"אחרי הסגרים הציבור היה רעב": בתום 15 שנה בניהול קצביות, אלכס פלאס החליט שהוא מוכן לפתוח אחת משלו

אלכס פלאס, מתגורר ביפו, בעל קצביית בוטיק איסקנדר • בעל רקע של 15 שנים בתפעול קצביות וניהולן, מיישן בשרים • "המכה הרצינית באמת לעסק היו אלה המהומות בערים המעורבות. אף אחד לא בא" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אלכס פלאס, בעל קצביית בוטיק איסקנד / צילום: תמונה פרטית
אלכס פלאס, בעל קצביית בוטיק איסקנד / צילום: תמונה פרטית

"בדיוק לפני שבוע סגרנו שנה להקמת האיטליז", מספר אלכס פלאס, בעלי קצביית "איסקנדר" שנמצאת ממש בסמוך לשוק הפשפשים ביפו, ברחוב יהודה מרגוזה. "איך שהסתיים סבב הסגרים, בפברואר 2021, הקמתי את המקום", הוא מוסיף, "אפילו לא בכוונה. תהליך ההקמה הסתיים לגמרי במקרה ואמרתי 'אין מה להתעכב עוד'".

איך מתחילים עם עסק ככה כשכל המשק עדיין מתאושש?
"זכינו לפתוח איך שפתחו את המשק, סניף ראשון ופעם ראשונה שאני פותח. אני בתחום הזה משנת 2005, עד עכשיו עבדתי בקצביות וניהלתי, ורציתי בייבי משלי. אני אומר זכינו כי הציבור היה רעב וקצבייה חדשה ממש מספקת את הסחורה".

פלאס מוסיף כי הקצבייה לא הייתה זכאית למענקי עצמאים או קורונה, העסק נפתח בתום הסגרים ולא היו רווחים להציג. "אבל גם לא היו הפסדים לרשום", צוחק פלאס, "צריך לומר תודה על הטוב גם".

"מה שבאמת הייתה מכה רצינית", מתוודא פלאס, "אלה המהומות בערים המעורבות. אתה לא מבין מה היה פה, השוק שומם, תושבים מבחוץ לא מגיעים, היפואים לא יוצאים מהבתים. ספגנו הפסדים בתקופה הזאת אבל מתאוששים מהכול". הוא מוסיף כי בתקופה הזאת הוא עבד המון על הקמת שירות משלוחים לקהל הקבוע, "ובקרוב יהיה גם אתר לכל הצרכים האלה".

ומה הקונספט של המקום, הרי ביפו לא חסר קצביות ואיטליזים.
"אני קורא לזה 'בוטיק'. אמנם יש לנו את כל סוגי הבשר לכולם, החל מכנפי עוף ועד אנטריקוטים ופורטרהאוס מיושנים, אבל המקום לא גדול והשירות שאני מספק הוא אישי. בשר בוטיקי. אני מייבא בשר מרעה גולן בקר תחת תו איכות 'חי בריא', אני היחיד ביפו שדואג לו האיכות הזה".

איך מתקבלת קצבייה חדשה בשכונה?
"אני יכול להגיד לך ש-90% מהשכנים, בערך, מאוד שמחים ומרוצים. כבר הספקנו לצבור קהל קבוע יחסית. אנחנו לא שומרים כשרות או חלאל אבל זה באמת לא מפריע לאף אחד, מכבדים את כל מי שצריך ואפילו לא פותחים בשבת. לא בשל הכשרות, התיירים בשוק הפשפשים פשוט לא זקוקים לנו בימי שבת".

פלאס מספר בצחוק שהיחידים שלא מגיעים מהשכונה לרכוש אצלו הם טבעונים. "לא נורא, יעבור להם", הוא מתבדח.

פלאס מאמין שכל קצבי יפו יכולים להסתדר אחד עם השני בשלום, "יש פה מקום לכולם - בוטיק, חנויות ענק, כשר ולא כשר - לא רואה סיבה שלא נהיה חברים טובים מאוד כולנו, כולנו עובדים בסטנדרטים שונים ועם קהלים שונים".

שנשאל על שאיפותיו לעתיד ושאיפות הקצבייה, פלאס אומר שבאי הוודאות של המשק הישראלי הוא חושש מאיחולים ושאיפות: "איך אפשר בכלל לדבר על שנה קדימה כשאני לא יודע מה יקרה מחר ואיזו מהומה תפרוץ או מתי יגיע הסגר הבא". ובכל זאת, פלאס מציין כי "הכי חשובה הבריאות, שנוכל לקום מחר בבוקר לעבודה. בעתיד ממש אשמח להעסיק עוד עובדים באיסקנדר, אני עושה הכול לבד כרגע - מהבוקר עד הלילה. רק בשישי עוזרים לי קצת המשפחה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il