עתירה: לחייב את הבנקים לחדול משימוש ברשימת שמאים לצורכי משכנתאות

העותרים ביקשו לקבל צו מניעה שיחייב את הבנקים למשכנתאות להפסיק לחייב לקוחות להיעזר בשמאי מקרקעין הכלולים ברשימות סגורות, או להורות להם לפרסם את הקריטריונים להיכללות ברשימות אלה • העתירה הוגשה נגד הבנקים לאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות והבינלאומי

משכנתה. הבנקים מחייבים את הלקוחות לעבוד עם שמאים מרשימה סגורה / צילום: Shutterstock, Shutterstock
משכנתה. הבנקים מחייבים את הלקוחות לעבוד עם שמאים מרשימה סגורה / צילום: Shutterstock, Shutterstock

האם בנקים למשכנתאות זכאים לערוך רשימות סגורות של שמאים שיפעלו מטעמם לבדיקת עסקאות שלקוחות מבקשים עליהן משכנתה? והאם הם מחויבים לנמק מדוע שמאים מסוימים כלולים ברשימות, ואחרים לא? עניין זה מועלה בעתירה שהגישה קבוצת שמאים לבית המשפט המחוזי בתל אביב.

השמאים ביקשו לקבל צו מניעה שיחייב את הבנקים למשכנתאות להפסיק לחייב לקוחות להיעזר בשמאי מקרקעין הכלולים ברשימות סגורות, או להורות להם לפרסם את הקריטריונים להיכללות ברשימות הללו. כמו כן מבקשים השמאים לחייב את הבנקים לפצותם ב-2.85 מיליון שקל עקב מה שהם מכנים "השימוש הפסול ברשימות השמאים".

העתירה הוגשה נגד הבנקים לאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות והבינלאומי (בנק הפועלים לא נכלל בעתירה, שכן אחד מהעותרים נכלל ברשימה שלו), באמצעות עורכי הדין אלון פרנס ונועה וקסברגר, וזאת על רקע מצב של עשרת שנים, בו בנקים למשכנתאות פועלים עם שמאים מסוימים בלבד.

כשאדם מגיע לבנק למשכנתאות בבקשה לקבל משכנתה על נכש שהוא רכש, הבנק מפנה אותו לרשימה בת מספר שמאים, שרק ממנה הוא רשאי לבחור את השמאי שיבצע את השומה עבור הבנק.

לטענת תשעת השמאים התובעים, שבראשם עומד יו"ר לשכת השמאים לשעבר רן וירניק, הרשימה כוללת פחות מ-20% מכלל השמאים במדינה, והבנקים, לדבריהם, "פועלים במחשכים ואינם מנמקים את סירובם לקבל שומות מקרקעין שבוצעו עבור צדדי ג' על-ידי התובעים, כמו גם את הסכמתם לקבל שומות מקרקעין שבוצעו עבור צדדי ג' על-ידי שמאי מקרקעין אחרים. זאת, כאשר ניסיונם וכישוריהם של התובעים, לכל הפחות, אינם נופלים מאלv של שמאי המקרקעין שאת שומותיהם מקבלים הנתבעים".

לטענת העותרים, הבנקים אינם מנמקים את ההגבלה המחייבת את הלקוח להתקשר עם שמאי מהרשימה שלהם בלבד, ואינם מציגים קריטריונים לצורך היכללות ברשימה, אלא מציגים זאת כעובדה מוגמרת ובלתי מנומקת עבור הלקוח.

כשאדם בא לקחת משכנתה, הבנקים מציבים בפניו עובדה: או שישכור את שירותיו של שמאי מתוך הרשימה - או שלא יקבל מהם הלוואה. "בנסיבות אלה לא נותרת ללקוח ברירה' והוא נאלץ להתקשר עם שמאי המופיע ברשימת השמאים", נכתב בעתירה.

העותרים: הנוהל הבנקאי מייצר פרקטיקות מעוותות

בין היתר טוענים העותרים כי הנוהל הבנקאי הזה מייצר פרקטיקות מעוותות, שעה ששמאים שמעוניינים לשמר לקוחות ואינם נשללים ברשימות הבנקים, נאלצים להתקשר עם משרד שמאים שנכלל ברשימה, ולשלם אחוז ניכר משכרו, על אף שהם אלה שעושים את העבודה.

עוד מספרים השמאים העותרים כי הגישו בקשות להיכלל ברשימת הבנקים, אך נדחו. "החומרה בהתנהלות הנתבעים בולטת במקרה של התובעים: דחיות בקשותיהם להיכלל ברשימות השמאים אינן עולות בקנה אחד עם ניסיונם העשיר ומקצועיותם הרבה של התובעים. לעניין זה נזכיר כי הנתבעים עצמם משתמשים בשמאויות שהכינו התובעים כפרילנסרים עבור שמאים מרשימת השמאים. ניסיונם המקצועי של התובעים כולל עבודה בכמה ממשרדי השמאים הגדולים בישראל - משרדים אשר נמנים עם רשימות הבנקים. במסגרת עבודתם במשרדים אלה עסקו התובעים בהכנת חוות-דעת שמאיות עבור הנתבעים מא' ועד ת' - חוות-דעת אשר התקבלו על-ידי הנתבעים כעניין שבשגרה".

מטעם הבנקים סירבו להגיב לידיעה.