אוקראינה | סיקור שוטף

ביידן אומר שהוא יוודא שהמערב יפעל באופן מתואם בנוגע לפלישה הרוסית

שר החוץ של רוסיה לשעבר אנדריי קוזירב קורא לדיפלומטים רוסים להתפטר במחאה על המלחמה באוקראינה • בניין ממשלתי בחרקיב הושמד ע"י הפגזה רוסית • שגרירי האיחוד האירופי הסכימו לביצוע הערכה ראשונית של סיכוייה של אוקראינה להתקבל לגוש • מעל 500 אזרחים אוקראינים נהרגו מתחילת המלחמה • חמישה נהרגו בהפגזת מגדל הטלוויזיה בקייב

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Alex Brandon
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Alex Brandon

22:15

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, אמר הערב במהלך מפגש מסורתי עם עיתונאים לקראת נאום "מצב האומה" כי יש לו מסר מרכזי אחד שהוא מעוניין לשלוח לעם האמריקאי - שהוא יבטיח שבנות בריתה של אמריקה יהיו מאוחדות בתגובה לפלישה הרוסית לאוקראינה.

במקביל, שר החוץ של רוסיה לשעבר אנדריי קוזירב, שכיהן בתפקיד בין 1990 ל-1996 תחת הנשיא בוריס ילצין, קרא לדיפלומטים רוסים להתפטר במחאה על המלחמה באוקראינה. "דיפלומטים יקרים, אתם מקצוענים ולא תעמולנים זולים", כתב בטוויטר, והוסיף: "כשעבדתי במשרד החוץ, הייתי גאה בעמיתיי. עכשיו זה פשוט בלתי אפשרי לתמוך במלחמת האחים העקובה מדם באוקראינה".

21:03

שר החוץ יאיר לפיד: "אנו מגנים את הפגיעה בבית הקברות היהודי הסמוך לאתר ההנצחה המציין את שואת יהודי קייב ורצח העם היהודי בבאבי יאר. אנו קוראים לשמור ולכבד את קדושת האתר. אנו ממשיכים לעקוב אחרי האירועים ומביעים את צערנו על הפגיעה בחיי אדם".

20:45

שגרירי האיחוד האירופי הסכימו היום לביצוע הערכה ראשונית של סיכוייה של אוקראינה להתקבל לגוש. על פי הפרסום ב"בלומברג", השליחים יבקשו הערכה מהנציבות האירופית - הזרוע המבצעת של האיחוד. מנהיגי האיחוד האירופי צפויים לדון בסיכוייה של אוקראינה להצטרף במהלך פסגה שתיערך בפריז ב-10-11 במרץ, כך לפי גורמים המעורים בפרטים.

המהלך בא בעקבות הבקשה הרשמית שהגיש אתמול נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי. עם זאת, מדובר בצעד סמלי בעיקרו: הקבלה של אוקראינה לאיחוד האירופי עדיין עשויה להימשך יותר מעשור. קרואטיה, המדינה האחרונה שהצטרפה לאיחוד האירופי, עברה תהליך של כעשר שנים - שהסתיים רשמית רק ב-2013.

מכיוון שהמצב באוקראינה דרמטי, האיחוד האירופי עשוי להסכים לזרז את הליך הקבלה, אמר גורם רשמי, אבל הסיכוי קטן, וגם אז - זה ייקח בין 15 ל-18 חודשים.

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, אמרה היום בבריסל כי היא שוחחה עם זלנסקי על החברות באיחוד, וכי "יש עוד דרך ארוכה לפנינו". לדבריה, איש "לא יכול להטיל ספק בכך שעם שמתייצב כל כך באומץ למען הערכים האירופים שלנו שייך למשפחה האירופית שלנו".

19:00

באיחוד האירופי שוקלים לנתק את הבנק השני בגדולו ברוסיה, VTB, ממערכת התשלומים סוויפט. זאת בנוסף לשישה בנקים נוספים בעלי השפעה חשובה על הכלכלה הרוסית. כך מדווח הערב "הגרדיאן". ההחלטה הסופית בעניין תהיה של בכירים במדינות החברות באיחוד האירופי. 

בין הבנקים הנוספים שעשויים להיות מנותקים מסוויפט, נמצאים: Rossiya Bank, באיחוד מאמינים שמדובר בבנק של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ורבים מהבכירים בשלטון הרוסי; Promsvyazbank ו-Vnesheconombank, שלפי הערכות האיחוד פועלים באופן ישיר לפי הוראות פוטין ובעלי תפקידי מפתח במימון סקטור ההגנה הרוסי. 

