החברה הישראלית שתקבל רוח גבית מהמשברים באוקראינה ובבלארוס

את שנת 2021, עוד לפני המתיחות באוקראינה, סיכמה יצרנית הדשנים הישראלית איי.סי.אל בצמיחה בהכנסות ובזינוק חד ברווח, וכעת, על רקע המשבר הפוליטי באירופה, נראה שעסקיה ימשיכו לשגשג • אנליסטים צופים כי המצב ביבשת והסנקציות של המערב על בלארוסקלי, מספקיות האשלג הגדולות בעולם, ימשיכו לתמוך בעליית מחירי הסחורה - התופסת נתח מרכזי בהכנסותיה של איי.סי.אל

בלארוסקלי מספקת 18% מהצריכה העולמית של אשלג / צילום: Shutterstock
בלארוסקלי מספקת 18% מהצריכה העולמית של אשלג / צילום: Shutterstock

אחת החברות שרשמו תוצאות נאות ב-2021 היא איי.סי.אל  (כיל לשעבר). החברה, שבשליטת החברה לישראל של עידן עופר ובניהול רביב צולר, נהנתה מהעלייה במחירי סחורות הבסיס (קומודיטיז), וביניהן אשלג ודשנים נוספים שהיא מפיקה (בעיקר פוספט, ברום ומוצרים שנשענים עליהם), כל זאת עוד לפני המתיחות בגבול אוקראינה. על רקע השיפור בעסקי החברה רשמה מניית איי.סי.אל עלייה של כ-80% בשנה האחרונה (ושל 250% מאמצע 2020). שווי החברה עומד על כ-44 מיליארד שקל.

כעת, על רקע המשבר בין רוסיה ואוקראינה, יש אנליסטים המעריכים שמחירי האשלג ימשיכו לטפס, ועשויים להתקרב לשיא כל הזמנים - כ-1,000 דולר לטונה, לעומת מחיר נוכחי של כ-600 דולר.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה פרסמו לאחרונה סקירה, שבמסגרתה הם מציינים כי המצב באוקראינה והסנקציות של המערב על חברת בלארוסקלי ימשיכו לתמוך בעליית מחירי האשלג בעולם. בלארוסקלי נמצאת בשליטת ממשלת בלארוס, והיא מפיקה בין השאר גם אשלג, ומספקת כ-18% מצריכת האשלג העולמית.

 
  

לדבריהם, המצב בבלארוס והמשבר באוקראינה כבר גורמים לפגיעה ביכולת של החברה לייצא אשלג, ומתחילת אפריל היא תיכנס לרשימת החברות שנמצאות תחת סנקציות אמריקאיות, מה שעשוי להקשות עליה עוד יותר ביצוא אשלג.

ייתכן שהחברה תוכל לעקוף את הסנקציות באמצעות יצוא דרך רוסיה לסין ולהודו, אבל האפשרות ליצוא בדרך הים נחסמה לאחרונה, שכן לבלארוס אין יציאה ישירה לים, ואת היצוא היא מובילה ברכבות לנמלים בליטא, ומשם לים הבלטי, וליטא החליטה לעצור את הספקת האשלג באמצעות מעבר רכבות בשטחה החל מ-1 בפברואר. כך שיצוא האשלג של בלארוסקלי נפגע משמעותית, מה שמשפיע כמובן על היצע האשלג בעולם. לכן, אומרים בבנק אוף אמריקה, מחירי האשלג בהחלט עשויים להמשיך לעלות.

"היצע הדוק מהרגיל, לצד גידול בביקושים"

גם ירון פרידמן, מנהל דסק מניות באגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים, מעריך שמחירי האשלג ימשיכו לעלות השנה. "כפי שהתמונה נראית כעת, 2022 צפויה להתנהל עם היצע אשלג הדוק מהרגיל, לצד גידול בביקושים. צד ההיצע מושפע לשלילה מהאמברגו שהטיל העולם המערבי על בלארוס, יצרנית האשלג השנייה בגודלה בעולם.

"ממשלת ארה"ב הטילה בדצמבר 2021 סנקציות על המדינה, שמונעות בין היתר יצוא אשלג. הסנקציות ייכנסו לתוקפן באפריל הקרוב, ובינתיים עצרה ליטא את העברת האשלג ברכבות דרכה", הוא כותב בסקירה על החברה שפרסם לאחרונה.

כאמור, עוד לפני המשבר באוקראינה רשמה איי.סי.אל תוצאות חזקות. לפני כשבועיים דיווחה החברה כי סיימה את שנת 2021 עם צמיחה של 38% בהכנסות לכ-7 מיליארד דולר. הרווח הנקי לבעלי המניות זינק ב-2021 ל-783 מיליון דולר, לעומת 24 מיליון דולר בלבד בשנת הקורונה של 2020.

באיי.סי.אל הוסיפו כי מכירות מגזר האשלג קפצו ב-2021 ב-43.5% לכ-1.93 מיליארד דולר, ואילו הרווח של מגזר האשלג זינק בשנה החולפת ל-399 מיליון דולר, לעומת 120 מיליון דולר בלבד ב-2020. המחיר הנגזר הממוצע לטונה אשלג עמד ב-2021 על 337 דולר, ושיקף עלייה של 46.5% בהשוואה למחיר הממוצע ב-2020.

ברבעון הרביעי של 2021 לבדו עמד המחיר הנגזר הממוצע לטונה אשלג על 487 דולר, ושיקף עלייה של 114% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2020. איי.סי.אל נהנתה בשנה החולפת מעלייה חדה במחירי הסחורות וחומרי הגלם ברחבי העולם, אשר הזניקה גם את רמות המחיר של מוצריה.

הסכמים תלת-שנתיים לאספקה ללקוחות בסין

החברה ציינה במועד פרסום הדוחות, כי "השפעות עליות המחיר האחרונות צפויות להמשיך ולהשפיע על התוצאות במחצית הראשונה של 2022". בסך הכול ייצרה החברה במהלך 2021 כ-4.5 מיליון טונות אשלג, ומכרה 4.43 מיליון טונות אשלג ללקוחותיה.

בשבוע שעבר עדכנה איי.סי.אל על חתימת הסכמים לאספקת אשלג ללקוחותיה בסין בשלוש השנים הקרובות. החברה חתמה על הסכמי מסגרת תלת-שנתיים לאספקת אשלג ללקוחותיה בסין בשנים 2022-2024. לדברי החברה, המחירים לכמויות שיסופקו על פי הסכמי המסגרת ייקבעו בהתאם למחירי האשלג שיהיו מקובלים במועד האספקה הרלוונטי בשוק הסיני.

כמו כן, במסגרת ההסכמים התלת-שנתיים גם חתמה החברה על חוזי אספקת אשלג ללקוחותיה בסין במהלך 2022. על פי חוזים אלו תמכור השנה החברה ללקוחותיה בסין 700 אלף טונות במחיר של 590 דולר לטונה, כלומר בתמורה כוללת של 413 מיליון דולר. חוזי המכירה בין הצדדים גם כוללים אופציות הדדיות לאספקת 250 אלף טונות נוספות במחיר זהה במהלך 2022, כך שמימוש האופציות יגדיל את התמורה לחברה בכ-148 מיליון דולר נוספים.