אדיר מילר לא לבד: מה לעשות אם רשות המסים מבקשת שתחזירו מענקים?

הדרישה להחזר מענקי ההשתתפות בהוצאות שוגרה לעשרות אלפי בעלי עסקים, במסגרת מעל 160 אלף הודעות ששיגרה רשות המסים להחזר מענקי קורונה שניתנו ביתר, בהיקף של כ-25 מיליארד שקל • למה יש בכלל מחלוקות על גובה המענקים - ומי צודק?

אדיר מילר / צילום: אביב חופי
אדיר מילר / צילום: אביב חופי

הסטנדאפיסט אדיר מילר הגיב אמש (ב') בעמוד הפייסבוק שלו לפרסומים על החלטת ועדת הערר לענייני קורונה במשרד המשפטים, שקבעה כי הוא נדרש להשיב לרשות המסים מענקי קורונה בהיקף של כ-400 אלף שקל שקיבל ביתר. בסרטון שהעלה בעמוד הפייסבוק שלו, אמר הקומיקאי, בין היתר, "עשו לי עוול גדול". לדבריו, "בשנת 2020 האמנים לא הופיעו, רואה החשבון שלי אמר לי מדינת ישראל אומרת שמי שאיבד 40% הכנסה - מגיע לו מענק. אתה אדיר איבדת 90% הכנסה כי אתה לא הופעת שנה - מגיע לך מענק". לכן, מסביר מילר, הם הגישו בקשה לקבלת מענקים.

"לפתע", מוסיף מילר, "רשות המסים רוצה את המענקים חזרה, והטענה היא שאלה לא מענקים על אובדן הכנסות אלא מענקים על הוצאות, ולך אין הוצאות, כי אתה סטנדאפיסט בודד. אני תמיד צוחק בהופעות שההוצאה שלי היא כיסא".

ההחלטה של ועדת הערר לענייני קורונה עליה מגיב מילר, ואשר נחשפה לראשונה בגלובס, ניתנה לאחר שהסטנדאפיסט המפורסם קיבל מרשות המסים מענקי השתתפות בהוצאות החברה בבעלותו, בהיקף של כ-368 אלף שקל, בעבור החודשים מרץ-אפריל 2020, בהם בוטלו הופעותיו.

בהמשך הגיש מילר בקשות לקבלת מענקים בעבור חודשים נוספים בהיקף כולל של מעל 700 אלף שקל, אלא שאז טענה רשות המסים כי הוא אינו זכאי למענקי השתתפות בהוצאות, כיוון שהוצאות החברה נמוכות בעשרות אחוזים מהמקדמות בעבור המענקים שכבר קיבל. הרשות טענה כי מילר דרש מענקים בגובה של פי 16 מההוצאות שהוציא בפועל בשנת 2020, וועדת הערר קיבלה את הטענה. על הרקע הזה שיגרה רשות המסים למילר מכתב דרישה להחזר המקדמות. 

מילר לא לבד 

אדיר מילר ממש לא לבד. הדרישה להחזר מענקים או מקדמות בגין מענקי ההשתתפות בהוצאות שוגרה לעשרות אלפי בעלי עסקים, במסגרת מעל 160 אלף הודעות ששיגרה הרשות להחזר מענקי קורונה שניתנו ביתר, בהיקף של כ-25 מיליארד שקל.

חלק מבעלי העסקים החזירו את המקדמות ואת המענקים שקיבלו ביתר, ואחרים נכנסו למחלוקת מול רשות המסים על דרישת ההחזר, בין היתר בטענה כי אינם צריכים להחזיר את הכספים, וכי הם זכאים לכל הסכום שהתקבל אצלם.

לפני מספר חודשים אף הוגשה עתירה לבג"ץ נגד דרישת רשות המסים להחזר המענקים, אך היא נדחתה על הסף.

בוועדת הערר לענייני קורונה מתקבלות מדי יום החלטות במחלוקות בין רשות המסים לבעלי עסקים שהגישו מענקים ונדרשים להחזיר אותם, אך מתנגדים לגישת הרשות כי הם אינם זכאים לסכומים שקיבלו. בשטח, העסקים זועמים על רשות המסים. למה יש בכלל מחלוקות על גובה המענקים? ומי צודק?

עו"ד עמית משה כהן, מומחה למיסוי ושותף במשרד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', מנסה לעשות סדר בבלגן. 

עו''ד עמית משה כהן / צילום: סיגל סבן
 עו''ד עמית משה כהן / צילום: סיגל סבן

מענק השתתפות בעד הוצאות קבועות - איך הוא נקבע ועבור מה הוא נועד?

עו"ד עמית משה כהן: "חוק הסיוע הכלכלי, שנחקק חודשים ספורים לאחר פרוץ משבר הקורונה, קבע שורה של מענקים לעסקים שנפגעו בגין התפשטות הנגיף, כגון זכאות לדמי אבטלה, מענקי סיוע לעצמאים, דמי בידוד לעובדים ועוד. לצד כל אלה, נדמה כי המענק המשמעותי ביותר שהעניקה המדינה לעסקים, ושעלה לכותרות בימים אלה בעקבות פרשת אדיר מילר, הוגדר כמענק השתתפות בהוצאות קבועות. אלא שמעבר לשם המענק, נדמה כי אין כל קשר בינו לבין הוצאותיו הקבועות של העסק בפועל".