18:50

חמישה בני אדם נהרגו לאחר שהצבא הרוסי הפגיז את מגדל הטלוויזיה בקייב. חמישה נוספים נפצעו. כך לפי דיווח "רויטרס". 

בתוך כך, בארה"ב מעריכים כי רוסיה האטה את ההתקדמות שלה לעבר קייב, בשל קשיים לוגיסטיים, בהם גם מחסור במזון בחלק מהיחידות. 

ב"הגרדיאן" ציינו כי גורם בכיר במערך ההגנה האמריקאי אמר שההתקדמות הרוסית לקייב היא "כמו שהיא אתמול". הוא ציין מספר גורמים אפשריים לכך, בהם גם ההתנגדות האוקראינית. עם זאת, הבכיר גם ציין שישנה אפשרות שהרוסים מעכבים את ההתקדמות שלהם מבחירה: "אחת מהסיבות לעיכוב שרואים יכולה להיות שהרוסים עצרו כדי להעריך מחדש את המסלול כדי להתמודד עם הקשיים בדרך". בנוסף, הוא ציין כי בשטח היו עדויות לכך שיחידות רוסיות נכנעו ללא קרב. "הרבה מהחיילים הרוסים הם חסרי ניסיון, מעולם לא היו בקרוב. אנחנו מאמינים שלחלקם אפילו לא אמרו שהם בדרך למלחמה". 

17:32

עיתונאים בקייב מדווחים על הפגזות של הצבא הרוסי על מגדל הטלוויזיה בעיר. כפי שצוין מוקדם יותר בהודעת שר ההגנה הרוסי שויגו, רוסיה מכוונת לפגוע בשירותי הביטחון האוקראיניים ונגזרותיהם.

16:49

צרפת העבירה עזרה הומניטרית בשווי 111 מיליון דולר (100 מיליון אירו) לאוקראינה, לפי הצהרת משרד החוץ במדינה. "אנו ניצבים מול משבר הומניטרי באוקראינה שנגרם מהפלישה הרוסית למדינה ובתגובה לבקשות הרשויות האוקראיניות, צרפת החליטה להעביר חבילת סיוע פיננסית של 100 מיליון אירו כדי לספק תגובה מיידית לאוכלוסיה שמושפעת מהאימות", לשון ההצהרה.

עוד נאמר בהצהרה כי צרפת תסייע גם במצב הפליטים בפולין.

עד כה צרפת שלחה לאוקראינה 33 טון של סיוע חירום הכולל אוהלים, שמיכות ושקי שינה בין השאר.

16:17

סוכנויות החדשות ברוסיה מדווחות כי הצבא הרוסי עומד לתקוף בקייב אתרים ששייכים לשירותי הביטחון האוקראינים. בדיווחים פורסם כי שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, ביקש מהאוכלוסיה האזרחית בקייב ובסביבתה לעזוב את האזור בהקדם.

15:26

שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניצ'וק, אומר כי אוקראינה מאוכזבת מכמה מההחלטות שהתקבלו בישראל ובהן לא לספק מערכות נשק וציוד מגן וכן ההחלטה לא לאפשר לפליטים אוקראינים להגיע לישראל. במסיבת עיתונאים אמר קורניצ'וק כי ארצו ביקשה מישראל סיוע רפואי ובכלל זה תרופות, ציוד שטח וגם לסייע לטיפול בפצועי המלחמה בבית חולים שדה או בהעברה לבתי חולים בישראל.

"נתנו לישראל רשימת ספציפית של ציוד רפואי נוסף שאנחנו צריכים כמו אנטיביוטיקה ואנחנו מקווים שיספקו גם את זה. בכל מקרה מודים על מה שנעשה עד כה ביקשנו גם קסדות ואפודי מגן חשובים לנו מאוד. הם אזלו במחסנים של מדינות אירופה. ביקשנו מישראל לקבל ציוד מיגון כזה. לא רק עבור הצבא - מי שזקוק זה גם המשטרה, הכבאים והצוותים הרפואיים" בסוגיית הנשק אמר כי בשיחה ביניהם הנשיא וולודימיר זלנסקי ביקש מראש הממשלה נפתלי בנט לספק נשק לאוקראינה. "אנחנו זקוקים לנשק הגנתי. לא אוכל להגיב מעבר לכך לגבי איזה נשק וכמה נשק אנחנו צריכים. אנחנו מקווים שישראל תנהג כמו שאר העולם ותעזור לנו גם עם נשק".

