הדיל של אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי: שכר נהגי האוטובוס תמורת שכר המינימום

לגלובס נודע כי בין שרת התחבורה מרב מיכאלי לשר האוצר ליברמן מתנהלים מגעים במטרה לפתור את המשבר בקואליציה • הדיל המסתמן: שכר הנהגים בתחבורה הציבורית יעלה, ובתמורה מיכאלי ומפלגתה יתמכו במתווה שהציג ליברמן להעלאת שכר המינימום

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

הולכת ונרקמת עסקה קואליציונית בין שר האוצר אביגדור ליברמן לבין שרת התחבורה מרב מיכאלי, שתאפשר את אישור עסקת החבילה בכנסת ואת העלאת שכר המינימום במתווה שגיבש שר האוצר אביגדור ליברמן. בימים אלה מתנהלים מגעים בין הצדדים כדי להגיע להסכמות ולהשקיט את השטח, אחרי שבשבועות האחרונים דרשה מיכאלי לשנות את העסקה כך ששכר המינימום יעלה ל-6,500 שקל בחודש, במקום ל-6,000 שקל בחודש כפי שסיכם ליברמן עם נציגי המעסיקים וההסתדרות.

לגלובס נודע כי אם המגעים יבשילו, מיכאלי ומפלגתה יתמכו במתווה הנוכחי של שר האוצר להעלאת שכר המינימום ולא ידרשו העלאה נוספת, תמורת העלאת שכר הנהגים בתחבורה הציבורית.

בסיטואציה הפוליטית שנוצרה, ליברמן זקוק לתמיכתה של מיכאלי - והיא זקוקה לתמיכתו בחזרה. מיכאלי, המכהנת כיו"ר מפלגת העבודה, חולשת על ועדת העבודה והרווחה בכנסת, שעל שולחנה צפויה לעלות החקיקה המסדירה את עסקת החבילה. בראש הוועדה יושבת ח"כ אפרת רייטן, חברת סיעתה של מיכאלי, ולכן יש חשיבות גדולה להסכמות בין השרים, מבחינת הסיכוי של עסקת החבילה לעבור ללא שיבושים משמעותיים.

מנגד, מיכאלי התבטאה בתקופה האחרונה בכנסים על הצורך בהעלאת שכר נהגי התחבורה הציבורית. ישנו מחסור של אלפי ידיים עובדות מאחורי ההגאים של האוטובוסים, שמביא לליקויים בפעילות התחבורה הציבורית ומקשה לפתחה ולהגדיל את התדירויות. מיכאלי רוצה לקבל מליברמן תוספת של מאות מיליוני שקלים עבור העלאת שכר הנהגים, בניסיון להגדיל את הביקוש לתפקיד. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, השכר הממוצע לנהג אוטובוס בתחבורה הציבורית עומד כיום על כ-8,500 שקלים למשרה - שהם כ-30% מתחת לשכר הממוצע בכלל המשק.

חילופי העקיצות בין השרים נרגעו

המשא ומתן המתקיים בימים אלה הוא כנראה הסיבה שהרוחות הסוערות בין ליברמן למיכאלי נרגעו באחרונה. לפני שבועיים הם עוד עסקו בחילופי עקיצות, כאשר דרישתה של מיכאלי להעלאות את השכר ל-6,500 שקל נענתה על ידי שר האוצר ב"מה זאת הקמצנות הזאת? למה לא להעלות את שכר המינימום ל-8,500 שקל?". עוד טען ליברמן שהעלאה מוגדלת של שכר המינימום תביא לעליית מחירים במשק, שכן העסקים יגלגלו את הגידול בהוצאות אל הצרכן הסופי.

עסקת החבילה נחתמה בנובמבר בין ליברמן, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, ונשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר. העסקת החבילה עברה מוקדם יותר השבוע בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, בתמיכה של 51 חברי כנסת מול 49 מתנגדים. החוק נמצא כרגע בוועדת הכנסת להחלטה איזה ועדה תטפל בו, שתהיה כאמור ועדת העבודה והרווחה ככל הנראה. ביום שני הקרוב תקיים הוועדה דיון יזום על עסקת החבילה.