הנוסחה שנקבעה לחישוב מענק זה אינה משקפת את ההוצאות הקבועות של העסק. "מדובר בנוסחה שאינה נסמכת על מרכיב ההוצאות בלבד, אלא על היחס בין חלק מסוים בלבד מהוצאות העסק (הוצאות שדווחו כתשומות מע"מ) לבין ההכנסות - דהיינו הערך המוסף של העסק. כך נוצר מצב בו עסקים רבים שהכנסותיהם נפגעו באופן משמעותי במשבר הקורונה ופעלו בהתאם לנוסחה הברורה שנקבעה בחוק שנועדה מלכתחילה כדי לפשט ולייעל את ההליך הבירוקרטי, גילו כי הם זכאים למענקים משמעותיים במיוחד, זאת אף על-פי שבמקרים רבים הוצאותיהם הקבועות היו נמוכות במידה ניכרת מגובה המענק שהתקבל על-פי הנוסחה", מסביר עו"ד משה כהן.

החוק נמנע מלהגדיר מהן הוצאות קבועות, עובדה שהוסיפה ממד נוסף של אי-ודאות ביחס לתכלית המענק וביחס לשאלה האם מענק זה אכן נועד לכסות את הוצאותיהם הקבועות של עסקים בלבד- או שמא לסייע לעסקים שספגו ירידה משמעותית בהכנסות בתקופת הקורונה, ללא קשר לגובה הוצאותיהם בפועל.

מהי גישת רשות המסים?

לגישת רשות המסים, מענק השתתפות בהוצאות קבועות כשמו כן הוא - נועד לכסות את הוצאותיו הקבועות של העסק בלבד. "יתרה מכך", מסביר עו"ד משה כהן, "הוצאותיו הקבועות של עסק, לגישת רשות המסים, הן רשימה מצומצמת ומוגבלת ביותר שאינה כוללת הוצאות רבות שעסקים לא יכלו באמת להימנע מהן כדי להמשיך לפעול ולהתקיים (כגון, למשל, הוצאות שכר עובדים). מתוך כך, פונה רשות המסים בימים אלה לשורה ארוכה מאוד של עסקים בדרישה להחזיר מענקים ששולמו להם שלא כחוק, כך לטענת רשות המסים".

פנו אליי מרשות המסים בבקשה להחזיר כספים. מה עליי לעשות?

עו"ד משה כהן: "קודם כל, מומלץ לא להחזיר את החוב באופן אוטומטי, אלא לפנות לגורם מקצועי מומחה ומנוסה בנושא מענקי קורונה (זו התמחות ספציפית). יש לבחון את הדברים ולהבין האם דרישת התשלום מוצדקת או מופרזת, ולקבל החלטה בהתאם איך להתנהל מול רשות המסים. ניסיון העבר מלמד כי במקרים רבים החלטות רשות המסים אינן עולות בקנה אחד עם המצב החוקי ועם הפסיקות שהצטברו בנושא עד שלב זה".

לאן ניתן לערער?

על החלטות רשות המסים ניתן לערער בתוך 45 ימים לוועדת הערר לענייני מענקי קורונה. לדברי עו"ד משה כהן, "במקרים רבים גישתה הדרקונית של רשות המסים אינה מתקבלת במלואה על-ידי ועדת הערר. למען האמת, השאלה האם מענק ההשתתפות בהוצאות קבועות מוגבל לגובה ההוצאות הקבועות של העסק, עודנה מצויה במחלוקת משפטית ואף זוכה לפרשנויות שונות וסותרות אף על-ידי חברי ועדת הערר עצמם, שלא אחת נדמה כי הם חלוקים בעמדותיהם בקשר לתכלית המענק ולמהותו".

האם הביקורת על אדיר מילר מוצדקת?

"נוכח העמימות הרבה ביחס לנושא, שזוכה עד לימים אלה לפרשנויות שונות על-ידי חברי ועדת הערר ושלהלכה למעשה טרם לובן עד תום על-ידי בתי המשפט, ודאי שאין מקום לביקורת על החלטתו של אדיר מילר להגיש בקשה למענק", מסביר עו"ד משה כהן. "מדובר באמן שוודאי נפגע קשות מהשלכותיו הכלכליות של משבר הקורונה ושבסך-הכול פעל לפי נוסחה פשוטה ויעילה שקבע המחוקק, ואין סיבה 'לנזוף' בו על כך".

האם יש קשר בין הירידה בהכנסות למענק הוצאות קבועות?

בתגובה לפרסומים על הדרישה כי יחזיר מענקים, אמר מילר בין היתר כי מי שמאבד מעל 40% הכנסה - מגיע לו מענק, וכי מכיוון שהוא הפסיד 90% הכנסה - מגיע לו מענק. אלא שהמענק שנדון במסגרת ועדת הערר - מענק השתתפות בהוצאות קבועות - לא היה המענק הרלוונטי שהתייחס לאובדן ההכנסות. עו"ד משה כהן מסביר כי "אין מענק על ירידה במחזורים. היו 'מענקים סוציאליים' ששולמו לעצמאיים ולבעלי שליטה בחברות שההכנסה שלהם ירדה בלפחות 40%, וזה מענק שהוגבל לתקרה של 15,000 שקל לחודשיים. המענק הזה למעשה מקביל ל'דמי אבטלה' של השכירים. מענק 'הוצאות קבועות' שונה לחלוטין ונועד לתכלית שונה - הרצון של המדינה להשאיר עסקים 'עם הראש מעל המים' ואת המשק הישראלי 'חי ונושם'. מדובר במענק משמעותי בהרבה המוגבל לתקרה של עד 500,000 שקל לחודשיים".