עם זאת, קורניצ'וק אמר כי לא ידוע לו על בקשה לרכוש את מערכת כיפת ברזל. בנוסף אמר כי אוקראינה ביקשה כי ישראל תפסיק את השידורים של מה שכינה "ערוצי התעמולה" של ממשלת רוסיה בישראל.

במהלך מסיבת העיתונאים פרץ קורניצ'וק בבכי ואמר "אנחנו צריכים עוד עזרה מישראל. אני מקווה שהם יתנו לנו בימים הקרובים עוד עזרה. זה עניין דחוף. אי אפשר לדון על זה במשך חודשים, אני מקווה שהתמיכה של הציבור הישראלי תשפיע על הממשלה ותגרום לה לקבל החלטות לתמוך בנו".

בנוגע למותו של הישראלי רומן ברודצקי אמש אמר השגריר כי בשלב הזה לא ברור כיצד נהרג וכי האוקראינים מסייעם לחצות את הגבול למדינות הבטוחות.

בנוגע לפליטים סיפר כי עשרות אזרחים אוקראינים נשלחו חזרה מנתב"ג אל המדינות שמהן הגיעו לאחר שנמלטו מהקרבות בארצם הוא הזכיר כי "אלפי חסידי אומות עולם אוקראינים הצילו יהודים בשואה", "הם לא באים לעבוד כאן, הם בורחים מהמלחמה".

על המצב בארצו אמר כי חיילים בלארוסים נכנסו הבוקר לשטח אוקראינה, וכי העיר חרקוב נפגעה היום קשה כתוצאה מהפצצה רוסית, וכי יש מספר גדול של הרוגים ופצועים. "לא היה דבר כזה מאז מלחמת העולם השניה", אמר וציין כי הפלישה הזו איחדה את האוקראינים . עוד אמר כי העולם הדמוקרטי מאוחד לצד אוקראינה ומספק נשק, ציוד ומזון.

קונסול הכבוד של אוקראינה בירושלים עופר קרצ'נר אמר גם הוא כי על ישראל לפתוח את המחסנים כדבריו ולספק ציוד צבאי הגנתי לאוקראינה. "זה אסון אמיתי מול העיניים שלנו. דיברתי עם משרד החוץ ומשרד הביטחון. תרופות ואוכל זה לאנשים חיים, אבל צריך ציוד הגנה כדי לשמור על החיים. ישראל יכולה לתת וצריכה לתת ציוד הגנה. לפני חצי שעה דיברתי עם משרד הביטחון וקיבלתי תגובה אוהדת. ההחרפה בלחימה גורמת גם לממשלת ישראל לשנות את עמדתה ואני מקווה שנראה את זה קורה בימים הקרובים".

14:35

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התקבל במחיאות כפיים סוערות מדיפלומטי הפרלמנט האירופי כשעלה לנאום וידיאו בשידור חי במליאה. מתרגמו מאוקראינית פרץ בבכי בעודו מתרגם את דבריי הנשיא שמדינתו הודפת את הצבא הרוסי כבר שישה ימים.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נואם בשידור חי מקייב במליאת הפרלמנט האירופי / צילום: Reuters, Yves Herman
 נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נואם בשידור חי מקייב במליאת הפרלמנט האירופי / צילום: Reuters, Yves Herman

"אנחנו נלחמים עבור ארצנו והחופש שלנו בלבד. נלחמים עבור החיים וכדי לשרוד, זו המוטיבציה הגבוהה ביותר של אוקראינה", אמר זלנסקי וגרם למתרגם לשפה האנגלית לעצור מרוב התרגשות, "אנחנו רוצים לראות את הילדים שלנו חיים, אני חושב שזה רצון הוגן".

חברי הפרלמנט האירופי מריעים לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בתום נאומו במליאה / צילום: Reuters, Yves Herman
 חברי הפרלמנט האירופי מריעים לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בתום נאומו במליאה / צילום: Reuters, Yves Herman

זלנסקי הוסיף כי "אנחנו נלחמים גם עבור הזכות להיות חברים שווים באירופה. אני מאמין שהיום אנו מראים לכולם בדיוק מי אנחנו".

בתום נאומו, כל חברי הפרלמנט האירופי נעמדו ומחאו כפיים.

