"טסלה של עולם הבנייה": וויו הישראלית השלימה גיוס של 400 מיליון דולר

סבב הגיוס של הסטארט-אפ, שהוקם ע"י שני יזמי הייטק ישראלים ותיקים, הוא בין הגבוהים ביותר בעולם טכנולוגיית הבנייה והופך את וויו לחד קרן • הסבב מגיע אחרי שהחברה הגדולה ביותר בתחום הבנייה המודולרית "קאטרה" קרסה

עמי אברהמי ועמית הלר / צילום: Veev
עמי אברהמי ועמית הלר / צילום: Veev

כולם מכירים את הכישלון של קרן הענק סופטבנק עם חברת חללי העבודה וויוורק (wework), שאמורה הייתה להיות שווה עשרות מיליארדי דולרים, אבל בשנה שעברה רשמה הקרן המפורסמת כישלון משמעותי נוסף, אף כי מתוקשר קצת פחות, בסטארט-אפ הבנייה המודולרית קאטרה (Katerra).

קאטרה אמורה הייתה לייעל את עולם הבנייה המסורתי באמצעות ייצור סדרתי של קירות במפעל ולאחר מכן הבאתם להרכבה באתר הבנייה, אך היא קרסה והגיעה לפשיטת רגל אשתקד, אחרי ששרפה כ-2 מיליארד דולר מכספי משקיעים, חלק גדול מהם של סופטבנק. כ-8,000 עובדים מצאו עצמם בלי עבודה.

על אף הכישלון הגדול של קאטרה, החזון המודולרי, שאמור להאיץ את קצב הבנייה ולעזור להתמודד עם מחסור כלל עולמי בדירות, עדיין חי ונושם. היום (ג') מודיע הסטארט-אפ האמריקאי-ישראלי וויו (Veev), הפועל בתחום, על גיוס ענק של 400 מיליון דולר, במה שהוא אחד מסבבי הגיוס הגדולים ביותר בעולם טכנולוגיית הבנייה.

הגיוס שהובל על ידי קבוצת ההשקעות בונד בוצע לפי שווי של מעל מיליארד דולר אחרי הכסף, מה שהופך את וויו לחד קרן ראשון בישראל בתחום טכנולוגיית בנייה (Contech).

משקיעים נוספים בסיבוב הנוכחי הם קרן Fifth Wall, זאב ונצ'רס של אורן זאב, JLL Spark ו-LenX, קרן ההשקעות של ענקית הבנייה האמריקאית לנאר.

מסרה עד היום רק 150 דירות

מה גרם למשקיעים לשים סכום כל כך גדול על תחום הבנייה המודולרית, גם אחרי נפילת קאטרה? "אנחנו קיבלנו לפני שנה אישור לייצר קירות שלמים וסגורים במפעל שכוללים בתוכם את קווי החשמל והאינסטלציה כולם. כך שאנחנו מביאים לאתר הבנייה קיר סגור עם כל הפינשים וכל מה שצריך זה רק לחבר אותם בקלות בשיטה של Plug & Play בלי שצריך להעסיק חשמלאי או איש אינסטלציה באתר. זה יתרון אדיר ואת זה לא היה לקאטרה", אומר עמי אברהמי, מייסד-שותף, סמנכ"ל המוצר ומנהל הפעילות בישראל של וויו.

"בנוסף קאטרה ניסתה לתעש את שיטות הבנייה המסורתיות ובנתה במפעל קירות מעץ וגבס. אנחנו משתמשים בשיטה חדשה לבניית קירות בפלדה קלה (LGS), שעליה אפשר להוסיף גימורים במראה של עץ או לבנים, זה משהו שהשקענו בו הרבה טכנולוגיה. קאטרה השקיעה בהקמת מפעלי ענק יקרים אבל אנחנו מתבססים על מפעלים קטנים של 5,000 מ"ר עם 20 פועלים במשמרת, שיכולים לייצר קירות ל-800 יחידות דיור בשנה. בארה"ב יש הרבה מפעלים כאלה שאנחנו יכולים להסב לצרכים שלנו".

כיום מעסיקה וויו כ-350 עובדים, מתוכם 100 במרכז פיתוח בישראל והשאר בסן מטאו, קליפורניה, שם נמצא המפעל היחיד כרגע של החברה. וויו מגיעה לשווי הנוכחי אף שעד היום היא מסרה בעזרת הטכנולוגיה המודולרית שלה רק 150 יחידות דיור בקליפורניה, הרבה פחות מהתפוקה המקסימלית של המפעל שלה, שעומדת כאמור על 800 יחידות בשנה.

"לקח לקרנות שהשקיעו בנו הרבה זמן לקבל החלטה. הם באו לראות את המפעל שלנו ובדקו שאכן אנחנו עומדים בהצהרות שלנו ויכולים במשמרת של שמונה שעות לייצר 20 קירות כמו שאמרנו. קח בחשבון שעשרה קירות שווים לבנייה של 30 מ"ר בערך. השיטה של בנייה מודולרית קיימת כבר עשרות שנים ועד היום היו הרבה חברות שאמרו שהן פיצחו את השיטה, אבל לא היה להן יכולת לייצר קיר סגור ושלם במפעל. מרגע שיש לך את היכולת הזאת תוכל לייצר בנפח גבוה והשמיים הם הגבול. המשקיעים רואים בנו מי שיכולים להיות טסלה של עולם בניית הבתים", אומר אברהמי.

