צ'לסי עוברת לנאמן, אבל אברמוביץ' לא הולך לשום מקום

צ'לסי היא נכס בעייתי עבור האוליגרך הרוסי רומן אברמוביץ' בעיקר בגלל החשיפה הציבורית האדירה שלה • אלא שהעברת הקבוצה לנאמן, לא משנה בפועל הרבה מבחינת אברמוביץ' והשפעתו על הקבוצה לא צפויה להיחלש

רומן אברמוביץ'. ההודעה על העברת צ'לסי לנאמן היא כנראה הכל חוץ מדרמטית / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett
רומן אברמוביץ'. ההודעה על העברת צ'לסי לנאמן היא כנראה הכל חוץ מדרמטית / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

"ההודעה הדרמטית" של רומן אברמוביץ' כי הוא מעביר את מועדון הכדורגל צ'לסי לידי נאמן, היא כנראה הכל חוץ מדרמטית. אברמוביץ', שמחזיק בצ'לסי מאז 2003, לא הולך לשום מקום כרגע.

מבין כל הנכסים שלו - שכוללים בין היתר אחוזה בשווי 150 מיליון ליש"ט, ארבע יאכטות, החזקות בקונצרן הפלדה Evraz ועוד נכסים רבים - צ'לסי היא נכס בעייתי בעיקר בגלל החשיפה הציבורית האדירה שלה. חשיפה היא הדבר האחרון שאוליגרך רוסי, שמכר נכסים במיליארדים לחברות רוסיות ממשלתיות וידוע בקשרים שלו עם פוטין, צריך כרגע.

מבחינה משפטית אברמוביץ' עשה את המהלך הנכון דווקא כדי לשמור על צ'לסי בידיים שלו עד יעבור זעם. בימים האחרונים ביצעו גופי הספורט הגדולים באירופה ובעולם מהלכים משמעותיים כחלק מהפעילות הכלל-עולמית נגד רוסיה: אופ"א הודיעה בסוף השבוע על העברת גמר ליגת האלופות שהיה אמור להתקיים במאי מסנט פטרסבורג לפריז; התאחדות הספורט המוטורי העולמית הוציאה את הגראנד פרי של סוצ'י שתוכנן לספטמבר השנה מהסבב; ביורוליג הודיעו כי הקבוצות הרוסיות לא יוכלו לארח אצלן בבית בתקופה הקרובה; ומנצ'סטר יונייטד הקפיאה את הסכם החסות שלה עם חברת התעופה אירופלוט.

במקרה של אברמוביץ' המצב מעט שונה. הוא מחזיק במקביל לאזרחות הרוסית גם אזרחות ישראלית ופורטוגלית שיכולות לתת לו מרחב תמרון הרבה יותר גדול. גם במקרה של צ'לסי, שתעבור כעת לידיים של צוות נאמנים, הרי שהתפעול היומיומי של המועדון לא באמת ייפגע, והוא ימשיך להיעשות על ידי יד ימינו של אברמוביץ' - הדירקטורית מרינה גרנובסקאיה שאחראית לכל פעילות הכדורגל ביחד עם המנהל הספורטיבי פיטר צ'ך. גרנובסקאיה קיבלה בשנים האחרונות סמכויות רחבות במועדון, ובמקביל הנוכחות של אברמוביץ' במשחקים בסטמפורד ברידג' הפכה למינורית יותר ויותר.

צריך גם להיות ריאליים: העובדה שאברמוביץ' מעביר את הקבוצה לידי נאמנים לא אומרת שום דבר לגבי האופן שבו יתקבלו החלטות חשובות מעכשיו. באנגליה כבר רומזים כי אין שום דרך למנוע מאברמוביץ' להעביר מסרים ולמשוך בחוטים גם כשהוא "בחוץ".

בעיה? צ'לסי לא תוכל ליהנות כרגע מהכסף של אברמוביץ'

מה לגבי הזרמת כספים למועדון? בעוד שלקחת החלטות בחדרי חדרים לגבי המועדון לא תהיה בעיה, העברות כספים ותמיכה פיננסית במועדון הם כבר סיפור אחר. כאן גם עומדת הנקודה העיקרית שבה אברמוביץ' יצטרך להראות שהוא לקח צעד לאחור.