חברי הפרלמנט האירופי בחולצות תמיכה באוקראינה, מריאים לנשיא אוקראינה זלנסקי / צילום: Reuters, Yves Herman
 חברי הפרלמנט האירופי בחולצות תמיכה באוקראינה, מריאים לנשיא אוקראינה זלנסקי / צילום: Reuters, Yves Herman

13:55

שידור נאומו המוקלט של שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, גרם ליציאה המונית של משלחות מאולם הוועידה לפירוק מנשק גרעיני שנערכה בז'נבה. משלחות רבות החרימו את נאומו של לברוב, במחאה על הפלישה הרוסית לאוקראינה.

אולם הוועידה נותר כמעט ריק לאחר יציאת המחאה. השר לברוב הודיע מראש שיגיע לוועידה לייצג את רוסיה, אך אתמול ביטל את הטיסה לז'נבה בשל הסנקציות שהוטלו על ארצו, במסגרתן חסם האיחוד האירופי את המרחב האווירי שלו בפני מטוסים רוסיים. 

בנאום הצהיר לברוב כי רוסיה סבורה שזה בלתי מתקבל על הדעת שמדינות באירופה מארחות נשק גרעיני אמריקאי, וכי הנשק הזה צריך לחזור לשטח ארה"ב. 

13:30

הרשת החברתית יוטיוב חסמה את ערוצי החדשות הרוסיים RT וספוטניק ברחבי אירופה בתגובה לפלישה. החברה בבעלות אלפבית אישרה זאת בציוץ בטוויטר, ואמרה כי תמשיך לנטר את המצב מסביב לשעון כדי לנקוט פעולה מהירה.

13:14

סוכנות האו"ם לענייני פליטים מדווחת על כ-660 אלף פליטים מאוקראינה שהגיעו למדינות הגובלות בה, בשישה הימים האחרונים. כך לפי דיווח רשמי של הסוכנות. בתוך כך, הנציבה הבכירה של האו"ם לזכויות אדם, מישל בצ'לט, ציינה הבוקר כי מאז 24 בפברואר תועדו 536 הרוגים אזרחים באוקראינה ו-400 פצועים, ביניהם 26 ילדים.

בקצב הזה, הסוכנות מדווחת כי המצב באוקראינה יהפוך למשבר הפליטים הגדול ביותר באירופה במאה הזאת. המדינות שהותירו את הגבולות שלהן פתוחים בצל הפלישה הרוסית הן: פולין, הונגריה, מולדובה, רומניה וסלובקיה. גם מדינות אחרות באירופה שלא גובלות באוקראינה פתחו שעריהן לפליטים.

11:20

בערוץ הטלגרם של שירותי החירום באוקראינה דווח על לפחות שישה אזרחים הרוגים, אחד מהם ילד, בפיצוץ מהפגזת הרוסים בחרקיב, העיר השנייה בגודלה במדינה.

הפיצוץ השמיד בניין ממשלתי, כך נראה בסרטונים של התקרית שהפיץ משרד החוץ האוקראיני ובכירים אחרים בממשלה. הסרטונים מהתקרית מופצים משעות הבוקר המוקדמות בסוכנויות החדשות האוקראיניות.

"רוסיה מנהלת מלחמה ועוברת על החוק ההומניטרי הבינלאומי. הורגת אזרחים, הורסת תשתיות אזרחיות. המטרה העיקרית של רוסיה היא הערים הגדולות וכעת היא מפגיזה אותנו", נמסר בהודעת משרד החוץ האוקראיני.

בווידיאו נוסף שמופץ בשעות האחרונות מחרקיב, ניתן לראות את תוצאות ההפגזה הרוסית. קונסטנטין נמיצ'ב, ראש מטה ההגנה של חרקיב, ממשיך להפיץ סרטונים הבניין המופגז בערוץ הטלגרם שלו. הבניין שהופגז נמצא בכיכר המרכזית בחרקיב, שנחשבת לאתר תיירותי ומופת אדריכלית.

7:00

צילומי לוויין מהלילה מראים כי רוסיה מכניסה כוחות נוספים לאוקראינה כדי להתגבר על ההתנגדות שבה היא נתקלת. השיירה הרוסית, באורך של 64 ק"מ, עושה את דרכה ככל הנראה לבירת אוקראינה - קייב.

במהלך הלילה רוסיה תקפה את העיר השנייה בגדולה באוקראינה חרקוב בטילים. ההתקפה הובילה לפי דיווחים לפגיעה באזרחים רבים. דיווחים גם על עשרות חיילים אוקראינים שנהרגו במהלך התקיפות הלילה. במהלך הלילה דווח כי בית המשפט הבינלאומי יחקור חשד לפשעי מלחמה באוקראינה.