 
  

המיזם לטלפון סלולרי חדש כשל

חברת וויו הוקמה על ידי שני יזמי הייטק ותיקים: עמית הלר (מנכ"ל) ועמי אברהמי. הלר היה ממייסדי הסטארט-אפ בטרפליי שנרכש ב-1999 תמורת כ-50 מיליון דולר על ידי טקסס אינסטרומנטס האמריקאית והפך לחטיבת טכנולוגיית הבלוטוס של החברה. מאוחר יותר הלר היה ממייסדי IXI מובייל, שפיתחה מכשיר סלולרי בשם Ogo על בסיס העברת מסרים מידיים דרך ICQ. ב-2006 נכנסה IXI לנאסד"ק בעקבות מיזוג עם ספאק, אך ארבע שנים לאחר מכן היא נסגרה.

אברהמי היה ממייסדי אתר שיתוף הווידיאו מטהקפה ולאחר מכן חבר להלר ב-IXI. השניים הקימו יחד גם את חברת רילי (Reali), שמפתחת תוכנה לניהול נכסים וגייסה בשנה שעברה 100 מיליון דולר, אך הם אינם עובדים בה כיום ומכהנים רק בדירקטוריון. היזמת השלישית בוויו היא דפנה עקיבא (סמכ"לית הכנסות), עורכת דין שעבדה בעבר בפרקליטות.

וויו נוסדה רשמית ב-2008, אך עברה מאז מספר גלגולים. בתחילה החברה התמקדה ברכישה ומכירה של נדל"ן בארה"ב, שמחירו נפל לשפל לאחר המשבר הפיננסי של 2008. בהמשך היזמים עסקו בשיפוץ ובנייה של פרויקטים, לפני שהגיעו לעולם של בנייה טרומית, כדי לפתור את מה שהם ראו כחוסר יעילות נוראי בעולם הבנייה. לפני הסבב הנוכחי, וויו גייסה כ-200 מיליון דולר, כאשר כ-90 מיליון מתוכם הגיעו מגופים ישראלים כמו מור בית השקעות, מגדל, פסגות ושביט קפיטל. גופים אלו השקיעו בוויו במסגרת פלטפורמת Tase Up של הבורסה בתל אביב, שמאפשרת סחירות בהחזקות בין משקיעים כשירים. כיום השווי של ההחזקה שנמכרה ב- Tase Up עומד על 613 מיליון שקל.

בנייה מודולרית עדיין חלק זעיר מהשוק

וויו היא כמובן לא החברה היחידית שמנסה לפצח את העולם של בנייה מודולרית לסוגיה. שמות נוספים בתחום הם Factory OS האמריקאית שגייסה עד היום כ-77 מיליון דולר. הסטארט-אפ מאוסטין, טקסס, אייקון (Icon) גייס עד היום 451 מיליון דולר, כאשר הגיוס האחרון שלו הובל על ידי משקיעת הענק טייגר גלובל.

אייקון היא החברה הראשונה בארה"ב שעוסקת בייצור של קירות לבתים בעזרת הדפסת תלת-ממד. ההתמחות של אייקון היא בבנייה ברת השגה לאוכלוסיות עניות במיוחד והיא מתגאה בכך שייצרה בית של כ-32 מ"ר בתוך 48 שעות. נכון לאוגוסט האחרון, החברה דיווחה על כ-24 בתים מודפסים שבנתה במקסיקו ובארה"ב.

עם זאת, בנייה מודולרית עדיין תופסת חלק זעיר מכלל שוק הבנייה האמריקאי וגם אברהמי מודה שיש קשיים. "לאנשים יותר נוח לעבוד בשיטות שהם רגילים אליהן ורצות הרבה שנים. כדי לאמץ שיטות חדשות צריך לשכנע גורמים רבים, החל ממכון התקנים האמריקאי, דרך פקחי בנייה ועיריות שצריך לשנות", הוא אומר.

לדברי אברהמי, עדות אחת ליכולות של החברה היא בנייה של פרויקט חירום בן 78 יחידות דיור בסן חוזה, קליפורניה, שהושלם תוך 90 יום, הזמן המהיר ביותר בארה"ב. הפרויקט נועד לאכלס הומלסים בזמן הקורונה.

לנאר (Lennar), חברת הבנייה השנייה בגודלה בארה"ב, היא כאמור אחת המשקיעות בוויו ובשנה שעברה חתמה איתה על הסכם לבניית שכונה בצפון קליפורניה בת 102 יחידות, שאותם היא מבטיחה לבנות במהירות גבוהה פי ארבעה מאשר בבנייה מסורתית ובחצי העלות. עד היום הייתה וויו מעורבת בבנייה של בניינים עד 4-5 קומות.