"רמאי הביקורות יישאו באחריות": אמזון תובעת חברות שלכאורה מילאו את הפלטפורמה בביקורות מזויפות

ביקורות מזויפות הן בעיה קשה לחברות הקמעונאות השונות: במעטה של ביקורות אותנטיות מתחבאים משתמשים שקיבלו תשלום כדי לפרסם תגובה חיובית בלי מחויבות • כעת אמזון תובעת שתי חברות שלכאורה זו הייתה הפרקטיקה שלהן

מטה אמזון בקליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images
מטה אמזון בקליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקית הקמעונאות אמזון הגישה תביעות נגד שתי חברות שעזרו למלא את הפלטפורמה שלה בביקורות מזויפות, כך על-פי הודעת התביעה. התביעות הוגשו במחוז קינג בסיאטל, והחברה מאשימה את החברות AppSally ו-Rebatest בהגברת ביקורות מזויפות בזירה. החברות חיברו לכאורה בין מוכרי צד שלישי לצרכנים שישאירו ביקורות חיוביות על המוצר שלהן, בתמורה למוצרים בחינם או לתשלום.

למעשה, אמזון מגדירה את החברות הנתבעות כ"ברוקרים של ביקורות מזויפות", וכך הן מרוויחות מיצירת ביקורות מטעות והונאות. היא מבקשת לעצור אותן, בטענה כי הן עזרו להטעות את הקונים בעזרת משתמשים שפרסמו ביקורות מזויפות בחנויות כמו איביי ואמזון.

"אנחנו יודעים כד כמה ביקורות אמינות הן בעלות ערך ללקוחות שלנו. זו הסיבה שאנחנו מחייבים שרמאי הביקורות הללו יישאו באחריות. בעוד אנו מונעים ממיליוני ביקורות חשודות להופיע אי-פעם בחנות שלנו, התביעות הללו מכוונות למקורות הביקורות הבעייתיות", כך דרמש מהטה, סמנכ"ל אמון לקוחות ותמיכת שותפים באמזון.

אמזון היא מבקשת לסגור את האתרים הללו ולהוציא צו מניעה נגד החברות הנתבעות שיאסור עליהן להציע מכירת ביקורות באמזון, והיא מבקשת פיצויים לא מוגדרים. 

יותר מ-900 אלף משתמשים מוכנים לכתוב ביקורות מזויפות

על-פי ההודעה לעיתונות, אמזון טוענת כי יש לחברות הללו יותר מ-900 אלף משתמשים שמוכנים לכתוב ביקורות מזויפות. "בשנים האחרונות צמחה תעשייה מרושעת, בה רמאים מאפשרים ביקורות מזויפות או מנופחות בתמורה לכסף או מוצרים בחינם", נכתב בהודעה.

ביקורות מזויפות הוכחו כבעיה קשה עבור אמזון. על-פי ההודעה של אמזון, החברות האלה פעלו לכאורה כך: AppSally דרשה עמלה מהמוכרים השונים וסיפקה להם "ביקורות מאומתות". כדי שהביקורות ייראו יותר אותנטיות, המוכרים סיפקו קופסאות ריקות לחברה כדי שיכללו גם תמונות בביקורות המשתמשים. השירות הזה יחזק את המוצר בתוצאות החיפוש של אמזון. בנוסף, Rebatest הציעה משתמשים שהיו מבצעים הזמנה של מוצר באמזון ומשאירים ביקורת. החברה לכאורה החזירה את הרכישה למשתמשים באמצעות PayPal ועוד.

שתי החברות לא הגיבו לדיווחים ברחבי העולם.

אמזון כמובן אוסרת לחלוטין ביקורות מזויפות או מוטות, והיא משתמשת בטכנולוגיית למידת מכונה בשילוב עם חוקרים מיומנים כדי לזהות, למנוע ולהסיר אותן. לפי אמזון, היא מקבלת יותר מ-30 מיליון ביקורות בכל שבוע, ובשנת 2020 היא עצרה יותר מ-200 מיליון ביקורות חשודות לפני שהן נראו אי-פעם על-ידי לקוח.

ענקית הקמעונאות מתפארת בכך שעד 2021, שני אתרי ביקורות מזויפות גדולים בגרמניה ובבריטניה נסגרו בעקבות צעדים משפטיים של אמזון במדינות האלה. החברה גם משתפת פעולה עם הרשתות החברתיות כדי להימנע מזה. אמזון דיווחה בשנה שעברה על למעלה מ-16 אלף קבוצות פוגעניות לרשתות החברתיות כמו פייסבוק וטוויטר, וכתוצאה מכך קבוצות עם יותר מ-11 מיליון חברים הוסרו.