אחת הבעיות המרכזיות באמברגו על אנשי עסקים רוסיים שנכנסו ל"רשימה" היא בעיקר בהקשחת היכולת שלהם לפעול מבחינה פיננסית. במקרה של צ'לסי, גם אם המצב יגיע לידי כך שהמועדון לא יוכל ליהנות מהזרמה של אברמוביץ', הרי שלא מדובר באסון גדול: אם שמים לרגע את תקופת הקורונה בצד, הרי שכבר היום צ'לסי חיה פחות או יותר במצב של ברייק איבן. זה לקח אמנם 15 שנה והשקעה של כ-1.5 מיליארד ליש"ט מכיסו של אברמוביץ', אבל בסוף זה הגיע.

המועדון מייצר הכנסה טבעית של כמעט 450 מיליון ליש"ט ובשנתיים האחרונות שלפני הקורונה סיים ברווח, ולמעשה לא נדרש להזרמה שוטפת של הבעלים. יותר מזה, אברמוביץ' היה אחד הבעלים היחידים בעולם הספורט שניצל את תקופת הקורונה ושחרור הרגולציה מצד אופ"א (רגולציה שמנעה הזרמת הון לא מוגבלת מצד בעלים) להשקיע ולחזק את הסגל של צ'לסי עם מסע רכש אדיר של שחקנים שסידר את המועדון לשנים הבאות.

גם אם כעת יידרש להפעיל את המועדון באיזון תפעולי, מה שיהיה יותר קל לאור חזרת הקהל ליציעים, צ'לסי תוכל לעשות זאת ללא בעיה מיוחדת. כספי הטלוויזיה האדירים שמגיעים לקבוצות הפרמיירליג ימשיכו להניע את המועדון, הסגל חזק מספיק כדי להמשיך ולהיכנס לליגת האלופות, ואם תהיה בעיה תזרימית נקודתית היא תמיד תוכל להיפתר דרך מכירה של שחקן.

איפה בכל זאת אנחנו עשויים לראות את ההשפעות של העברת הקבוצה לידי נאמנים? בעיקר בחלון ההעברות הקרוב. המועדון לא יוכל לעשות מהלכים גדולים שיידרשו הזרמת כספים, ואם ירצה לעשות כאלו הוא יידרש בצד השני למכור שחקנים. אבל, כאמור, מסע הרכש של אברמוביץ' הבטיח את המועדון לפחות בתקופה הקרובה מבחינת מצב הסגל.

האם זאת ההזדמנות לאברמוביץ' לממש?

האם המלחמה באוקראינה תקדם את רומן אברמוביץ' למכירה של המועדון? אברמוביץ', שנכנס לבעלות על צ'לסי בגיל 37, כבר עמוק בתוך העשור השישי לחייו. במהלך העשור האחרון היו דיווחים על כך שהמועדון נמצא על המדף ואברמוביץ' מחפש אפשרות יציאה.

צ'לסי היא בהחלט לא הנכס המניב שלו, להיפך. וכאמור, דווקא העסק הזה מושך אש והפך בימים האחרונים למוקד השיח התקשורתי באנגליה - כולל התבטאויות של חברי פרלמנט נגדו בהקשר של החזקת המועדון.

בשנתיים האחרונות נכנסו לא מעט חברות פרייווט אקוויטי למועדוני כדורגל, כשהן מנצלות סיטואציות משבריות שיצרה הקורונה. צ'לסי היא בהחלט מועדון אטרקטיבי להשקעה - על פי הערכות שונות היא שווה בין 2.1 ל-2.4 מיליארד ליש"ט (אברמוביץ' רכש אותה ב-2003 ב-140 מיליון ליש"ט) - סכום נמוך יותר ממועדונים כמו מנצ'סטר יונייטד, ליברפול או מנצ'סטר סיטי.

אחת השאלות המרכזיות במקרה של מכירה היא מה ייעשה עם החוב של המועדון כלפי אברמוביץ'. הבעלים הרוסי-ישראלי-פורטוגלי אמנם הזרים והזרים לאורך השנים, אבל דאג לרשום את את ההזרמות הללו כהלוואות בעלים. "הטיימס" פרסם בחודש שעבר כי מאז 2003 החוב של צ'לסי לבעלים עומד על 1.51 מיליארד ליש"ט.

אם אברמוביץ' "יגורש" ציבורית מסטמפורד ברידג' - לא בטוח שהוא לא יבקש לשקף חלק מהסכום הזה בתוך המחיר של המועדון.