גם אם העסקה תצלח את הקרבות הפוליטיים בממשלה, עדיין עומדים בפניה חסמים חיצוניים. נציגי המעסיקים מתנגדים להעלאה נוספת של שכר המינימום, וליברמן חוזר ואומר שלא ניתן יהיה לשנות את העסקה ללא הסכמת כל הצדדים שחתמו עליה. עמדת הצד הרביעי לעסקה, ההסתדרות, הוא כרגע הנעלם המרכזי.

הישג של בר-דוד?

תחילה הציגו בהסתדרות את העלאת שכר המינימום המדורגת, מ-5,300 שקל כיום ל-6,000 שקל עד שנת 2026, כהישג של בר-דוד. עם זאת, בר-דוד נמצא כיום בקמפיין בחירות אינטנסיבי מול המועמד להחליפו, עופר עיני, יו"ר ההסתדרות לשעבר. עיני כבר יצא בפומבי נגד עסקת החבילה וקרא להגדיל את תוספת התשלום לעובדים המוחלשים. רק לאחר מכן, החל גם בר-דוד להתבטא באופן אמביוולנטי על העסקה עליה חתם. הוא ערך ביום שני סיור בחירות בצפון הארץ, שם אמר כי "בשל הצמיחה המפתיעה במשק אנו עושים בדיקה לגבי שכר המינימום".

מפלגות העבודה ומרצ היו עד כה הגורמים המרכזיים בקואליציה שדחפו לשיפור מתווה שכר המינימום. ואולם, במטה המאבק "מינימום 40", שם דורשים העלאה של שכר המינימום לכ-7,300 שקל בחודש (40 שקל בשעה), מדווחים על התרופפות בנחישות במפלגת העבודה לדחיפת שכר המינימום כלפי מעלה. ההצעה האחרונה עליה שמעו בארגון היא העלאה זניחה כמעט של 100 שקלים נוספים תוך שנתיים.

לפי הצעה אחרת שעלתה על שולחן הדיונים, מתווה שכר המינימום לא ישתנה ויגיע ל-6,000 שקל תוך מספר שנים, כפי שתוכנן מלכתחילה. במקרה כזה, האוצר צפוי להגדיל את מענקי העבודה (מס הכנסה שלילי) להם זכאים עובדים בעלי שכר נמוך, במקום הגדלה של השכר עצמו.

מטה המאבק שיגר לשרי הממשלה וחברי הכנסת מכתב תמיכה בהעלאת שכר המינימום ל-40 שקל בשעה. על המכתב חתומים כ-25 כלכלנים ואנשי אקדמיה, ביניהם פרופ' יוסף זעירא מהאוניברסיטה העברית, פרופ' משה חזן מאוניברסיטת תל אביב ופרופ' מיכל קרומר-נבו מאוניברסיטת בן גוריון.

הכנסת תצא לפגרה בעוד פחות משבועיים, ב-13 במרץ, ותחזור לפעילות רק ב-8 במאי. הגורמים המעורבים בעסקת החבילה שואפים לאשרה בוועדת העבודה עוד לפני סוף מושב החורף הנוכחי של הכנסת.

תגובת איגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים ליוזמת שרת התחבורה: "אין ספק כי יוזמתה של שרת התחבורה להעלאת שכר נהגי התחבורה הציבורית, כפי שעלתה לראשונה בבית הדין האזורי לעבודה, בעקבות השביתה עליו הכריז איגוד ועדי התחבורה, היא יוזמה חדשה ומבורכת. עם זאת, אם הפרסומים אכן נכונים, מצער מאוד שהעלאת שכר הנהגים תשמש קלף מיקוח לשחיקת שכר המינימום, כאשר ברור ששניהם צריכים לעלות באופן משמעותי כדי לאפשר פרנסה בכבוד".