היסטוריה במל"ג: לראשונה הוכר תחום יהדות ספרד וארצות האסלאם כדיסציפלינה אקדמית

בעקבות ההחלטה, מוסדות להשכלה גבוהה  יוכלו לראשונה ליצור מסלולים ייעודיים למי שמתמחה בתחומים הללו • מדובר במהלך היסטורי עם משמעויות ארוכות טווח עבור ציבור רחב שלא מיוצג באקדמיה בישראל ואינו זוכה בה לעמדות מפתח

יו''ר המל''ג, שרת החינוך ד''ר יפעת שאשא-ביטון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר המל''ג, שרת החינוך ד''ר יפעת שאשא-ביטון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברי המועצה להשכלה גבוהה בראשות שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון אישרו היום (ג') את הצעת ההחלטה של תת הוועדה לענייני רוח בהובלת פרופ' חביבה פדיה להכיר בתחום יהדות ספרד וארצות האסלאם כדיסציפלינה. בעקבות ההחלטה יוכלו מוסדות להשכלה גבוהה לראשונה ליצור מסלולים ייעודיים למי שמתמחה בתחומים הללו. מדובר במהלך היסטורי שמגיע אחרי שנים ארוכות של מאבק ומהלכים מאחורי הקלעים שהובילו אנשי רוח ומחקר מהתחומים הללו.

מי שפרצו את הדרך היו חברי ועדת ביטון להעצמת הזהות של יהדות ספרד והמזרח במערכת החינוך שמונתה על-ידי ראש הממשלה נפתלי בנט בעת שכיהן כשר החינוך בשנת 2016. הוועדה הגישה אז המלצות מקיפות לשינויים בחינוך היסודי, העל יסודי ובאקדמיה, אולם רבות מהן נגנזו ולא יצאו לפועל. אולם אחת מהמלצות הוועדה הייתה למנות נציגות רלוונטית במועצה להשכלה גבוהה, וכתוצאה מזה, מונתה פרופ' חביבה פדיה להיות חברת המל"ג. מאז מינויה פעלה פרופ' פדיה לקידום ההכרה בתחום יהדות ספרד וארצות האסלאם, וכעת בישיבתה האחרונה כחברת מל"ג, הצעתה אושרה.

מדובר במהלך עם משמעויות ארוכות טווח עבור ציבור רחב שאיננו מיוצג באקדמיה בישראל ואינו זוכה בה לעמדות מפתח. התקווה בקרב הוגי ההחלטה היא כי היא מקרבת את אותו הציבור לאקדמיה ופותחת פתח לשילוב יותר משמעותי של צעירים מהפריפריה במערכת ההשכלה הגבוהה. אך כאמור, מעבר לכך ישנה תקווה כי באמצעות ההכרה בתחום הלימודים יהיה פתח משמעותי ליצירת שינוי בכמות חברי הסגל הבכיר מקרב יוצאי ארצות האסלאם.

"מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל תהפוך לעשירה ומכילה יותר"

יו"ר המל"ג, שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא-ביטון אמרה בעקבות ההחלטה כי "הפסיפס האנושי שמרכיב את החברה הישראלית חייב לבוא לידי ביטוי גם בתוכניות הלימוד ובתחומי הידע והמחקר, ועל כן אני רואה חשיבות גדולה מאוד בכך שאישרנו את התוכנית. החלטה זו, שמבוססת בין היתר על מסקנות ועדת ביטון וצוות בראשות פרופ' חביבה פדיה, תהפוך את מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל לעשירה ומכילה יותר, וזו גם הזדמנות להודות להם על עבודתם החשובה".

לצד פרופ' פדיה, מאחורי הקלעים של המהלך עמדו בשבועות האחרונים חברי "האיחוד המסורתי", ארגון הגג של התנועות העוסקות במסורתיות ומזרחיות. מיד עם קבלת ההחלטה הוציאו חברי האיחוד מכתב לכלל חברי המל"ג ובו הם מברכים אותם על החלטתם. בין היתר נכתב כי "אנו מבקשים להביע את הערכתנו אודות לבשורה הגדולה שטמונה בהחלטה שהתקבלה היום, ולצד זאת להביע את המחוייבות ש לנו לסייע במימושה ובקידומה במעגלים הציבוריים והחברתיים הרלוונטיים, כדי שהחלטה זו תקבל את מלוא משמעותה בקרב החברה הישראלית ומדינת ישראל".

הרב ד"ר יצחק בן דוד, מראשי האיחוד המסורתי אמר על ההחלטה: "קשה להפריז בערך ובחשיבות של ההחלטה הזו, ובבשורה שטמונה בה. מעבר למישור האקדמי הצרוף, זוהי אבן דרך חשובה בבנייתו של סיפור ישראלי חדש, שיהיה שלם ומתוקן יותר מזה שקדם לו".

פרופ' מאיר בוזגלו, יו"ר תנועת תיקון וממובילי האיחוד המסורתי הוסיף: "זהו יום חשוב של הבנה בחשיבות מורשת ספרד והמזרח לסיפור היהודי השלם, מדובר בעבודה של צוותים, חוקרות וחוקרים שמייצרת בימים האלה הוכחה שהתיקון אפשרי".