ברשות המסים רוצים להיות צדיקים יותר מה-OECD על חשבון העסקים הקטנים

רשות המסים רוצה למנף המלצות של ה-OECD להוראות דרקוניות שיגדילו הוצאות של אלפי עסקים בישראל, והכל באיצטלה של גביית מסי אמת מפייסבוק ומגוגל

ערן יעקב, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור
ערן יעקב, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

הסיפור שלנו מתחיל ב-2015, כשארגון ה-OECD היתווה תוכנית פעולה להתמודדות עם מיסוי החסר של ענקיות גלובאליות כמו Facebook, Google ו-Amazon. התוכנית שכונתה בשם המסתורי "תוכנית פעולה 13" כוללת דרישות דיווח שונות מעסקים, חלקן רשות וחלקן חובה, שהועברו לרשויות המס של מדינות ה-OECD כדי שיתורגמו לחקיקה תואמת מקומית. חלק מהמדינות כמו ארה"ב, קנדה ושוויץ בחרו לאמץ רק את דרישות החובה. אחרות אימצו גם חלק מדרישות הרשות.

רשות המסים בישראל גיבשה הצעת החוק שמאמצת גם את דרישות החובה, גם את דרישות הרשות וגם על הדרך מכבידה ברגולציה נוספת. נשמע טוב, לא? ישראל משתלבת בליגת העל של המלחמה במיסוי הנמוך שמשלמים התאגידים הבינלאומיים. הבעיה, שההצעה הזו כוללת לא רק מגה ארגונים גלובאליים, אלא גם אלפי עסקים בינונים וקטנים בישראל אשר להם עסקים עם חברות בחו"ל.

בישיבת ועדת הכספים האחרונה בעניין שהתקיימה ב-8 בפברואר הציגו נציגי רשות המסים את הצעת החוק בפני ח"כים בודדים מוועדת הכספים, שלא פחדו להתמודד עם חוק כל כך לא סקסי. חבל מאוד שחכ"ים בודדים נכנסו לחדר של הוועדה, כי החוק הזה עלול לגרור אחריו הוצאות של עשרות אלפי שקלים בשנה שעוד מעט יפלו על העסקים הרלוונטיים.

נציגי הרשות טענו בדיון, כי הם מתואמים עם לשכת רואי החשבון בנושא, ואולם זו הוציאה כבר לפני שנתיים מכתב חריף לוועדת הכספים ולרשות המסים, שבה התנגדה לאימוץ דרישות הרשות של ה-OECD ותמכה רק באימוץ דרישות החובה. בין היתר הציעה הלשכה לבדוק את האפקטיביות של הפעלת דרישות הרשות באותן המדינות בהן הם יושמו, לפני ביצוע החקיקה אצלנו.

ואולם רשות המסים הלכה כברת דרך נוספת, מעבר לדרישות ה-OECD, ובין היתר כוללת הצעת החוק דרישה להעמיד לרשות המסים מידע כמעט אינסופי במקרה של עסקה עם צד קשור בחו"ל. לפיכך הזהירה הלשכה את הח"כים, שלא לאפשר לרשות להעביר את החוק באצטלה של דרישות ה-OECD, כי זה לא נכון. יותר מזה - הלשכה טענה, כי החקיקה הקיימת בישראל מתמודדת בדיוק עם הנושא הזה ודורשת הצגת נתונים הרבה מעבר לדרישות הנהוגות במדינות ה-OECD רבות. חקיקה נוספת תיאלץ בעלי עסקים בישראל שיש להם עסקים בחו"ל, גם אם הם קטנים ביותר, להתמודד עם דרישות חשבונאיות נוספות, שיעלו להם , מנסיוני, עשרות אלפי שקלים בשנה. איפה זה ואיפה פייסבוק וגוגל.

מאז נכתב המכתב עברו שנתיים. החוק הוקפא אז, והוחזר לדיונים בימים אלה, לאחר שכבר אושר בקריאה טרומית בכנסת. בניגוד לטענת רשות המסים כי היה תיאום עם לשכת רואי החשבון- שום שינוי לא נעשה בו.

וכך, בעוד שר האוצר אביגדור ליברמן הציג תכנית לאומית להפחתת הרגולציה בישראל, רשות המסים פועלת בהפוך. לכן, זה לא שיד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל. הפעם זו ממש אותה היד.

הכותב הוא חשב בחברה ציבורית, מרצה לחשבונאות ומימון באוניברסיטת אריאל ונציג לשכת רו"ח בנושא מול ועדת הכספים ומס הכנסה