה להמשיך בצמיחה רווחית בעתיד. כל מה ששמנו לעצמנו למטרה קרה. שוק הפרטנרים, שהוא שוק גדול פי 10 מהשוק שאליו פנינו לפני כמה שנים, מניב לנו הכנסות שכבר מהוות 20% מסך ההכנסות שלנו והוא הולך וצומח".

שמש מציין שהחברה צופה שיפור בתזרים החופשי כבר השנה ובעיקר ב-2023, משום שאת רוב ההשקעות הגדולות במוצרים החדשים היא כבר ביצעה. החברה דיווחה שב-2021 ההשקעות הפחיתו את התזרים החופשי שלה בכ-110 מיליון דולר, שירד ב-27% ל-17.4 מיליון דולר, שהם 4.1% מההכנסות. ב-2022 הוא יעלה ל-5% מההכנסות וב-2023 ל-8%-10% (עדיין נמוך מ-2020). שמש מעריך שתהיה לכך גם השפעה על הרווחיות Non-GAAP אך מדגיש שהיעד הוא השיפור בתזרים החופשי.

עובדים פטריוטים נשארו באוקראינה

Wix מעסיקה כ-6,000 עובדים, מחציתם בישראל. השבוע דווח ש-Wix מוציאה את עובדיה מאוקראינה שם היא מעסיקה קרוב ל-1,000 עובדים. ניר זוהר, נשיא החברה, מספר: "כמה עשרות עובדים שהם בפונקציות הכי קריטיות שלנו שם יצאו לקרקוב בפולין, ועובדים במשרדים שלנו שם. כל השאר, כמה מאות, יצאו לאנטליה בטורקיה. היה חשש מסגירת המרחב האווירי והצלחנו להוציא ביום השבוע שני מטוסים של עובדים ובני משפחותיהם. יש גם אחרים שנשארו באוקראינה מכל מיני סיבות, כולל פטריוטיזם שאי אפשר שלא להעריך. התכוננו לגרוע מכל, אבל אנחנו מקווים שזה יסתיים בלי שיקרה שום דבר".

עד כמה נפגעת הפעילות שלכם?
זוהר: "יש הפרעה אבל לא משהו דרמטי. תחשבי על ישראל במאי 2021, עפו טילים על תל אביב וירושלים וחצי מהמדינה הייתה משותקת, ולא עלתה השאלה על ההשפעה על החברות. כמובן שזה מכביד רגשית אבל יש חוסן ויכולת להתגבר ולמצוא פתרונות. אמנם לעבוד ממלון בטורקיה לא נוח כמו מהמשרד בקייב, ולעבוד מהמשרד בקייב עם המון סטרס זה לא אותו דבר, אבל אנשים מסתגלים".

Wix נסחרת כיום בשווי של 6.6 מיליארד דולר (לפני הירידה היום), לאחר שאיבדה 67% מהשיא של לפני שנה. בסוף 2021 כשסיימה תוכנית רכישה עצמית של מניות, אמר שמש: "אנחנו מאמינים שמניית Wix נסחרת כעת בפחות מהשווי הריאלי שלה", וזאת כשהמניה הייתה ב-224 דולר. היום במחיר 116 דולר, הוא אומר: "כשמסתכלים על רוב חברות הטכנולוגיה, בפרט האינטרנט - אדובי, נטפליקס, שופיפיי, ספוטיפיי - כולן היו חשופות לחולשה, המכפילים ירדו והרבה מחירים חטפו ירידה של 50%-70%. זה בהחלט לא נעים לראות, אבל זה קרה בעבר וכנראה יקרה בעתיד. אנחנו ממשיכים לנהל את החברה כמו שצריך ובסופו של דבר השוק יגיב. האם המחיר ריאלי? בוודאי שלא, אבל אני מניח שגם המשבר הזה יסתיים".