קרדורקס מתמזגת עם שיפט פור לפי שווי של 575 מיליון דולר

פינרו, לשעבר קרדורקס, חברת טכנולוגיות הסליקה הוותיקה שהוקמה על ידי היזם הסדרתי יגאל רותם תתמזג עם שיפט פור בעסקה שמערבת מזומן ומניות ותיסחר בבורסת בניו יורק •בעליה של שיפט, הטייס והאסטרונאוט ג'ארד אייזקמן, יקח את פינרו לפרויקט הלווינים השאפתני של אלון מאסק

יגאל רותם / צילום: תמר מצפי
יגאל רותם / צילום: תמר מצפי

חברת טכנולוגיות הסליקה הישראלית פינרו (Finaro) של היזם הסדרתי יגאל רותם מתמזגת על שיפט פור (Shift4). שיפט פור היא חברת פינטק אמריקאית שנסחרת בבורסה של ניו יורק לפי שווי של 4.3 מיליארד דולר ונמצאת בבעלותו של הטייס האמריקאי-יהודי ג'ארד אייזקמן. עסקת המיזוג כוללת שילוב של מרכיב מזומן בהיקף של 218 מיליון דולר ועוד מניות של שיפט בהיקף של 356 מיליון דולר, ועוד כמה עשרות מיליוני דולרים נוספים שעשויים להגיע כחלק מעמידה באבני דרך.

פינרו (לשעבר קרדורקס) הוקמה כבר לפני 13 שנה על ידי רותם ובנימין נחמן, אך החלה בפועל לפעול לפני כעשור לאחר שקיבלה רישיון בנק על ידי האיחוד האירופי. עוד כאשר נקראה קרדורקס, היא הוקמה עם החזון להקטין את שיעור ביטולי העסקאות בתחום המסחר האלקטרוני ולאפשר לבנקים הסולקים - בדרך כלל בנקים אירופאיים או אמריקאיים גדולים - לבטל פחות עסקאות שנעשות בין אתרי מסחר אלקטרוני גדולים לבין לקוחות במדינות מרוחקות.

כיום, היא נחשבת לאחת מספקיות טכנולוגיית הסליקה בתחום המסחר האלקטרוני הבולטות באירופה, ומשמשת הן כמתווך סליקה והן כשער סליקה (gateway) תחת רישיון מיוחד שקיבלה מוויזה ומאסטרקארד. נוסף על סליקה, היא מספקת שירותי פינטק נוספים כמו ניהול סיכונים חוצה גבולות, ניהול מטבע זר, ארנקים דיגיטליים וקריפטו וכלי בינה עסקית. יחד עם זאת, לחברה טביעת אצבע אירופית מאוד: רשיון הבנק שלה הוא אירופי והיא מפעילה פעילות עסקית במלטה, ומרכז פיתוח בהרצליה.

שיפט פור תוכל להתרחב מחוץ ארה"ב

שיפט פור, כמו פינרו, היא ספקית טכנולוגית סליקה, אך כזו שפעילה בגבולות ארה"ב ומשרתת בעיקר את סקטור ההארחה וההסעדה. בין לקוחותיה רשתות בתי מלון כמו הילטון, ורשתות מזון מהיר כמו KFC. המיזוג עם פינרו יאפשר לה לצאת מגבולות צפון אמריקה אל עבר השוק העולמי, וכן להתרחב אל מעבר לעולם הסליקה בנקודות מכירה מקומיות, אל עבר עולם המסחר האלקטרוני.

מייסד שיפט פור הוא המיליארדר היהודי-אמריקאי ג'ארד איזקסון, יזם סדרתי בעל רשת לבתי ספר לטיסה שנחשב גם לידידו הקרוב של אלון מאסק. איזקסון פיקד על טיסת אינספיריישן פור (על שם החברה שהוא מנהל) של ספייס אקס, ששוגרה מפלורידה בספטמבר האחרון ושייטה בגובה 585 קילומטר מעל פני כדור הארץ. הוא גם כוכב סדרת הדוקו קאונטדאון בנטפליקס המתחקה אחר דמותו ועוקבת אחר ההכנות לטיסה.

הקשר לחלל לא מסתיים בזהות הבעלים האקזוטי. איזקסון צפוי לקחת את הטכנולוגיה של פינרו לחלל, בעסקה שבה צפויה שיפט לספק שירותי סליקה לפרויקט הלווינים השאפתני של מאסק, סטארלינק, שאמור להקיף את כדור הארץ ב-40 אלף לווינים ולספק להם, כביכול, תשתית אינטרנט אלחוטית. אתמול הודיע מאסק כי סטארלינק כבר זמינה באוקראינה על מנת לגבות את הלוחמים והאזרחים במקרה אפשרי של השבתת רשת התקשורת הסלולרית מצד הרוסים.

פינרו גייסה עד היום 150 מיליון דולר מקרן בלאמברג, FTV ו-IVP, כאשר בשנים האחרונות לא נזקקה לגיוס הון חיצוני. היא מייצרת הכנסות של כ-200 מיליון דולר בשנה, בעלת תזרים מזומנים חיובי, ורווח EBITDA חיובי כבר כמה שנים.